Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Scania chassi - klart för påbyggnad

Startat av Selander, 17 januari 2020 kl. 11:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

I den 10år gamla tråden Scania cementbil som någon nyligen väckte till liv, tyckte Ferdik att den borde ha öppningsbara dörrar. Nåväl, jag gjorde häromdagen en ny design för att möta det önskemålet.... På 10år hinner det ju komma en hel del nya element, så det gick att genomföra utan alltför mycket tänkande.
Inga modifierade delar, men svarta dekaler för att efterlikna hjulhusen fram på ett verklighetstroget sätt.
Bakre hjulhus ska troligen ändras till svarta, men jag hade inga sådana vid fotograferingen....

pehter aka ibbe

Snygg lösning på fronten.

Känner att jag behöver kika lite närmare på dom hjulhusen, nackdelen är att hjulparen behöver sitta mer isär än vad jag vill ha det.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Selander

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 17 januari 2020 kl. 11:54
Snygg lösning på fronten.

Känner att jag behöver kika lite närmare på dom hjulhusen, nackdelen är att hjulparen behöver sitta mer isär än vad jag vill ha det.

Tack för det !
Jo det är sant, avståndet är 1 stud mellan de  bakre däcken nu, för att passa hjulhusen. Om man offset:ar ena så kan du ha 0,5studs emellan. Närmare än så kan man inte sätta de här däcken, då tar de i varandra.

Patriklinnerborn

Har du ritning på denna? Äldsta sonen är i eld och lågor att vi ska bygga en sådan men behöver veta mer känner jag

Selander

#4
Tyvärr, ingen ritning...men det finns en tråd till med denna Scaniahytt (inkl lastväxlare) och där har jag lite mer bilder och förklaringar.
https://www.swebrick.se/index.php?topic=14863.0
Kan möjligtvis supporta lite om du har specifika frågor...pm:a mig eller skriv här i tråden. Annars är det generella rådet att ta fram förstoringsglas och identifiera bit för bit...

Anders67

Vill ni ha en bygginstruktion på denna?


Selander

Citat från: Anders67 skrivet 07 mars 2020 kl. 09:21
Vill ni ha en bygginstruktion på denna?

Jag kan givetvis tillhandahålla foton om något är oklart, OM du avser att göra en instruktion.

Anders67

Citat från: Selander skrivet 07 mars 2020 kl. 10:25
Citat från: Anders67 skrivet 07 mars 2020 kl. 09:21
Vill ni ha en bygginstruktion på denna?

Jag kan givetvis tillhandahålla foton om något är oklart, OM du avser att göra en instruktion.
Ska se om jag får ihop en modell i LDD, vill du fota i några fler vinklar? Framifrån, bakifrån, undertill, ovanifrån

Selander

Citat från: Anders67 skrivet 07 mars 2020 kl. 10:28
Citat från: Selander skrivet 07 mars 2020 kl. 10:25
Citat från: Anders67 skrivet 07 mars 2020 kl. 09:21
Vill ni ha en bygginstruktion på denna?

Jag kan givetvis tillhandahålla foton om något är oklart, OM du avser att göra en instruktion.
Ska se om jag får ihop en modell i LDD, vill du fota i några fler vinklar? Framifrån, bakifrån, undertill, ovanifrån
Jadå...men jag kan inte ordna det förrän på måndag....👍

andreaseldh

Citat från: Selander skrivet 17 januari 2020 kl. 11:01
Inga modifierade delar, men svarta dekaler för att efterlikna hjulhusen fram på ett verklighetstroget sätt.

Kan man använda 24201 eller SNOT:a 50950?

Selander

Citat från: andreaseldh skrivet 08 mars 2020 kl. 13:58
Citat från: Selander skrivet 17 januari 2020 kl. 11:01
Inga modifierade delar, men svarta dekaler för att efterlikna hjulhusen fram på ett verklighetstroget sätt.

Kan man använda 24201 eller SNOT:a 50950?

Ja kanske det.... ska fundera på saken.
Tack för tipset 👍

Selander

Här kommer bilder till ev instruktioner.
Det finns säkert utrymme för förbättringar eller förenklingar.
Men med dessa bilder tror jag det borde vara rätt klart hur det är byggt vid fotograferingen....

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.