Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] UCS - Ellok Rc1 1007

Startat av CopMike, 03 januari 2020 kl. 11:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox


CopMike

Citat från: Teabox skrivet 27 januari 2020 kl. 13:11
Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 13:02
Citat från: mechamike skrivet 27 januari 2020 kl. 12:31
Skulle det funka med cheese slopes 85984 ?
Tror inte det då mönstret är lite våffelaktigt:

Snota med en massa 2412b?
Nej, då blir det dubbelt högt på varje lågt om jag förklarar hyfsat tydligt. Tänkte på den också, så tack för tipset!

andli

varva tile plate så som jag gjorde i mitt dark orange hus... det blir randigt i alla fall... ?

Blir 2877 för tätrandigt?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

mechamike

#18
Grillad tile?EDIT*  Forumet hängde inte med så jag svarade längre upp i tråden..
?

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

CopMike

Citat från: andli skrivet 27 januari 2020 kl. 14:11
varva tile plate så som jag gjorde i mitt dark orange hus... det blir randigt i alla fall... ?

Blir 2877 för tätrandigt?
Lite tätrandigt plus att den inte finns i orange.

Citat från: o0ger skrivet 27 januari 2020 kl. 14:39

Kul idé! Skulle kunna fungera, dock så skulle jag bli tvungen att kompromissa med fältens storlek i förhållande till varandra plus att den inte finns i tillräckligt stor mängd till ett överkomligt pris på BL. Men verkligen en bra bit!

Emma

Spännande att följa detta. Läser med intresse alla idéer som kommer upp! Kul!

crowwlime_

#22
Varva vanliga tiles plates med 15573 1x2 jumper vridna på tvären? Tillverkas fortfarande och finns i ett par större lots på BL!

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 24 januari 2020 kl. 14:05
Med det som utgångspunkt blir skalan ca 1:13,8 vilket ger en lokstorlek på ca L140xB23xH32 studs. Så det kommer nog inte att kunna klara kurvorna på tåg-CB:na ;)!

Säg inte det! Med en bredd på 23 studs kan spårvidden vara 16, vilket råkar vara skillnaden mellan de kurvradier av annat fabrikat som används i Knutpunkten. Men då kommer du att krocka med mitt X 2000 som är tio studs längre.

CopMike

Ok, den här tråden blev verkligen en hjälplinje för hur man kan bygga orangea våffelväggar ;D!
Citat från: crowwlime_ skrivet 27 januari 2020 kl. 19:33
Varva vanliga tiles med 15573 1x2 jumper vridna på tvären? Tillverkas fortfarande och finns i ett par större lots på BL!
Kollade det men med plate som varannan för att få något att fästa mot - tiles blir väl en återvändsgränd? Då blev det plate + jumper och sen nästa liknande förskjuten en halv stud. Det avståndet med två plates tjocklek ligger rätt nära brick med studs forward, ex 11211 + tile vertikalt som är väldigt mycket lättare att få att hålla ihop.

Tack för alla tips, vem vet vad som det slutgiltigt blir?

CopMike

#25
Citat från: andreaseldh skrivet 27 januari 2020 kl. 20:36
Citat från: CopMike skrivet 24 januari 2020 kl. 14:05
Med det som utgångspunkt blir skalan ca 1:13,8 vilket ger en lokstorlek på ca L140xB23xH32 studs. Så det kommer nog inte att kunna klara kurvorna på tåg-CB:na ;)!

Säg inte det! Med en bredd på 23 studs kan spårvidden vara 16, vilket råkar vara skillnaden mellan de kurvradier av annat fabrikat som används i Knutpunkten. Men då kommer du att krocka med mitt X 2000 som är tio studs längre.
My bad - jag blandar ihop studs med centimeter som jag kladdat och skrivit om vart annat på min ritning :-[! Det ska vara:
Skalan blir ca 1:13,8 vilket ger en lokstorlek på ca L140xB29 studs och H40 bricks

andreaseldh

Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:39
Ok, den här tråden blev verkligen en hjälplinje för hur man kan bygga orangea våffelväggar ;D!

Gissar jag rätt att du kommer att ha exakt korrekt antal våfflor?

Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:44
Skalan blir ca 1:13,8 vilket ger en lokstorlek på ca L140xB29 och H40 bricks

I så fall kan du använda spårvidden 22 mellan innerkurvans innerräl och ytterkurvans ytterräl!

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 27 januari 2020 kl. 20:49
Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:39
Ok, den här tråden blev verkligen en hjälplinje för hur man kan bygga orangea våffelväggar ;D!

Gissar jag rätt att du kommer att ha exakt korrekt antal våfflor?

Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:44
Skalan blir ca 1:13,8 vilket ger en lokstorlek på ca L140xB29 och H40 bricks

I så fall kan du använda spårvidden 22 mellan innerkurvans innerräl och ytterkurvans ytterräl!
Ok, men det blir nog svårt utan hjulflänsar och enbart mjuka gummidäck (som nog inte pallar tyngden av loket utan att tryckas ihop)! Som upplagt för urspårning ;D!

crowwlime_

#28
Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:39
Ok, den här tråden blev verkligen en hjälplinje för hur man kan bygga orangea våffelväggar ;D!
Citat från: crowwlime_ skrivet 27 januari 2020 kl. 19:33
Varva vanliga tiles med 15573 1x2 jumper vridna på tvären? Tillverkas fortfarande och finns i ett par större lots på BL!
Kollade det men med plate som varannan för att få något att fästa mot - tiles blir väl en återvändsgränd? Då blev det plate + jumper och sen nästa liknande förskjuten en halv stud. Det avståndet med två plates tjocklek ligger rätt nära brick med studs forward, ex 11211 + tile vertikalt som är väldigt mycket lättare att få att hålla ihop.

Tack för alla tips, vem vet vad som det slutgiltigt blir?

Menade såklart plates. Hjärnan som inte verkar fungera!   ;D

Nextuz

Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:52
Citat från: andreaseldh skrivet 27 januari 2020 kl. 20:49
Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:39
Ok, den här tråden blev verkligen en hjälplinje för hur man kan bygga orangea våffelväggar ;D!

Gissar jag rätt att du kommer att ha exakt korrekt antal våfflor?

Citat från: CopMike skrivet 27 januari 2020 kl. 20:44
Skalan blir ca 1:13,8 vilket ger en lokstorlek på ca L140xB29 och H40 bricks

I så fall kan du använda spårvidden 22 mellan innerkurvans innerräl och ytterkurvans ytterräl!
Ok, men det blir nog svårt utan hjulflänsar och enbart mjuka gummidäck (som nog inte pallar tyngden av loket utan att tryckas ihop)! Som upplagt för urspårning ;D!

Bort med Gummihjulet väl? :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.