Författare Ämne: [MOC/Re-MOC] Modulhus i mindre skala  (läst 1474 gånger)

Utloggad Raffe81

• Antal inlägg: 46
[MOC/Re-MOC] Modulhus i mindre skala
« skrivet: 30 december, 2019 Kl:11.11 »
Har samlat på modulhus ett tag och har alla sedan Palace Cinema. Dock har jag begränsat med plats, ytan jag har att jobba med är ovansidan på kallax-hyllor vilket gör det svårt att få till en bra stadsmiljö.

Såg här på forumet en tråd av @Anders67 som hade byggt ett modulhus på en 32 x 16 platta istället och fick då en ide att bygga om mina modulhus till detta mindre format så jag får mer plats för vägar, trottoarer, spårvagnar osv.

Det är egentligen första gången jag bygger något "eget" och känner mig inte superkreativ än så till en början kommer jag nog behålla mycket av detaljerna när jag bygger om husen.

Lustigt nog började jag med Ghostbuster HQ som inte är ett modulhus.

Nästa hus blir nog Parisian Restaurant.

Utloggad Nybohov Creation Ltd.

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Bäst i text. Svår att hata ännu svårare att älska.
  • Antal inlägg: 2 842
    • Mina Lego-byggen och inspirationskällor
SV: [MOC/Re-MOC] Modulhus i mindre skala
« Svar #1 skrivet: 30 december, 2019 Kl:12.56 »
Fasaderna är ju oftast det mest intressanta med husen.

Det är en bra början att modifiera officiella set. Snart kommer du att hitta egna lösningar.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Utloggad byStfn

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Passionerad byggare med perfektionistiska drag.
  • Antal inlägg: 1 766
    • Bricks by Stfn @ Flickr
« Svar #2 skrivet: 30 december, 2019 Kl:13.24 »
Kul idé! Begränsar du dig med de befintliga bitarna till husen eller kör du fritt?

Utloggad JonKlarstrom

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Har inte råd med Lego, men har kreditvärdighet.
  • Antal inlägg: 255
    • Flickr
« Svar #3 skrivet: 30 december, 2019 Kl:17.09 »
Ser mkt bra ut =)

Om man gör stop motion så är det nog också helt rätt väg att gå, bygga fasader för exteriört och sen interiört med möjlighet att lyfta bort väggar och så vidare... =) Men blir nog kanon, du skrev spårvagn. Vilken spårvagn syftar du på?
Har faktiskt en låt på spotify =) "POP with DC" är gruppens namn, en grupp med bara mig just nu.
Instagram: HappyBrickStud https://www.instagram.com/happybrickstud/ Kanske ska jag koka ihop en Lego-låt.

Utloggad Raffe81

« Svar #4 skrivet: 30 december, 2019 Kl:17.19 »
Kul idé! Begränsar du dig med de befintliga bitarna till husen eller kör du fritt?

Kör inga egentliga begränsningar men jag kommer ta husen en efter en så i praktiken kommer jag nog bara använda bitarna från husen.

Men skulle jag få någon bra idé och behöva några bitar som saknas ska inte det begränsa mig.

Utloggad Raffe81

« Svar #5 skrivet: 30 december, 2019 Kl:17.21 »
Ser mkt bra ut =)

Om man gör stop motion så är det nog också helt rätt väg att gå, bygga fasader för exteriört och sen interiört med möjlighet att lyfta bort väggar och så vidare... =) Men blir nog kanon, du skrev spårvagn. Vilken spårvagn syftar du på?

Jag planerar ha ett spårvagnspår framför husen. Har dock inte kommit så långt än. Ska även bygga husen på moduverseplatta så jag kan ha spåret nersänkt i gatan. Väntar dock fortfarande på min beställning av plattor från lego.

Utloggad Raffe81

« Svar #6 skrivet: 16 januari, 2020 Kl:23.06 »
Blev färdig med nästa byggnad idag. Parisiska Restaurangen blev en hörnbyggnad på en 32x16 platta.
Förlåt för de smutsiga bitarna längst ner under plattan men mina gamla barndomsbitar får duga för att höja upp husen.

Nästa att bli ombyggd blir nog Detektives offiece eller Downtown diner.

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 6 038
    • BlockCAD
« Svar #7 skrivet: 17 januari, 2020 Kl:08.34 »
Snyggt, och bra idé! Jag propagerade länge för såna här byggen som backdrop till tågbanorna vi byggde upp på mina "Tågmöte i Eskilstuna", men det tog aldrig riktigt fart. Jag får god lust att bygga om mina hus på det här sättet, en pluseffekt är ju att bitarna räcker till nästan dubbelt så många hus.

Utloggad Anna

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 275
« Svar #8 skrivet: 17 januari, 2020 Kl:12.48 »
Ser snyggt ut och vilken bra idé.  Började spåna på riddartema med borgen som en fasad enligt dina mått, då kan man få med scener från slag utan allt för mycket tagande av djupet.

Utloggad JonKlarstrom

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Har inte råd med Lego, men har kreditvärdighet.
  • Antal inlägg: 255
    • Flickr
« Svar #9 skrivet: 17 januari, 2020 Kl:14.05 »
Blir mer och mer sugen att göra detsamma.

För just jag är ju sugen på stop motion, samt om man ställer ut så är det ju fasader ändå det som syns. Men kanske är man mer känslig för en 360-gradersplats där allt syns bakifrån? Om man inte gör dockhus av det så att säga.

Men i nuläget så nöjer jag mig att konvertera husen till moduverse i första steget. Väntar på 16x16-plattor bara, som lego skriver kan ta upp till 21 dagar att leverera??? B&P.

Men kudos på dina fasader. Grymt jobbat.
Har faktiskt en låt på spotify =) "POP with DC" är gruppens namn, en grupp med bara mig just nu.
Instagram: HappyBrickStud https://www.instagram.com/happybrickstud/ Kanske ska jag koka ihop en Lego-låt.

Utloggad Raffe81

« Svar #10 skrivet: 17 januari, 2020 Kl:19.58 »
Snyggt, och bra idé! Jag propagerade länge för såna här byggen som backdrop till tågbanorna vi byggde upp på mina "Tågmöte i Eskilstuna", men det tog aldrig riktigt fart. Jag får god lust att bygga om mina hus på det här sättet, en pluseffekt är ju att bitarna räcker till nästan dubbelt så många hus.

Citera
Blir mer och mer sugen att göra detsamma.

För just jag är ju sugen på stop motion, samt om man ställer ut så är det ju fasader ändå det som syns. Men kanske är man mer känslig för en 360-gradersplats där allt syns bakifrån? Om man inte gör dockhus av det så att säga.

Men i nuläget så nöjer jag mig att konvertera husen till moduverse i första steget. Väntar på 16x16-plattor bara, som lego skriver kan ta upp till 21 dagar att leverera??? B&P.

Men kudos på dina fasader. Grymt jobbat.

Jag har ganska tight med plats så alla mina byggnader komma stå med baksidan mot ett annat hus eller mot en vägg så jag har inte gjort någon baksida. Gör att bitarna räcker ännu längre.

Funderade på att ha någon slags bakgård för visa av husen men det skulle ta plats från trottoarer och vägar på framsidan och jag tror jag prioriterar framsidan just nu.

Är inte helt nöjd med restaurangen, blev för lik originalet så jag kanske återkommer till den. Tänker man ännu längre in i framtiden hade jag tänkt riva ner allt och bygga helt egna MOCs men känner inte att jag klarar av det just nu.

När jag byggt om ett par byggnader till kommer det bli dags att bygga vägar och spårvagnsspår, kommer behöva många tiles för det.

Min beställning på 46 16x16 dark bluish grey plattor kom ganska snabbt :)

Utloggad Mikael Sol

• Serietidningsjobbare. Har varit AFOL sedan 1999.
  • Antal inlägg: 430
    • Min hemsida
« Svar #11 skrivet: 21 januari, 2020 Kl:20.05 »
Kul projekt! Väl utfört också! Inspirerande!

Utloggad Raffe81

« Svar #12 skrivet: 21 januari, 2020 Kl:22.53 »
Kul projekt! Väl utfört också! Inspirerande!

Tackar. Sitter nu planerar layouten lite mer i detalj och har börjat beställa bitar för väg och spårvagn.
Ytan jag har att jobba med är 96x96 studs.

Utloggad aukbricks

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 119
    • Aukbricks
« Svar #13 skrivet: 23 januari, 2020 Kl:22.54 »
Du gav mig precis en idé! Tack! Och snyggt gjort!

Utloggad Raffe81

« Svar #14 skrivet: 03 februari, 2020 Kl:21.27 »
Staden börja sakta byggas ut. Nu är även Detectives Office, Downtown Diner och Palace Cinema ombyggda sedan sist.
Har inte satt någon egen prägel på byggnaderna än. Vill gärna få upp staden så snabbt som möjligt just nu. Nästa steg blir att plocka ner husen ett och ett och försöka mig på helt egna versioner.

Har plats för 3.5 hus till så det kommer bli Corner Garage, Brick Bank och Assembly Square.