Planerar Lego Store att börja sälja bitar i PaB på vikt?!

Startat av byStfn, 10 december 2019 kl. 17:53

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Senaste skvallret från nya Lego Store i Skärholmen. Jag och BlueBuilder stod och pratade vid väggen och en engelsktalande, relativt torr och inte så trevlig personal kom till oss och beklagade sig lite över AFOLs generellt och framförallt de som "står här och blockerar vägen i flera timmar". Hon sa också att vi AFOLs tydligen skrämmer bort barn som inte vågar gå fram när vi står där.

Sen kom det. Kvinnan säger att det snart är dags för ändring och att de testar att sälja bitar på vikt i någon Lego Store i asien. Efter detta kommer en lång utläggning varför det är överlägset det nuvarande systemet på volym. Hon insisterade på att priset på en tile och en round brick 2x2 var samma när det gällde vikt. Jag opponerade mig lite och sa att det skiljer rätt mycket i pris per bit och att många AFOLs skulle klaga. Då avslutade hon konversationen lite snabbt med "Ja, men DE klagar ju alltid över allting ändå". Hon sa att hon kom från Köpenhamnsbutiken, så någon från Syd kanske vet vem det är.

Snabba tankar:
- Kan det här vara sant?
- Är hon oinsatt och tänker på LEGOLAND Discovery Center PaB som oftast säljer på vikt? (baserat på att hon inte verkade ha koll på att Legoland i Billund sålde på vikt)
- Vad tänker ni andra när ni läser detta?


---

PRISJÄMFÖRELSER (mugginnehåll på vikt)

Jag tänkte köra min mugg-statistik och baserat på det jämföra med ett scenario där vi skulle köpa samma bitar men betalt på vikt. Jag kommer utgå från 1200 kr per kg vilket känns som ett pris som är rätt högt men ändå rimligt. Förslag på bättre pris att utgå från välkomnas såklart.

CitatEn liten kontroll online visade att det är svårt att hitta priserna på Legolands försäljning på vikt. De jag hittade är gamla eller från utlandet och svåra att relatera till med Sveriges övriga prissättning på Lego.

LEGOLAND Billund
2011 | 2012 - 990 SEK/kg
2014 - 1130 SEK/kg

LEGOLAND Discovery Tokyo
2019 - 840 SEK/kg

Nya priser (1200 SEK/KG)

3069 Tile 1x2 - 486 SEK (1558 st)

3023 Plate 1x2 - 518 SEK (1200 st)
3021 Plate 2x3 - 391 SEK (350 st)
3031 Plate 4 x 4 - 306 SEK (115 st)

3004 Brick 1x2 - 470 SEK (490 st)
3622 Brick 1x3 - 446 SEK (300 st)
3010 Brick 1x4 - 417 SEK (212 st)
3003 Brick 2x2 - 356 SEK (220 st)
3001 Brick 2x4 - 292 SEK (105 st)

54200 Slope 30 1 x 1 x 2/3 - 630 SEK (2500 st)

Snabb slutsats: Skrymmande och större bitar blir lite dyrare och småbitar mycket dyrare. Och OM det här skulle vara sant så är det som att Lego skulle höja de stora PaB-muggarna till typ 500 kr i snitt!!

De bitar som eventuellt blir billigare än i dagens muggar är växtlighet, typ löv och stjälkar, men de har jag inga data på att räkna och jämföra med annat än att en tre-stjälk (3741) skulle kosta 24 öre styck med ovanstående räkneexempel.

BrickMe

Rent spontant så funderar jag på frågan om butikerna får bestämma prissättningen (vikt vs volym).  Ekonomerna räknar säkert in butiksytan där väggen står och då kalkylerar de säkert på hur de hur man ska optimera lönsamheten.

De är ju styrda av TLG om vilka klossar de får beställa sedan kunde det vara intressant att få reda på statistik över hur försäljningen fördelas bland AFOLS och vanliga konsumenter. Barn & ungdom är ju den köpstarka kretsen (föräldrarna betalar).

Tråkigt att de upplever AFOLS som ett inkomstbortfall. Tycker bara att barn är mest i vägen när jag plockar delar till minifigsen. Jag kanske ska framföra det nästa gång jag fyller i kundenkäten....

ColA

Hon kanske inte borde jobba med service överhuvudtaget är min spontana tanke!



JonKlarstrom

Men är det inte så att eftersom Lego växt som företag så rekryterar de folk från Handels och de kör enkom ekonomiska tillväxtkalkyler och skiter i människan och produkten, det handlar om att sälja oavsett om det är leksaker eller kemiska vapen, och sälja mer varje år. Det kan uppnås med prisökning, eller viktminskning (se kaffe). Också kan man kanske tulla på kvalitet.

Många företag har ju råkat ut för detta och blivit random fakturerande företag. Sen så sparkar de folk så fort aktien går ner. =)
Är inte ett dugg fyndig idag.

the_brickaholic

Låter ju helt värdelöst!
Förhoppningsvis var det "bara" en trött jävla människa som inte borde va i en
Lego Store överhuvud taget.
Men samtidigt, det skulle inte förvåna mig om detta skulle stämma.
Instagramkonto = @the_brickaholic

BlueBuilder

Väl återgivet Stefan! Upplevde henne precis så som du beskriver och att hon var rätt kaxig kring att det skulle bli så bra med vikt istället för volym. Hon verkade inte se AFOLs som en tillgång alls, högst tråkigt!

nic89

Var det en anställd eller en chef låter som det senare iaf... Tråkigt man behöver iaf inte vara otrevlig o prata svenskq i en svensk butik...
Följ mig gärna på instagram (ice Planet 2002, Blacktron2):
https://www.instagram.com/p/B4mQ3TWpFNy/?igshid=18l0as06l4r26

shiftaltcmd

Om viktpriset justeras så kan det bli bra. Då behöver vi afols inte stå (och blockera väggen och avskräcka andra) och optimera varje burk. Rafsa ner det som behövs i en påse, klart.

Jag hoppas personen var ett undantag. Mina få besök i MoS har upplevts bra. Nästan alltid någon som kommer fram och frågar om jag letar efter något speciellt eller vad jag har för projekt på gång.

byStfn

Citat från: shiftaltcmd skrivet 11 december 2019 kl. 07:58
Om viktpriset justeras så kan det bli bra. Då behöver vi afols inte stå (och blockera väggen och avskräcka andra) och optimera varje burk. Rafsa ner det som behövs i en påse, klart.

Jag hoppas personen var ett undantag. Mina få besök i MoS har upplevts bra. Nästan alltid någon som kommer fram och frågar om jag letar efter något speciellt eller vad jag har för projekt på gång.

Detta var dock inte på MoS utan på nya SKHLM (Skärholmen). Personen i fråga är butikschef i Köpenhamn.

andli

Personalen på MoS är definitivt pro AFOL och brukar glatt kommentera när man packar burkarna dåligt...

Inför LW undra de ju när vi skulle komma så de kunde anpassa personalmängden. Absolut inget gnäll eller sura miner över det, helt tvärt om skulle jag säga :)

Men visst blir det ett vettigt viktpris och man får packa i påse kommer det ju bli mycket färre AFOLs blockerande väggen men de kommer fortsätta vara glada AFOLs
Men jag upplever det bara trångt vid väggen på AFOL dagarna.iof är det enda gåbgen jag besöker MoS på helger...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Ozp

Citat från: byStfn skrivet 11 december 2019 kl. 08:10
Personen i fråga är butikschef i Köpenhamn.

Ja, hon kan vara lite gnällig ibland. Samtidigt öppnar hon upp butiken en timme innan på AFOL-dagarna bara för AFOLs

Boathill

Det är ju ändå rätt märkligt med ett företag som inte vill sälja saker, såvida det inte är en bra affär. Kan det vara så att det helt enkelt inte är lönsamt att sälja en stor mugg med 700 stackade 1x2 bricks för 199 kr? Det är ca 25% av priset på B&P. Tror de ser väggen mer som ett sätt att göra butiken roligare för svenssons men att det är set de vill sälja.

Samtidigt bidrar de ju själva till hysterin. Så vida det inte  är olönsamt så ös ut 1x2 masonry bricks, tiles mm och mätta marknaden!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.