Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC][WIP] Hus med hiss

Startat av BrickMe, 05 december 2019 kl. 15:38

Föregående ämne - Nästa ämne

BrickMe

En uppdatering i ny tråd då den gamla https://www.swebrick.se/index.php?topic=14388.0 inte går att klicka in sig på längre....

Nu är "mekaniken" intrimmad och fungerar mycket bättre. Sladden till motorn räckte inte till så en skarv fick beställas. Men det var ändå nödvändigt för att huset fortfarande skulle kunna benämnas som modulärt ;). Batterilådan ligger nu gömd på taket under det massiva fläktaggregatet som verkstadslokalen under så väl behöver.

JonKlarstrom

Najs med hiss, håller själv på o funderar på hiss. Men tänkte ev. motorisera med vinda och snöre, sen ha schakt som löper tämligen fritt från friktion.

Skulle vara mycket roligt att se den i funktion på video vid tillfälle om du orkar. =)

Tjusigt värre hela huset. =)
Är inte ett dugg fyndig idag.

Emma

Ser riktigt cleant ut! Snyggt!

BrickMe

Citat från: JonKlarstrom skrivet 05 december 2019 kl. 17:26
Najs med hiss, håller själv på o funderar på hiss. Men tänkte ev. motorisera med vinda och snöre, sen ha schakt som löper tämligen fritt från friktion.

Skulle vara mycket roligt att se den i funktion på video vid tillfälle om du orkar. =)

Tjusigt värre hela huset. =)

Tack  :)
Det här var det första och sista försöket med att ha en motor med i ett bygge. Det var rolig process att klura på hur man skulle få till det. Om jag ska bygga hiss igen så får det bli en betydligt enklare lösning med snöre. Har dock en prototyp av en paternoster variant som jag byggt parallellt med det här huset. Legorummet känns lite "uppånervänt" just nu med klossar överallt som jag rivit fram. Ska städa undan lite först så jag får plats att rigga lite bättre belysning. Lovar inget än... kanske kommer det ett litet klipp ;)

BrickMe


FredrikLarsson

Himla snyggt att ha hissen som en så central feature. Funderar själv på en, men med linor.

FredrikLarsson

Rättare sagt, håller på med en hiss, men svårt att kunna öppna varje våning och ändå ha ett hisschakt. Vill inte ha en lång pelare.

BrickMe

Citat från: FredrikLarsson skrivet 07 december 2019 kl. 20:15
Rättare sagt, håller på med en hiss, men svårt att kunna öppna varje våning och ändå ha ett hisschakt. Vill inte ha en lång pelare.

Tanken med mitt bygge var att hissen skulle drivas med motor. Kolla in byggbeskrivningen till Town Hall . Där finns en enklare konstruktion.

JonKlarstrom

Citat från: FredrikLarsson skrivet 07 december 2019 kl. 20:15
Rättare sagt, håller på med en hiss, men svårt att kunna öppna varje våning och ändå ha ett hisschakt. Vill inte ha en lång pelare.

Som jag klurat så är jag en tile från att få ett delbart schakt, Hisskorgen har 32028 som står 90 grader och löper i 4216.

Det hela funkar riktigt bra, men just där våningen ska delas så vet jag inte hur jag ska lösa tile:en där. Om hissen motoriseras med vinda och snöre, så ska den dra rakt upp så mycket som möjligt för att undvika att korgen kilar fast sig. Men risken är inte så stor vad jag tror. Sen så kanske man får se till att hissen är högst upp när man monterar bort våningen för att slippa snörbrott och en olycka som dödar alla minifigs i hisskorgen vid tillfället.

Är inte ett dugg fyndig idag.

BrickMe

#9
Citat från: JonKlarstrom skrivet 08 december 2019 kl. 15:59
Som jag klurat så är jag en tile från att få ett delbart schakt, Hisskorgen har 32028 som står 90 grader och löper i 4216.

Finns nog ett tusentals variationer att bygga på. Har bl a sett en variant där man använder Technic beams för styrning i schaktet. Eller så bygger man som jag funderade på ett tag med ett lite rymligare schackt och har trissor på hisskorgen som ser till att den inte hakar fast i ojämnheterna.

FredrikLarsson

Tack för tips (roligt inlägg var det med)! Spännande att se resultatet sen!
Det är verkligen en liten ingengörsutmaning som sen inte syns, bara märks :-)
Först hade jag kvar originalfunktionen från setet, men det blir ett hål som skär genom hela byggnaden, så nu håller jag på att bygga om. Tyvärr är det inte en main feature i bygget på samma sätt som trådstartarens (som var väldigt snygg), men känns som att jag vill få in det för att det hör till i ett hotell.

BrickMe

Citat från: FredrikLarsson skrivet 08 december 2019 kl. 21:17
Tack för tips (roligt inlägg var det med)! Spännande att se resultatet sen!
Det är verkligen en liten ingengörsutmaning som sen inte syns, bara märks :-)
Först hade jag kvar originalfunktionen från setet, men det blir ett hål som skär genom hela byggnaden, så nu håller jag på att bygga om. Tyvärr är det inte en main feature i bygget på samma sätt som trådstartarens (som var väldigt snygg), men känns som att jag vill få in det för att det hör till i ett hotell.

Absolut ska ett hotell ha hiss och varför inte som en Paternoster? På så sätt får du två hissar som drivs på samma motor (eller om man bara mekaniskt vevar den upp och ner). Synd att min gamla tråd https://www.swebrick.se/index.php?topic=14388.0 inte går att läsa. Men läs gärna här  https://www.swebrick.se/index.php?topic=14140.0 hur mina tankar gick från början och där finner du även en första protyp till tekniken jag använde i det här huset. Ett gäng Gear rack 3743 monterade lodrätt  som kugghjulen griper tag i för på så sätt förflytta korgen upp & ner. Men det är som sagt bara ett av alla möjliga slags sätt att bygga in en hiss ;).

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.