Frågor runt moduverse med mera, har läst manualerna redan så inte såna frågor.

Startat av JonKlarstrom, 10 november 2019 kl. 19:57

Föregående ämne - Nästa ämne

JonKlarstrom

Hej,

På de moduversebeskrivningar som finns här så är det ju såna små 2x2 med technicshål, precis som annars på modulhusen på vanlig basplatta. Men i det original som jag förstår moduverse är baserat på så är det såna med små korshål??? Lite grön på vad saker heter. Så är det Sverige som kör med technicshål, skandinavien eller vad? Och varför har man valt att ha de runda hålen alls istället för att anamma standarden med korshål?

Moduverse med integrerad räls, som spårvagn i gatumiljö, någon som har exempel?

Om man tar det röda huset i Pet Store som har källare. Om man låter källaren gå ner ett steg i en moduverseplatta, finns det något man ska tänka på då? Så länge alla hål är där de ska vara så borde det väl funka, om jag själv ansvarar för att huset inte rasar ur plattan då =)

Och så har jag sett folk som kör hela vägen med technicshål, blir folk sura ifall det är så? Finns det fler som jag, som tycker standards är bra och därför bör följas och kanske inte gillar vilda västern bland hålen???

Och finns det någon som lyckats göra dockningsbara elkontakter mellan moduverseplattor som är säkra och fungerar? Allt är riggat individuellt och lite plug-and-play så att säga.

Ge mig info, ställ fler frågor, hänvisa mig till den sidan en noob som jag inte förstod fanns. Ni förstår hoppas jag.

/Jon
Är inte ett dugg fyndig idag.

Magnus den store

Det är ett mindre helvete att sätta ihop ett landskap med pins (runda). Av den anledningen är axlar (kors) att föredra. Runda hålet används för att rikta in axeln. Axel-hålet för att nästa.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Det Magnus inte säger tydligt är att vi numera brukar ha båda - pinhål följt av axelkors (innanför), i anslutningspunkterna. Då passar det ihop med båda varianterna (och som redan nämnts: axel är lättare att sätta ihop än pins).

Spårvagnsspår: Jag har gjort denna - https://www.swebrick.se/index.php?topic=5912.msg107256#msg107256 där jag inte använder räls, utan https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=2653#T=C  Väldigt svårt att göra kurvor då :-) Gammal blå/grå räls (med lösa skenor) går att använda på samma sätt.

Det finns också spårvagnsspår i Knutpunkten/CB Stad med räls.

Ingen (för mig) känd standard, dock.

Anders67

I bokhyllan så funkar det med pins och att vi har kvar tecknich bricks med vanliga hål är också för att behålka bakåtkopabiliteten.

På utställningar så brukar vi inte vara så petiga med att använda pins eller axlar, när borden är ojämna så hjälper det inte alltid med detta utan man får sammanfoga modulerna med plates över skarvarna.

Det är många av oss som byggt med det man har hemma och i alla möjliga färger. Det är också därför man vill ha en sk. Gardin framför för att dölja basplattan.

JonKlarstrom

Citat från: AndersI skrivet 10 november 2019 kl. 20:08
Det Magnus inte säger tydligt är att vi numera brukar ha båda - pinhål följt av axelkors (innanför), i anslutningspunkterna. Då passar det ihop med båda varianterna (och som redan nämnts: axel är lättare att sätta ihop än pins).

Spårvagnsspår: Jag har gjort denna - https://www.swebrick.se/index.php?topic=5912.msg107256#msg107256 där jag inte använder räls, utan https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=2653#T=C  Väldigt svårt att göra kurvor då :-) Gammal blå/grå räls (med lösa skenor) går att använda på samma sätt.

Det finns också spårvagnsspår i Knutpunkten/CB Stad med räls.

Ingen (för mig) känd standard, dock.

oooo (impad)

Jag funderar mer på att integrera legos räls infällt i basplattan. Men inte ens tänkt tanken på den varianten, och för varje exempel så förstår jag något nytt och rätt vad det är så blir det en helt ny idé =)
Är inte ett dugg fyndig idag.


JonKlarstrom

Citat från: Anders67 skrivet 10 november 2019 kl. 21:13
Man kan bygga så här
https://www.swebrick.se/index.php?topic=5912.msg106889#msg106889

Grymt, ska ögna igenom hela tråden ty verkar ju vara i mina faggor av diskussion runt moduverse av största allmänhet.

Men den kryssbiten är alltså axlar? Vad heter själva 2x2 med kryss? Och sitter det en innanför runda biten då o så kör man en längre axel? Öppnar man locket och spärrar axeln bakom också eller kör man en aslång genom alla byggen???
Är inte ett dugg fyndig idag.

Magnus den store

Jag sätter en stoppkloss bakom för att axeln inte ska tryckas in i något hålrum.

Långa axlar är dyra. Jag använder uteslutande Axle 4 (3705).

Technic, Brick 1 x 2 with Axle Hole: 32064
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

JonKlarstrom

Citat från: Magnus den store skrivet 10 november 2019 kl. 21:38
Jag sätter en stoppkloss bakom för att axeln inte ska tryckas in i något hålrum.

Långa axlar är dyra. Jag använder uteslutande Axle 4 (3705).

Technic, Brick 1 x 2 with Axle Hole: 32064
Dundertack!
Är inte ett dugg fyndig idag.


JonKlarstrom

Citat från: Anders67 skrivet 10 november 2019 kl. 22:32
Bitarna finns ävenni bygginstruktionerna
https://www.swebrick.se/instruktioner/Swebrick_moduverse_v3/Swebrick_Moduverse_Roadplate_v3.pdf

Ligger alltså vägbanan lös, dvs den är inte snottad och sitter fast? Har kikat igenom dessa pdf-er tidigare men kanske inte ägnat just vägdelen så mycket fokus just nu. =)
Är inte ett dugg fyndig idag.

Zilmrud

Tjenare Jon

Kul med nya personer i forumet och härligt att se att du kommit ur den mörka garderoben  ;) ;D

Du skrev lite om källare. Jag har själv vänt lite på konceptet ibland. Dvs att man sätter 4st 16x16 plattor i botten istället för att få lite djup. Oftast tillsammans med en lite höjd entrévåningen. Egentligen är det bara viktigt att man kan koppla ihop med andra plattor och då är det bara placeringen av kopplingspunkten som är viktig. Vid större byggen så är det bara yttre kanterna som syns. Och där kan man sätta en snygg kant.

I vårt Steampunk CB (ruins of san Victoria) t.e.x. har vi även gatumoduler med kullerstensgator och trottoarer där trottoaren är på vanlig nivå och gatan nersänkt. I och med det så har vi även flyttat husen till kanten på plattan och har därmed kunnat göra rum för gränder mellan och bakom husen.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

nic89

Viktigast ned stansard är väl om man kör comnunity build annars kan du nog göra lite som du vill själv klr jag ned svarta pins o 1x4 tecknik brick...
Följ mig gärna på instagram (ice Planet 2002, Blacktron2):
https://www.instagram.com/p/B4mQ3TWpFNy/?igshid=18l0as06l4r26

Peter S

Citat från: JonKlarstrom skrivet 11 november 2019 kl. 00:29
Citat från: Anders67 skrivet 10 november 2019 kl. 22:32
Bitarna finns ävenni bygginstruktionerna
https://www.swebrick.se/instruktioner/Swebrick_moduverse_v3/Swebrick_Moduverse_Roadplate_v3.pdf

Ligger alltså vägbanan lös, dvs den är inte snottad och sitter fast? Har kikat igenom dessa pdf-er tidigare men kanske inte ägnat just vägdelen så mycket fokus just nu. =)
Man kan fästa vägbanan med 30414 och 3701 också. Jag gjorde det på mina utställningsmoduler och de blev mycket lättare att transportera så.

JonKlarstrom

Nu har jag läst igenom 21 sidor av moduverse-utveckling.

Jag tänker att det finns några aspekter jag inte läste om.

Att skapa "översättningar" mellan olika standards borde inte vara omöjligt i de flesta fall, till och med från ordinarie baseplate/vägplatta upp till moduverse. Väg lite meckigare kanske. Speciellt om där är räls. Men min tanke är mest, att det är upp till den som inte följer standard att få till sin översättning. Samt kanske en handskakningsplatta mellan olika länders standard.

Detta att allt verkar ligga på 32x32 när det gäller kopplingarna. För tänker att t.ex. Pet Store som är 16x16 ska in på en 32x32 så behövs ju en mittenkoppling på 32-plattan också. Sen ser jag potential för 8x8 också, som gångväg eller whatnot. Dessutom ser jag kanske behov att fästa saker lite off, kanske flytta ett, heter det cc-hus?, modulhus fyra studs och fylla på med något 4x4 för mitt eget sceanario. Vägarbeten kan ju ha alternativa dragningar upp på gångvägar och allt möjligt.

Sen tänker jag i alla fall jobba med avfasningar vid alla övergångsställen, för rullstolarna i mina byggen =)

Så, de som kör technicshål längs hela sidan kanske är något på spåren. Man kan montera sidor lite hur man vill, en stud hit eller dit i sidled.

Och blir det någon moduverse-lugbulk denna gång? Känns som det borde vara ett stående inslag med tanke på såna som mig, nya medlemmar, och såna som er, som bygger som "Doozers" (Fragglarna) och behöver mer mer mer...

Och vision in i framtiden är någon form av standardkoppling för att elektrifiera plattan och kanske någon liten låda som passar inne i plattan som har styrtekniken i sig, för trafikljus osv... lite vad man vill helt enkelt. Men där får en kodare och en elektriker och dessutom legofantaster få en snilleblixt någon gång. Även induktiv el borde gå att få in, är väl en cirkelantenn typ i plattan då. Men vet inte om den kan nå upp i höjd ordentligt utan att man riskerar sabba för flyttfåglar uppe i himlen där man är, (tänker magnetfält och deras inbyggda flyttkompass).

Men mest tänker jag på att flera kopplingshål skapar fler möjligheter, för nog är saker lite off mellan saker i verkligheten.

Är jag ute och cyklar så är ni givet välkomna att förklara varför jag cyklar fel. Om jag gör det. Och finns någon pågående diskussion är jag nyfiken på det, jag är kategoriskt usel på sökmotorer och hitta det jag vill hitta. =)

/Jon
Är inte ett dugg fyndig idag.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.