Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Strangers in a strange land

Startat av BlueBuilder, 15 oktober 2019 kl. 14:34

Föregående ämne - Nästa ämne

BlueBuilder

Ett projekt som jag har haft länge i tanken. Det var tänkt att byggas över SHIPtember men hälsan samarbetade inte men nu har jag börjat. Själva skeppet är tänkt att vara i dark blue, bright light yellow, silver och white. Mitten ska det vara interiör i och att taket går att lyfta av så man kan visa. I vingarna och i bakpartier ska det vara dioder med ett fladdrande ljus (maken hjälper mig med det). Sedan ska skeppet ha landat på en främmande planet med vild natur. Planen är att bli färdig med åtminstone skeppet till utställningen på Flygvapenmuseet i mitten av november.


o0ger

Spännande! Ska bli kul att se resultatet
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

BlueBuilder

Citat från: o0ger skrivet 15 oktober 2019 kl. 19:16
Spännande! Ska bli kul att se resultatet

Tack! Får se vad bitarna räcker till. Det finns ju tendenser att sånna här byggen slukar bitar  ;)

Clarmo


BlueBuilder

Nu strular bygget som bara den, det är svårt med proportionerna och vinklarna till bakdelen. Och fronten behöver byggas om. Känslan nu är att den är omöjlig att slutföra.  :-\

Men motorerna blev jag nöjd med. Dioderna kommer sitta bakom det turkosa och styras av en arduino så att ljuset fladdrar.

BlueBuilder

Lite längre i processen nu, väntar på bitar till sidorna m.m. håller på med bakpartiet och motorern nu. Har helt byggt om fronten och vet ännu inte om den är helt färdig. Har en förkärlek till curved slopes och det märks. Lite kantigt blir det, samtidigt är det inte ett skepp byggt för att vara vackert utan mer kring funktionalitet. Hmm.. några tips på att få lite mer rund form på fronten som funkar åt alla håll?

Teabox

Spännande att se detta utvecklas. Gillar hur du gjort cockpit fönstret :)

BlueBuilder

Citat från: Teabox skrivet 28 oktober 2019 kl. 16:58
Spännande att se detta utvecklas. Gillar hur du gjort cockpit fönstret :)

Ja det var inte det lättaste med de hexagonerna!! Andra fönster hade säkert varit lättare men det blev tidigt en idé jag inte kunde släppa trots strul. Håller på med bakdelen nu och jag blir trött i huvudet av alla vinklar! 😅

Magnus den store

Citat från: BlueBuilder skrivet 28 oktober 2019 kl. 20:15
Citat från: Teabox skrivet 28 oktober 2019 kl. 16:58
Spännande att se detta utvecklas. Gillar hur du gjort cockpit fönstret :)

Ja det var inte det lättaste med de hexagonerna!! Andra fönster hade säkert varit lättare men det blev tidigt en idé jag inte kunde släppa trots strul. Håller på med bakdelen nu och jag blir trött i huvudet av alla vinklar! 😅

Var tvungen att kolla närmare på den detaljen. Jag trodde först att det var en stor bit. Snyggt utfört.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BlueBuilder

#9
Citat från: Magnus den store skrivet 28 oktober 2019 kl. 20:27
Citat från: BlueBuilder skrivet 28 oktober 2019 kl. 20:15
Citat från: Teabox skrivet 28 oktober 2019 kl. 16:58
Spännande att se detta utvecklas. Gillar hur du gjort cockpit fönstret :)

Ja det var inte det lättaste med de hexagonerna!! Andra fönster hade säkert varit lättare men det blev tidigt en idé jag inte kunde släppa trots strul. Håller på med bakdelen nu och jag blir trött i huvudet av alla vinklar! 😅

Var tvungen att kolla närmare på den detaljen. Jag trodde först att det var en stor bit. Snyggt utfört.

Tack! Ja, och jag grejade länge hur man skulle dölja det hålrum det blir mellan clipsen och baren. Maken klagade på att det inte såg tillräckligt tätt ut för att fungera i rymden.. ;)

Betweenbrickwalls

Superspännande att följa! Vågade former och kul tema 🙂
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

BlueBuilder

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 29 oktober 2019 kl. 17:21
Superspännande att följa! Vågade former och kul tema 🙂

Ja, det blev rundare former än tänkt men det ställer till vissa problem i alla vinklar. 😅

drdoddo

Läckert, riktigt snyggt ordnat med cockpiten  :) Gillar färgschemat också!

BlueBuilder

Citat från: drdoddo skrivet 01 november 2019 kl. 16:41
Läckert, riktigt snyggt ordnat med cockpiten  :) Gillar färgschemat också!

Tack! Ja, får se när jag får vill interiören i cockpiten. Det är två dioder där men frågan är hur de kommer synas. Ja, jag är lite trött på allt grått i rymden. Samtidigt behöver den ha hyggligt neutralt färgschema eftersom tanken är att naturen den landat i kommer vara rätt galen.

BlueBuilder

Nu tack vare räddande änglar på legolunchen igår då jag kunde byta till mig mörkblå plates är undersidan av vingarna färdiga. Hade det varit försvarbart hade jag gärna använt inverted tiles men det kändes inte okej när någon knappt kommer se under vingarna. Nu är det översidan idag och lite imorgon. Sen hela interiören på söndag och landskapet nästa vecka. Håller planen hyggligt!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.