Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp! Kan delar via BaP vara gratis??

Startat av BroderEmmet, 23 september 2019 kl. 16:40

Föregående ämne - Nästa ämne

BroderEmmet

Ok, "hjälp" är för att jag känner lite ångest över att få en faktura eller nåt i efterhand med en summa som jag inte ens har en aning om vad den skulle kunna vara...

Bakgrund: Min dotters "Midway Arcade Level Pack" till Lego Dimensions blev nyligen krossat av en bil (ehm, kan ha varit en bil tillhörande en mycket nära släkting, men det var inte hans avsikt, var lite stressigt bara vid en utbackning från garaget. Sånt som alla kan göra, eller?? Var ju i alla fall inte en katt som dog..)

MEN detta har gjort att jag skulle fixa det åt dottern, först genom att köpa ett nytt set (omöjligt, hittade ingen som sålde inrikes) utrikes fanns men kostade otroliga summor.

Började därför leta delar istället på BL, visade sig att 4 tiles med tryck på (unika för setet) var väldigt dyra (allt annat var vanliga klossar som jag redan har + att själva NFC taggen var helt oskadd)

Nutid: Gick för första gången i mitt liv till BaP (bara handlat set o dylikt tidigare) jag hittade mina 4 tiles, la dom i varukorgen och blev ombedd att skriva in siffrorna från manualen som inköpsbevis, vilket jag gjorde.

Hade fortfarande inte sett priset. Kändes märkligt men tänkte att det blir väl i kassan, men nej, inget pris o vips var beställningen iväg.

Varken frakt eller pris på bitarna går att se varken på sidan eller i mejlet som kom.

Kan någon (mer erfaren) och vänlig själ berätta vad som hänt? Kommer jag få bitarna gratis hemskickade eller kommer jag krävas på ett belopp som jag ännu inte känner till? (vet att jag kan ringa kundtjänst men ville kolla med er först om det här är normalt eller inte)

Btw: På frågorna som dök upp om vad som var fel på biten skrev jag som det var: Jag, eh, någon... har haft sönder bitarna så jag behöver nya

robinnilsson403

Det som det låter som att du gjort är att beställa ersättningsbitar som om de var trasiga vid köpet i butik, istället för att köpa dem. Om det går hem så kommer de gratis, annars kan du få frågor eller att ordern annulleras.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Gideon

Det låter som om du beställt bitarna som reservdelar, och då kommer de nog komma hem helt gratis :)

BroderEmmet

Citat från: robinnilsson403 skrivet 23 september 2019 kl. 17:00
Det som det låter som att du gjort är att beställa ersättningsbitar som om de var trasiga vid köpet i butik, istället för att köpa dem. Om det går hem så kommer de gratis, annars kan du få frågor eller att ordern annulleras.

Jo, jag kände också som att det var något sådant men jag tyckte mig just då inte se rätt alternativ att välja på efter man klickat på "kundtjänst".

1. Saknade bitar - Tala om för oss om något saknas i ditt nya set (uppenbarligen fel alternativ)
2. Trasiga bitar - Låt oss veta om en bit gått sönder
3. Köpa bitar

Jag valde Nr 2 o nu när jag ser på alternativen igen så hade det ju varit Nr 3 som varit rätt gissar jag?
Antar jag var för snabb, tänkte i mitt huvud att "-Jo, det är ju bitar som gått sönder!" (men då menar dom kanske att det skett p.g.a. tillverkningsfel o likn.)

Gjorde nog felet att anta att både nr 2 & 3 var "betaltjänster", jag förstår att första alternativet givetvis är gratis och när jag tänker lite till nu så blir det ju logiskt att det enda alternativet som heter något med ordet "köpa" i är det som kostar = det som man väljer när det inte går att skylla på TLG för att ens grejer blivit små plastflisor på cementen i garaget  ::)


BroderEmmet

Citat från: Gideon skrivet 23 september 2019 kl. 18:02
Det låter som om du beställt bitarna som reservdelar, och då kommer de nog komma hem helt gratis :)

Hade det varit så hade jag fått så dåligt samvete att jag varit tvungen att beställa hem en fet order av nåt dyrt set (pris per bit) som kompensation  :'(

Men nu gissar jag att det inte blir så, ordrarna måste väl skötas manuellt vid den här typen av beställningar? Då borde ju rimligtvis den som läser fältet som jag fyllt i om den backande bilen och hur dotterns byggsats trillat ur flyttkartongen.  Då vore det väl märkligt (eller för snällt?) om de ändå släppte igenom ordern?

Antar jag får vänta o se, men känner mig lite lugnare nu. Det låter på er som det värsta som kan hända är att ordern avbryts så jag måste kanske inte tömma lilltjejens spargris o äta nudlar bara för att vara ordentligt förberedd på en faktura  ;D Nä, hade betalat o varit glad så länge det inte kostat som på BL...

(hittade inte en säljare som hade alla 4 så det hade blivit ordrar från Ungern, Tyskland och UK, varav de två senare hade minimum köp på typ 25USD + fast fraktavgift på den tyska, i runda slängar hade det handlat om tusenlappen med frakt o alla extra bitar jag varit tvungen att köpa för "minumum", kände INTE att fyra tiles var värda 250 spänn styck när det i slutändan är nåt som en 7-åring ska leka med...)

Stigge72

Jag har klagat på någon enstaka bit som varit trasig vid leverans, och då fått en meddelande om att de kan kräva att man skickar den trasiga biten till dem. Däremot har jag aldrig faktiskt fått det kravet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.