Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

LEGO MASTERS Sweden

Startat av THSH83, 23 september 2019 kl. 10:44

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Dom har skrivit till mig också nu.  Mitt totala ointresse i systembitar , eller rättare sagt.  mitt handikapp i att jag inte vet vad som finns i systembitar gör ju att det faller för min del. Technic är ju rätt så smalspårigt om man säger så :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Zilmrud

Citat från: mortil skrivet 25 september 2019 kl. 15:10
Dom har skrivit till mig också nu.  Mitt totala ointresse i systembitar , eller rättare sagt.  mitt handikapp i att jag inte vet vad som finns i systembitar gör ju att det faller för min del. Technic är ju rätt så smalspårigt om man säger så :P

Jag känner precis som du! ...... fast tvärt om  ;D
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

TeamHansson

Citat från: Emma skrivet 25 september 2019 kl. 07:05
Jag har inte bestämt mig än, jag är orolig att det blir en skev bild av oss afols, som jag inte vill vara en del av.

Jag pratade med dom igår och som jag förstod det så är man inte ute efter att framställa folk som kufar utan snarare, som jag med min AFOL-serie, visa att det är helt vanliga, normala människor.
Och framför allt så är dom ju ute efter duktiga byggare för att få coola byggen i programet. Ska man hitta en publik vuxna människor som inte vet att Lego kan vara en grej så behöver man ju få häftiga byggen med i programet.
Skulle man göra det med icke afols så skulle det inte bli så mycket för världen och jag tror inte ens att det skulle fånga intresset att titta på ens från oss som redan har Legointresset 😊

Så jag hoppas på det bästa och hoppas att programet blir av 😊

BlueBuilder

Efter att pratat med flera på Meter Television har jag absolut fått intrycket att det handlar om inspirerade kvällunderhållning för både barn och vuxna. Jag hoppas verkligen det blir av för jag tror det skulle vara riktigt kul att se och jag har en stark förhoppning att vi kan visa upp en grymt bra community.

Anders67

#34
Rykte går och lika bra att skriva några rader om det jag vet.

Jag träffade casting ansvarige hos Meter Televison, Bea under Lego World i Stockholm.
Jag har inte så mycket information om upplägget - inte mer än att de vill göra ett seriöst program och i samma stil som "Hela Sverige Bakar" " som går att se på TV4.

Just nu letar de efter personer som kan tänka sig vara med i ett sådant program.

Jag tror de "köpt" program idén från Australien
https://www.youtube.com/channel/UC57y8_BVuW2wXNrxJV23dag
tyvär verkar det som om alla de klipp som finns inte får visas utanför Australien (eller i alla fall inte på min dator i Jönköping)
men baserat på listan med klipp så verkar det handla om att bygga något "fantastiskt" tillsammans med någon eller emot några/någon.
Vad jag förstår är man ut efter att inspirera och "wow" faktor.
och de är i kontakt med LEGO Billund - så det känns mycket seriöst!





Ansök på
https://www.shortaudition.com/Lego-Fantaster-promocasting-2019

BrickMe

Jag har sett några avsnitt av den australienska serien och den är fantastisk på många sätt. Men att döma av de lager av klossar som de har till hands ger en liten hint om att de flesta byggen är på förhand utvalda. Vill inte låta pessimistisk men doku-såpor har i regel alltid ett manuskript. De som någon gång varit på en inspelning vet hur det går till...

Hur som helst, kul om de får tag i duktiga mästerbyggare som är villiga att medverka. Att Lego visas i svensk tv är ju bara positivt :).

Anders67

Jag föreslog att de kunde "hyra" legobitarna av de byggare som ställer upp och rentav att man hinner förbereda vad man tänkt att bygga så att man har bitar "tillgängliga" det underlättar ju mycket om man har en tydlig idé och bitar närvman väl under produktionsdagen ska bygga något fantastiskt på relativt kort tid!

CopMike

Citat från: Anders67 skrivet 24 november 2019 kl. 13:37
Jag föreslog att de kunde "hyra" legobitarna av de byggare som ställer upp och rentav att man hinner förbereda vad man tänkt att bygga så att man har bitar "tillgängliga" det underlättar ju mycket om man har en tydlig idé och bitar när man väl under produktionsdagen ska bygga något fantastiskt på relativt kort tid!
Jag ska träffa dom på torsdag och detta med bitar är väl det som jag tror de vill prata mest om. Om någon har bra idéer hur det ska lösas så posta dom gärna här i tråden!

kalle

förslag med viss begränsning på "wow" faktorn.
en idé vore att dom under tävlingens gång begränsar sina deltagare till ett visst antal bitar och sen andvända samma bitar varje vecka men i olika teman.

tex välja ut ett antal set ur legos sortiment som sedan ska andvändas tiöl att skapa något annat. där varje deltagare får exakt samma uppsättning set.

hur den finansiella delen ska lösas är svårt att diskutera då jag ej sätt någon budget eller om det finns möjlighet för "spons".



dalle

I Skaerbaek så Jamie under hans Q&A att han 'hjälpt' till från Legos håll med bitar i kloss-skafferiet. Det gällde nog UK och det är ju en större marknad så de kanske inte blir så här.
De jag sett på YT så är det lika viktigt med programledare som deltagare om det blir ett bra program.

Nybohov Creation Ltd.

Peppen var inte enhällig i denna tråd: https://www.swebrick.se/index.php?topic=14368.msg

Kanske klarnar det framöver hur det är tänkt att läggas upp?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andli

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 24 november 2019 kl. 22:15
Peppen var inte enhällig i denna tråd: https://www.swebrick.se/index.php?topic=14368.msg

Kanske klarnar det framöver hur det är tänkt att läggas upp?

Trådarna är nu hopslagna till en!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

CopMike

Citat från: CopMike skrivet 24 november 2019 kl. 17:06
Citat från: Anders67 skrivet 24 november 2019 kl. 13:37
Jag föreslog att de kunde "hyra" legobitarna av de byggare som ställer upp och rentav att man hinner förbereda vad man tänkt att bygga så att man har bitar "tillgängliga" det underlättar ju mycket om man har en tydlig idé och bitar när man väl under produktionsdagen ska bygga något fantastiskt på relativt kort tid!
Jag ska träffa dom på torsdag och detta med bitar är väl det som jag tror de vill prata mest om. Om någon har bra idéer hur det ska lösas så posta dom gärna här i tråden!
Hej igen!

Efter mötet igår så får jag säga skriva följande:

  • De är väl pålästa om vår värld, AFOLs, och har ju redan dessutom träffat många av er.
  • De verkligen upprepar, och utifrån min bedömning, och står för en varm syn på oss och att de vill förmedla den. Jag är säker på att det inte finns någon risk eller önskan för att bedriva förnedrings-TV eller någon annan typ av vinkling gentemot deltagarna!
  • Bitar att bygga med - CHECK ;)! Stooooora mängder från ett välkänt familjeföretag beställt!
  • Detaljer såsom casting, byggtider/regler under programmet och andra parametrar känns solida.
  • Detta är nog en chans att få LEVA med vår hobby intensivt under en period, och kommer att bli en upplevelse att spara i hjärta & hjärna.
  • De startar snart en tråd i forumet som innehåller mer detaljer.
Trevlig fredag :D!

BlueBuilder

Citat från: CopMike skrivet 29 november 2019 kl. 14:46
Citat från: CopMike skrivet 24 november 2019 kl. 17:06
Citat från: Anders67 skrivet 24 november 2019 kl. 13:37
Jag föreslog att de kunde "hyra" legobitarna av de byggare som ställer upp och rentav att man hinner förbereda vad man tänkt att bygga så att man har bitar "tillgängliga" det underlättar ju mycket om man har en tydlig idé och bitar när man väl under produktionsdagen ska bygga något fantastiskt på relativt kort tid!
Jag ska träffa dom på torsdag och detta med bitar är väl det som jag tror de vill prata mest om. Om någon har bra idéer hur det ska lösas så posta dom gärna här i tråden!
Hej igen!

Efter mötet igår så får jag säga skriva följande:

  • De är väl pålästa om vår värld, AFOLs, och har ju redan dessutom träffat många av er.
  • De verkligen upprepar, och utifrån min bedömning, och står för en varm syn på oss och att de vill förmedla den. Jag är säker på att det inte finns någon risk eller önskan för att bedriva förnedrings-TV eller någon annan typ av vinkling gentemot deltagarna!
  • Bitar att bygga med - CHECK ;)! Stooooora mängder från ett välkänt familjeföretag beställt!
  • Detaljer såsom casting, byggtider/regler under programmet och andra parametrar känns solida.
  • Detta är nog en chans att få LEVA med vår hobby intensivt under en period, och kommer att bli en upplevelse att spara i hjärta & hjärna.
  • De startar snart en tråd i forumet som innehåller mer detaljer.
Trevlig fredag :D!

Vad kul att läsa!! De verkar ha kommit en del vidare i sitt arbete att formulera tävlingen. Tror det är många av oss som har poängterat att det är viktigt att visa på det underbara i vår community.

mortil

ja,  pratade med hon tjejen i varberg. Kändes lite lätt intensiv men bra känsla ändå av henne.

Sen är det inte riktigt rätt tillfälle att prata om sånt när man har 10 pers som ställer frågor samtidigt :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.