Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Västerhejde kyrka av Skafte och eMpTyW

Startat av Skafte, 07 september 2019 kl. 22:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Efter mitt domkyrkoprojekt tänkte jag att jag inte skulle bygga något efter förlaga på ett tag. Så efter Visby station satte jag och eMpTyW igång med vår sockenkyrka, eftersom Västerhejde blivit utsedd till "årets socken" på Gotland. Att bygga någon av kyrkorna på landet i minifigskala har också funnits i bakhuvudet, men då inte den här - det udda trappgavelstornet från 1800-talet är inte representativ, och man kanske skulle tro att det var en skånsk eller dansk kyrka.

Ikväll var det sockendag i bygdegården, och då passade vi på att visa upp kyrkan för första gången. De sista detaljerna fick vi dit säkert en hel timme innan det var dags.






Jesperrydhog


o0ger

Fin kyrka! Hur blev mottagandet? Jag saknar bilder på den rundade delen av kyrkan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Skafte

Citat från: o0ger skrivet 08 september 2019 kl. 11:00
Fin kyrka! Hur blev mottagandet? Jag saknar bilder på den rundade delen av kyrkan.

Tack! Det var mycket uppskattat, lite annorlunda med en publik med snittålder över 65. "Men det DÄR är väl inte Lego?". Vissa blev inte nöjda förrän vi berättade att Årets socken-skyltarna åtminstone inte var tryckta av Lego (det är förstås Shiftaltcmd som gjort).

Absiden är helt enkelt 1x2 brick och 1x1 round brick. Med ett jävla tak som var väldigt svårt att få till vinklarna på.

eMpTyW

Vi kanske borde visa förlagan, eller vad säger du Skafte?

eMpTyW

#5
Som tidigare nämnt var absidens tak "ett jävla meck" att få rätt. Länge var jupers lösningen som fick plattorna att linjera sig. Men det blev för instabilt så det fick bli en lite större kontaktyta. Men vad som håller det uppe är i princip vad som syns på bilden...

eMpTyW

Ett par bilder till från sockenfesten med ett par glada byggare, samt en närbild på absiden "in the making of the jävla roof"  ;D
Lassar på med ytterligare en bild från "skapandemomentet"...

Emma


Anders67


eMpTyW

Idag har två glada gutar hängt i Lekstugans skyltfönster och spridit lite julglädje. "Västerhejde kyrka 2.0 extended version winter modified" finns på plats för allmänhetens beskådande. Tyvärr är bilden utifrån lite kass, för regnovädret över Gotland är allt annat än ett vinterlandskap just nu.
Men kyrkogården har förlängts i väst-östlig riktning med två plus två moduverseplattor, och allt har fått en vinterfeeling tack vare minst en plundrad Taj-Mahal. Notera gärna hur snön inte riktigt smält bort på taken under dagsmejan. Förresten... är inte besökarna lite out of character?
Återväxten i föreningen verkar positiv då trädet är designat och till största delen byggd av eMpTyW:s 14-årige son Lucas.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.