Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya tåghjul

Startat av Ozp, 13 augusti 2019 kl. 09:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Ozp

Lego har ju släppt en ny design på tåghjulen med plast mot plast istället för metallaxlar.
Här är en video där de jämför rullmotståndet mellan de två.


AndersI

Nästa fråga är väl: Hur ser det ut efter X timmars drift? Hur mycket sliter metallaxeln på plastlagret, jämfört med plastaxeln? Och hur sliten blir plastaxeln (jag förutsätter att metallaxeln inte blir särskilt sliten)?

Nextuz

Huvaligen :O
Det var riktigt illa :/

Carl T

Ugh. Trögt. Men jag undrar hur det funkar i kurvor när vagnarna saknar boggi, med tanke på att hjulen nu kan rotera olika fort.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Kwagge

Efter Masiv kritik på FB mot de nya hjulen så..

Gnuggar alla tredje parts tillverkare händerna nu!

mortil

Doh.  och jag som funderade på att sätta tågmotors underrede på min kran
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Magnus den store

Antar att batterierna måste laddas oftare.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Selander

Jag köpte kullager (ball bearings) för några år sedan och härom veckan testade jag dem första gången i min decoupling bogie eftersom den har ganska mycket rullmotstånd pga technic axlar etc.... Nåväl skillnaden blev jättestor, så om man kan leva med att använda en tredjeparts detalj så är det en lysande bra teknisk lösning.

Nextuz

Citat från: Selander skrivet 25 augusti 2019 kl. 11:45
Jag köpte kullager (ball bearings) för några år sedan och härom veckan testade jag dem första gången i min decoupling bogie eftersom den har ganska mycket rullmotstånd pga technic axlar etc.... Nåväl skillnaden blev jättestor, så om man kan leva med att använda en tredjeparts detalj så är det en lysande bra teknisk lösning.

Bilder? =)

Selander

#9
Så här ser det ut. Sätts i technic brick eller liftarm.
I decoupling bogien så är det en kombination av både och.
Kullagret är y.d 5,0mm och i.d 2,0mm. Så det måste pressas dit, men Lego stål hjulaxeln är rätt dimension.

Nextuz

Citat från: Selander skrivet 26 augusti 2019 kl. 12:46
Så här ser det ut. Sätts i technic brick eller liftarm.
I decoupling bogien så är det en kombination av både och.
Kullagret är y.d 5,0mm och i.d 2,0mm. Så det måste pressas dit, men Lego stål hjulaxeln är rätt dimension.

Ahhh, det var ena små rackare :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.