Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Mästarbyggartävling 2019/20

Startat av krakfot, 23 juli 2019 kl. 14:34

Föregående ämne - Nästa ämne

krakfot

Japp då var det dags för "den stora tävlingen", le grand prix, the master builder of the year, ja helt enkelt

Swebrick Mästerbyggare 2019


Temat är att bygga ett bygge med tema "År 2119 - utopi eller dystopi?"


Regler
- Endast 1 bidrag per medlem.
- Bitarna ska vara hela och rena, inga målade bitar, trasiga bitar, bitar med tuggmärken eller på annat sätt modifierade.
- Det är inte tillåtet med printade "custom" bitar.
- Tävlingsbidraget ska vara ett nytt, ej tidigare visat bygge.
- Ingen begränsning i storlek i år.
- Bidraget ska bestå av 5 bilder skall postas i denna tråd senast 23.59 Söndagen den 2:a Februari 2020. Sedan kör vi omröstning på forumet så att tävlingen är avklarad innan februari (2020) är slut.
- Tävlingen är endast öppen för betalande medlemmar i föreningen Swebrick (du hinner bli medlem innan sista anmälan!)
- Du får inte ställa upp i tävlingen om du vunnit denna tidigare år.
- Det är OK och uppmuntras att dela med er av byggprocessen fram till det färdiga bygget - starta en WIP tråd för detta ändamål.
- Denna gång är det OK att sprida sin byggutveckling på andra forum - sharing is caring!
- Belysning är OK, både LEGO och 3e part/hemmabygge.

Det handlar sådeles inte bara om att bygga och fota bäst utan också om att inspirera andra, och ni som röstar ha med detta i er bedömning.

Genom omröstning kommer vi att utse 3 vinnare och vi kommer lotta ut 2 priser också. Vi kommer att dela ut ett pris till "Rookie of the year" - detta pris kan bara ges till en medlem som bara har varit medlem i max 18 månader och som ställer upp i denna tävling.

Priser delas ut till de tre bästa bidragen. Dessutom kommer det lottas ut två priser. och ett pris till bästa nykomling (Rookie of the year).



Emma


Ozp

Februari (2020) ska det väl stå?
Har vi krympt maxstorleken på bilderna igen?

o0ger

Kul! Jag har redan blivit inspirerad och börjat planera! :D Synd att man är bortrest så man inte kan börja bygga.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nextuz

Öka gärna på upplösningen lite :) Så man ser detaljer bättre :)

Zilmrud

Låg pixelstorlek ställer till det om man har ett stort bygge  :(
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Joacim

Wow låter inspirerande att börja, håller med synd man inte är hemma än på ett tag. Vill börja bygga nyss!

Zilmrud

Jag är faktiskt intresserad av temat i år. Men jag kommer nog ej delta om det är en sådan begränsning på pixlar. Jag vet ej hur man ska kunna skala ner en högupplöst bild till den storleken utan att förlora alla detaljer. Eftersom det inte är en storleksbegränsning borde man inte kunna släppa på pixelstorleken då?
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Peter S

Citat från: Zilmrud skrivet 31 augusti 2019 kl. 11:19
Jag är faktiskt intresserad av temat i år. Men jag kommer nog ej delta om det är en sådan begränsning på pixlar. Jag vet ej hur man ska kunna skala ner en högupplöst bild till den storleken utan att förlora alla detaljer. Eftersom det inte är en storleksbegränsning borde man inte kunna släppa på pixelstorleken då?
Håller med till viss del. Det är ju inte en fototävling och det mesta ska ju kunna framgå av en pixlig bild också. Men frågan är varför det är så begränsat. Jag hoppas att tävlingsledningen kan motivera, eller ändra.

the_brickaholic

Kul! Nu blev jag taggad till tusen! 😁👌
Instagramkonto = @the_brickaholic

Magnus den store

#10
CitatBidraget ska bestå av 5 bilder (max 640x640 pixlar) skall postas i denna tråd senast 23.59 Söndagen den 2:a Februari 2020. Sedan kör vi omröstning på forumet så att tävlingen är avklarad innan februari (2020) är slut.

Jag tolkar inte begränsningen på samma sätt. Bilderna som postas i den här tråden är begränsade i storlek, men det står inget förbud att länka till högupplösta bilder på exempelvis Flickr. Tvärtom uppmanas att sprida bilder i andra forum. När ni postar era bidrag laddar ni upp en högupplöst bild på annan plats, bäddar in en lågupplöst förhandsvisning av bilden, som i sin tur länkas till en högupplöst bild.

Det är inga begränsningar i wip-tråden. Utnyttja det! En aktiv wip-tråd med många högupplösta bilder är en fördel.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

krakfot

Jag kan höja bildstorleken, men mästarbyggartävlingen är ju fram för allt ett projekt där folk skall följa byggandet.  I er projekttråd får ni ha högupplösta bilder. i denna tråd är det mest att vi skall få in några representativa bilder så man blir påmind om bygget (och som är enkelt för mig att hantera till en omröstningssida).

Zilmrud

Citat från: krakfot skrivet 31 augusti 2019 kl. 23:49
Jag kan höja bildstorleken, men mästarbyggartävlingen är ju fram för allt ett projekt där folk skall följa byggandet.  I er projekttråd får ni ha högupplösta bilder. i denna tråd är det mest att vi skall få in några representativa bilder så man blir påmind om bygget (och som är enkelt för mig att hantera till en omröstningssida).

Om jag tolkar Magnus den store rätt så kan man alltså ha många bra högupplösta bilder som man lägger upp inbäddade i sin tråd när man är klar. Så rent krast så är tävlingsbidraget ej begränsat till de sex bilderna egentligen. De används främst i röstningstråden.

Den motiveringen kan jag godta. Då handlar det om bygget och byggprocessen och inte ens förmåga att skala ned bilder och behålla kvalitet i slutändan.

Jag känner mig nöjd med det.
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Lordflintstone

Tror jag kommer vara med för första gången!
Blev RIKTIGT sugen på temat och kanske kan bli min fot i baken på att komma i gång att bygga lite mer intensivt.

Pappa o son trainee city

Kul! Äntligen har man en anledningen (eller rättare sagt en till anledning), att ge sig på nåt riktigt roligt bygge utanför ramarna 😀 är långt ifrån någon mästerbyggare, men behöver tydligen pushas med mål utifrån för att verkligen sätta igång med byggandet

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.