Men varför lutar inte näst sista vagnen??
Den lutar, men lite sämre än de andra vagnarna. Den borde
egentligen ha en annan konstruktion på främre boggin för att kompensera motorn på bakre boggin. Ska man hårddra det så borde även loket ha samma kompensationsboggi. Men vid provkörningen hade loket problem med upprätningen på raksträckorna, som jag gissade berodde på asymmetrisk placering av motvikter resp. batterilåda, så det blev att jag koncentrerade mig på det vid panikombyggnaden.
Ett annat problem med näst sista vagnen kan vara antalet motvikter. Motorn är fäst högre än löpboggierna, vilket gör att motvikternas hävarm blir längre, vilket i sin tur minskar lutningen. Vi får se om jag orkar bygga om boggin och/eller minska antalet motvikter inför Hässleholm.
Tillägg:Reprisbild på sprängskiss av löpboggi, observera att fästet är nära boggins mittpunkt. Korglutningen beror på en kombination av lutningen av axeln mellan de båda gula
32013 (som kan justeras genom att byta ut mörkgrå connector till en annan vinkel), boggiavstånd och rälsens kurvradie.
P6260674 by
Andreas Eldh, on Flickr
Motorfästet sitter närmare ena hjulaxeln, vilket gör att boggiavståndet minskar och därmed även korglutningen. Lösningen är att förskjuta löpboggins fäste åt andra hållet.
P9020714 by
Andreas Eldh, on Flickr