Författare Ämne: QR-kod för wifi-inloggning  (läst 222 gånger)

Utloggad Tektor

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Martin N
  • Antal inlägg: 874
QR-kod för wifi-inloggning
« skrivet: 20 juni, 2019 Kl:11.23 »
Sedan IOS 11 så kan Iphone läsa QR-koder automatiskt direkt i kameran. Det är användbart till en massa roliga saker, som att öppna en webbsida, visa en kartposition, läsa in kontaktuppgifter, och som i det här fallet: logga in på wifi!

Så jag var tvungen att testa om det gick att bygga en QR-kod i Lego, och det gjorde det.
Som på beställning hade Lego-butiken i MOS mörkgröna 1x1-plattor på sin vägg.

Det funkar så att gästerna som kommer hem till mig helt enkelt bara riktar sin mobilkamera mot Lego-tavlan, och sen klickar när de får frågan om de vill logga in. Den är lite känslig för om ljuset kommer från sidan eller ger reflektioner, men det är ju delvis för att jag är lat och inte använder tiles och inte bygger i ett enda lager, utan sätter plattorna på en byggplatta.

Så här gjorde jag:
1. Generera en QR-kod på https://qifi.org/

2. Lägg på ett rutnät med 10x10 pluppar för att göra byggandet enklare.

3. Bygg! Och bygg rätt, för felsökning är tråkigt.

4. Logga in genom att öppna Iphone-kameran mot tavlan.

Men Android-användare då?
Vissa Android-lurar har inbyggd QR-läsare, vissa behöver aktivera det som en inställning i webbläsaren, vissa behöver ladda ner en separat app. Motsatsen till magi alltså. Så därför sätter man en NFC-tagg på tavlan, för där är Android magiskt. Bara att hålla telefonen mot tavlan så kan man logga in. Men det är ju inte Lego...

Utloggad Pekblom

• Betalande medlem 2019
  • *
  • 0767987700
  • Antal inlägg: 1 963
SV: QR-kod för wifi-inloggning
« Svar #1 skrivet: 21 juni, 2019 Kl:13.06 »
Gul grej. Måste testa. 👍🏼