Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Vinylspelare

Startat av byStfn, 28 maj 2019 kl. 11:38

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

En kompis som väl måste räknas som en icke-AFOL fyllde år i helgen och då passade jag på att svänga ihop en vinylspelare då detta är hans stora passion (han är även DJ).

Efter att ha sett ett antal spelare tidigare insåg jag att jag aldrig sett någon med den transparenta plasthuven som i alla fall för mig var synonymt med att spela skiva när jag var liten. Jag utgick därmed från den största transparenta, fyrkantiga biten jag hade, en 39349 och den fick sätta skalan som är lite felaktig då de flesta spelare är mer rektangulära..



En rolig detalj är att flexibiliteten i clipset som håller armen gör att den klickar tillbaka ner när jag skjuter den av skivan :) Mer funktion än så lyckades jag inte fixa..

o0ger

Underbar!

För mig är vinylspelaren förknippat med regniga dagar hemma i soffan när jag som barn fick lyssna på Anita och Televinken, Drutten och Gena, Saltkråkan, Trazan och Banarne och andra godbitar.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Citat från: byStfn skrivet 28 maj 2019 kl. 11:38Mer funktion än så lyckades jag inte fixa..

Va - snurrar den inte!?  ;D

Bortsett från det är den väldigt lik min gamla Technics-spelare, skulle bara ha något krökt som tonarm också. Bra klossat!

byStfn

#3
Citat från: AndersI skrivet 28 maj 2019 kl. 13:36
Bortsett från det är den väldigt lik min gamla Technics-spelare, skulle bara ha något krökt som tonarm också.

Min barndoms spelare hade också krökt arm men efter att ha gått igenom Stud.io efter delar som skulle kunna passa föll det på avsaknad av pick-up eller att den blev för lång eller att det inte skulle kunna gått att fästa. Problemet med den begränsande höjden för att få igen locket blev jag också varse efter att ha testat en annan lösning.

De inringade hade bäst krökning i mitt tycke men lightsaber-hilt gick inte att hitta en bra pick-up till och kofoten gick bort för att jag verkligen ville ha en tvåfärgad arm (som återigen min familjespelare hade :) ) så då fick det bli skruvmejseln som bara kunde varit lite större framtill för att vara helt perfekt  ;D



AndersI

Jag antar att det inte går att sätta en korv i den svarta klo-biten? (fast det blir ju ingen pickup då, i alla fall)

byStfn

Citat från: AndersI skrivet 28 maj 2019 kl. 15:36
Jag antar att det inte går att sätta en korv i den svarta klo-biten? (fast det blir ju ingen pickup då, i alla fall)

Det går, men dels finns den bara i svart (eller orealistiska färger som på bilden) men sen kvarstår ju problemet med pick-upen. Skruvmejseln prickade in flest av mina krav helt enkelt!

Stigge72

Riktigt snyggt.
Snurra borde väl gå att få till, tycker jag. Pickupen blev riktigt bra.

byStfn

Citat från: Stigge72 skrivet 29 maj 2019 kl. 13:55
Riktigt snyggt.
Snurra borde väl gå att få till, tycker jag. Pickupen blev riktigt bra.

Haha, kanske om jag bygger en underliggande stereobänk eller något. Svårt med motorer under en plate 6x6 ;)

ColA


Anders67

Så bra, liknar min Dual spelare!
Nästa version får väl bli en Technics SL-1200 mark II  ;)

lindyhep

Min kollega blev riktigt sugan på att bygga en egen :)
Tidigare på dagen hade han visat en bild hemifrån och talat om att musik i deras hus i princip endast spelades från vinyl så när jag såg bilden här var det givet att skicka den vidare.

Clarmo

I Love it. Har pappas gamla vinylspelare i Legorummet. Lyssnade mer förr men jag sätter på en Maidenplatta då och då.

byStfn

Citat från: lindyhep skrivet 30 maj 2019 kl. 22:30
Min kollega blev riktigt sugan på att bygga en egen :)
Tidigare på dagen hade han visat en bild hemifrån och talat om att musik i deras hus i princip endast spelades från vinyl så när jag såg bilden här var det givet att skicka den vidare.

Tack så mycket! Har kollegan massor av Lego för att kunna bygga en själv? Annars kan du skicka vidare honom till mig så löser jag det ;)

Citat från: Clarmo skrivet 31 maj 2019 kl. 07:30
I Love it. Har pappas gamla vinylspelare i Legorummet. Lyssnade mer förr men jag sätter på en Maidenplatta då och då.

Jag älskar ritualen som det skapar. Värdigheten i att spela musik liksom :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.