Författare Ämne: Trans Europ Express (TEE) VT 11.5  (läst 514 gånger)

Utloggad DaRePo

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Modellbyggare som använder LEGO delar
  • Antal inlägg: 257
Trans Europ Express (TEE) VT 11.5
« skrivet: 02 maj, 2019 Kl:16.51 »

Här kommer det senaste tillskottet till min Lego tågsamling: ännu en Trans Europ Express (TEE) VT 11.5 – denna gång 7-wide och 2,5 m lång. (Minns fortfarande när jag som ung grabb besökte järnvägsstationerna i Basel och beundrade dessa legendariska tåg med sina monstruösa lokvagnar).

Detta tåg med fyra 9V motorer är en (något modifierad) kopia av Holger Matthes’ original som kom ut i höstas. Längden på loken och vagnar är 52 resp. 48 studs. (Nosarnas stora överhäng resulterade i omfattande modifikationer av 9V Extreme anläggningen, särskilt vad gäller polykarbonat sargar).

Även denna VT 11.5 är utrustad med PF LED (kopplade till två 9V batterier) till lokvagnarnas front- och bakljus. Som innerbelysning används knappcelldrivna mini LED ljusslingor i varje vagn vilket också innebär inga kablar mellan vagnarna.

TEE VT 11.5 projektet har varit mitt mest utmanande, komplexa (och dyraste…) Lego tågprojekt hittills. Men resultatet är helt enkelt hisnande och storartat! Vilken magisk upplevelse att se detta tåg ta sig genom anläggningen! Extrem möter extrem…

Och vilken spännande och lärorik resa det har varit att bygga detta ikoniska tåg – kronjuvelen i min tågsamling! Ett stort tack till Selander och Holger för all rådgivning och hjälp!

Och en stor eloge till Holger Matthes för hans otroligt vackra MOC, ett av de absolut snyggaste och mest spektakulära tåg som någonsin byggts i Lego.

Storebror och lillebror ...

(Copyright Ulrich Budde)

Och så här ser tåget ut i verklighet. (VT 11.5 belönades faktiskt med en guldmedalj vid världsutställningen 1958 i Bryssel ”för enastående teknologi”!)

Utloggad Selander

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 1 336
SV: Trans Europ Express (TEE) VT 11.5
« Svar #1 skrivet: 02 maj, 2019 Kl:18.04 »
Grattis till ett otroligt vackert tåg !!!

Utloggad andreas E

• Kassör, LUGbulk-samordnare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 267
« Svar #2 skrivet: 02 maj, 2019 Kl:18.34 »
Kan inte annat att hålla med, mycket snyggt återgivet.
Det var ett legendarisk tåg.

Utloggad dalle

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 3 421
« Svar #3 skrivet: 02 maj, 2019 Kl:18.54 »
Kan inte annat att hålla med, mycket snyggt återgivet.
Det var ett legendarisk tåg.
... och ett legendariskt Kraftwerk album.
Tåget är ett grymt bygge.

Utloggad pareriksson

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Värdelöst vetande är ovärderligt.
  • Antal inlägg: 821
« Svar #4 skrivet: 02 maj, 2019 Kl:19.51 »
WOW! Min fyråring älskar tåg, och dyrkar TEE över alla andra tåg. Detta måste jag bygga!

Utloggad hemmawid

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 25
« Svar #5 skrivet: 02 maj, 2019 Kl:20.21 »
Fantastiskt vackert!

Utloggad mortil

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 1 222
« Svar #6 skrivet: 02 maj, 2019 Kl:21.21 »
Snyggt.  Jag ska ha ett liggandes med trasig motor i Märklin :P  kände igen det direkt. :D
Lego är avkoppling.

Utloggad LeifSpangberg

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 119
« Svar #7 skrivet: 02 maj, 2019 Kl:21.26 »
Läckert, passar bra till rakan på högbanan !!
/leif

Utloggad Illuwatar

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 2 290
« Svar #8 skrivet: 06 maj, 2019 Kl:08.29 »
Riktigt vackert tåg. :)

Synd bara att radien på kurvorna är helt off i skala...

Kan inte låta bli... 8)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Utloggad DaRePo

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #9 skrivet: 06 maj, 2019 Kl:13.47 »
Kraftwerk-killarna som står bakom låten och videon verkar inte ha varit särskilt insatta i TEE konceptet.

Tåget som visas i filmen är en s.k. "Schienenzeppelin" (räls-Zeppelin) som utvecklades i början av 30-talet av den (då) kända ingenjören Franz Kruckenberg, med max hastigheter på över 200 kmh. Den har ingenting med TEE konceptet att göra.

TEE - med bl.a. VT 11.5 - introducerades först i slutet av 50-talet.

Språkmissbruk ...
« Senast ändrad: 06 maj, 2019 Kl:13.57 av DaRePo »

Utloggad DaRePo

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #10 skrivet: 06 maj, 2019 Kl:13.54 »
TEE - med bl.a. VT 11.5 - introducerades först i slutet av 50-talet.

Nämnda Schienenzeppelin samt BR VT 10.5 gav värdefulla erfarenheter som senare låg till grund för utvecklingen av BR VT 11.5.
« Senast ändrad: 06 maj, 2019 Kl:14.05 av DaRePo »

Utloggad pareriksson

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Värdelöst vetande är ovärderligt.
  • Antal inlägg: 821
« Svar #11 skrivet: 06 maj, 2019 Kl:16.26 »
Kraftwerk-killarna som står bakom låten och videon verkar inte ha varit särskilt insatta i TEE konceptet.

En parentes visserligen, men det finns flera varianter av musikvideon, och dessutom användes andra projektioner live. Jag kan inte svara på varför man valt att klippa in andra tåg än TEE, men jag kan nog garantera att Kraftwerk-killarna var väl insatta i TEE-konceptet. :)

Utloggad DaRePo

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #12 skrivet: 06 maj, 2019 Kl:17.08 »
Kanske en generationsfråga men själv har jag ingen aning om Kraftverk och deras musik.

Känns lite konstigt - i alla fall för mig - att denna Trans Europ Express tråd skulle plötsligt spåra ur i en musikdiskussion ...

Bara väntar på att någon hittar andra associationer vad gäller TEE - varför inte dryck, sport, kläder, godis etc. ...?

För egen del skulle jag uppskatta om vi håller oss till ämnet tåg och att det kommer fram fler berättelser, erfarenheter, synpunkter, minnen mm kring denna legendariska TEE ...
« Senast ändrad: 06 maj, 2019 Kl:18.35 av DaRePo »

Utloggad DaRePo

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #13 skrivet: 08 maj, 2019 Kl:13.42 »
Synd bara att radien på kurvorna är helt off i skala...

Har fått flera kommentarer ang. kurvorna i 9V Extreme anläggningen i kombination med VT 11.5 (bl.a. i EB) - inklusive förslag på kurvor med större radier. Detta tema finns dock inte på min agenda. För mig var det viktigaste kriteriet för att bygga tåget att denna VT 11.5 skulle klara av att ta sig igenom hela anläggningen utan problem. Efter drygt 20 timmars modifieringar är problemen nu lösta. Att det sedan ser lite konstigt ut kan jag faktiskt leva med ...

Sedan kvarstår faktum att det krävs mycket "Fingerspitzengefühl" för att kunna köra detta stora, tunga och i viss mån klumpiga tåg felfri hela vägen upp och ner igen.