Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] - Volvo EC480E

Startat av Boathill, 25 mars 2019 kl. 20:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Boathill

Känner nu att jag kommit så pass långt att jag kanske kommer kunna komma i mål med detta projekt innan Borlänge så lägger upp en WIP-tråd för ännu mer possitiv stress :)

Bygget är en Volvo grävmaskin EC480E i skala 1:17.

Målsättning för bygget är
1. Full funktionalitet med bra kör- och grävegenskaper via S-brick.
2. Likhet med originalet
3. Så få synliga technicbitar som möjligt
4. Transport möjlig med min tungtransport

Den gula färgen är Legos vanliga yellow. Den gråsvarta nyansen i originalet ligger någonstans mellan svart och DBG, valet föll till slut på DBG då ett par bitar nyckelbitar (bla 30526) inte fanns i svart och jag tycker svart lätt ser repigt och smutsigt ut. En del små detaljer blir i svart.

Banden styrs av varsin XL-motor i överbyggnaden via axlar genom svängkransen. Testade först att sätta motorerna i undervagnen men svårt få det kompakt och sladdarna till batteriboxen i överbyggnaden skulle inte tillåta fri rotation. De sex stödrullarna till varje band sitter två och två i tre stycken pivoterande bärarmar som tillåter en viss flexibilitet för banden att köra över ojämnheter.

Överbyggnaden kommer rymma de två motorerna till banden, en motor för att svänga på överbyggnaden samt två XL motorer för att styra de två kolvarna som lyfter bommen. Finns plats så kommer det även bli en lyftanordning bak för att kunna hissa ner och koppla av motvikten vid transport för att minska vikten.

Kolvarna till bom, sticka och skopa i grävaggregatet är inte de vanliga linjära kolvarna från Lego då de är för korta. Jag använder istället 18940 med 18942. Det blir inte lika snyggt och LBG istället för DBG men att bygga egna med technic-bitar blir för klumpigt till denna skala.
L-Motorn för att styra stickan sitter i bommen och L-motorn för att styra skopan sitter i stickan. Detta för att helt slippa axlar som ska leda vidare kraften över pivot points vilket förhoppningsvis kommer ge ett renare utseende och starkare grävkraft.

Bom och sticka är endast fem studs breda vilket är en utmaning att lyckas rymma de tre studs breda motorerna men ändå inte ha synliga technic balkar och tillräcklig styrka, det är här bla 30526 kommer in i bilden för att fästa motorerna i liftarms framför och bakom motorerna.
Skopan är inte riktigt bestämd, antingen blir det samma som till set 8043 men den är lite för bred och svart så testar också att bitbygga en :)

Bygget så här långt
Undervagnen är 90% klar, återstår lite detaljer och småjusteringar. Har börjat prototypa överbyggnaden för att testa proportionerna lite. Grävaggregatet är också funktionellt ganska klart men infästningen i överbyggnaden återstår, måste tåla den höga belastningen.

Utmaningar som återstår är bla att hela grävaggregatet blir rätt tungt och att framför allt "worm-gearsen" inte ska rappa i kolvarna. Även osäker på hur balansen mellan motvikt och grävaggregatet kommer sluta och om tornkransen blir tillräckligt stabil (kanske kommer det krävas "stödhjul"?)

Har börjat lära mig att bygga enklare prototyper av delar först för att testa funktion och proportioner vilket sparat en del tid men man kommer ändå på sig själv att fastna i detaljer då och då :)


Skafte

Den känner man igen, har stått framför och tittat efter arkeologi i några löpmeter schakt...

Imponerande, dessutom om den kan röra sig!

kalle

snyggt som f... en sån där skulle man ha i redslapslådan så man har o göra när det blir dötid😊 jag har dock en minigrävare i jämnförelse. ew160.😐

mortil

Alltså  WOW ..  det där är imponerande :P  Sjukt snyggt. 

Jag står ju och solfilmar på SWECON  var och varannan vecka så man har ju klättrat lite i diverse modeller :P

BTW .  glöm inte fotstegen utanför hytten ;)  (eller bara skit i det för snyggheten)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Boathill

En lite nyare bild, det mesta är klart, återstår att snygga till stickan, överbyggnaden och dra lite slangar mm. Men något ska man ju ha att göra ikväll också! :)

mortil

Den här längtar jag efter att få kolla på i helgen :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

byStfn

Vilket monster! Ser fram emot att se den i helgen!

Boathill

Blev framröstad till cover photo på FB-gruppen "Lego Technic & Creator Mocs & more" :)


mortil

Citat från: Boathill skrivet 13 maj 2019 kl. 22:03
Blev framröstad till cover photo på FB-gruppen "Lego Technic & Creator Mocs & more" :)

Grattis :D  Dom som sköter technic grupperna är en samling helt fantastiska människor.
Den gruppen skapades väl lite för modeller som din, så den är ju ett perfekt exempel att visa upp  :D

(Och jag gillar den verkligen)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Boathill

Lite bilder från Borlänge

BrickMe

Technic är kul att bygga men är inte direkt sugen på att köpa somliga av TLG egna modeller som ser ut som plastskelett med lite paneler som nödtorftigt ska täcka upp stommen. Din Volvo är grymt snygg :) :) :)

Boathill

Citat från: BrickMe skrivet 12 juni 2019 kl. 09:50
Technic är kul att bygga men är inte direkt sugen på att köpa somliga av TLG egna modeller som ser ut som plastskelett med lite paneler som nödtorftigt ska täcka upp stommen. Din Volvo är grymt snygg :) :) :)

Stort tack! Jag håller med dig gällande technic så detta blev en bra kompromiss för mig. Jag får bygga tekniska lösningar och detaljer med vanliga bitar i samma byggen :)

Finns massor av superfina byggen i samma "stil" på rebrickable, den gula dragbilen på bilden är bla därifrån, gjord av en kille som heter Jaaptechnic.

Boathill

Då var det dags att ta tag i version 2.0 för denna MOC. Planen är att framför allt förbättra de tekniska funktionerna för en stabilare och bättre körbarhet.

Drivning - Flytta de två XL-motorerna som driver larvbanden ner till underdelen (blir två L-motorer istället). Nu är det säkert 7-8 kugg från motor ner till drivhjul så det blir en väldans massa "kugg-lagg" och förlorad kraft. Nackdelen är att jag måste ha strömsladd ner genom svängkransen så det kommer inte gå att snurra hur många var som helst innan man får snurra tillbaka igen :)

Rotation av överdel - Även här är det för många kugg mellan motor och svängkrans så det blir "kugg-lagg" även här vilket resulterar i dålig precision vid rotation

Utbyte av kolvar - I första versionen fick jag bygga egna kolvar då Legos var för korta. Nu finns det ju längre sen Liebherrgrävaren kom så planen är att byta ut till dessa. Kommer bli mer tillförlitligt och lite smäckrare intryck.

Då ovan innebär att massa motorer skall flyttas mm så är planen att bygga version 2.0 som en ny MOC vid sidan av med den nuvarande versionen som "modell".

Boathill

Första utmaningen jag stött på är att jag upptäckt att de två L-motorerna som driver varsin kolv som lyfter hela bommen drar ojämt vid högre belastning. Vet inte om de får olika mycket ström från batteriet (sitter i varsin kontakt på en av två Sbricks) eller om ena motorn är mer sliten eller nått men något måste jag göra.

Vad tror ni om att behålla de två L-motorerna och koppla ihop axlarna med kugg så att de blir "parkopplade" och hjälper varandra. När man googlar runt lite så verkar det vara lite olika bud om en sådan lösning.

Att byta till en XL är ett alternativ men en XL har som jag förstår det sämre vridmoment än två L-motorer och det är redan tungt som det är.



LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.