Författare Ämne: Månraketen från "Månen Tur Och Retur"  (läst 410 gånger)

Utloggad Videomajk

• Antal inlägg: 2
Månraketen från "Månen Tur Och Retur"
« skrivet: 26 januari, 2019 Kl:00.35 »
Hej
Jag vill dela med mig av min första MOC på många, många år. Jag fick Apollo V-raketen i present, och blev inspirerad att börja bygga igen. Jag har i princip inget Lego hemma, så än så länge får det bli digitala byggen.
Som ung var jag fachinerad av raketer, rymdfärjor och serier, så när jag väl byggt Apollo V-raketen ville jag komplettera den med en skalmodell av rymdfärjan och min favoritraket från serievärden, Tintins månraket från "Månen tur och retur". Jag hittade en utmärkt rymdfärjemodell (KingsKnights Space Shuttle), men en skalenlig månraket från Tintin kunde jag inte hitta. De modeller som finns är antingen för stora eller har fel proportioner, så jag började bygga en egen.

Det första problemet var att förstå skalan. Fasten Hergé var känd för att vara notoriskt nogrann och inkluderade en ritning på raketen i albumet, så finns det ingen officiell höjd på raketen. Efter lite letande på olika forum hittade jag någon som föreslog att ritningen i albumet var i skala 1:300, vilket skulle göra raketen 66 meter hög inklusive antennen, så jag började bygga efter detta. Efter att ha visat upp version av raketen i en FB-grupp så fick jag tipps om "Spaceship Handbook" (Jack Hagerty and Jon C. Rogers). I denna bok finns detaljerade ritningar över riktiga och fiktiva farkoster, inklusive denna raket. De anger höjden till 65,75 m. Med de måtten i ryggen så blev min 1:110 skalmodell 60 cm hög.

Hur som helst, Här är min MOC - "Månraketen". Hoppas ni gillar den. Modellen består av 1575 bitar och följer formen på serieraketen väldigt väl. Den är helt SNOT.

« Senast ändrad: 26 januari, 2019 Kl:13.22 av Videomajk »

Utloggad stej123

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 1 639
SV: Månraketen från "Månen Tur Och Retur"
« Svar #1 skrivet: 26 januari, 2019 Kl:09.21 »
Väldigt snygg! Du har fångat formerna och proportionerna väldigt väl. Nu blev jag lite inspirerad att återuppta mitt pågående projekt med en raket i minifig-skala.

Utloggad Betweenbrickwalls

• Betalande medlem 2019
  • *
  • 38-årig tjej med särskilt intresse för moderna hus
  • Antal inlägg: 579
« Svar #2 skrivet: 26 januari, 2019 Kl:09.46 »
Supersnyggt! Inte lätt att få till sådana former.
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 264
« Svar #3 skrivet: 26 januari, 2019 Kl:10.25 »
Jättesnyggt. Intressanta lösningar på alla olika problem man har med den här modellen. Du har löst de på helt andra sätt än vad jag gjorde. Men din skala är lite mer behändig och du har fått till alla viktiga former.

Vet att det är svårt att få till proportionerna, men även veta vad som är rätt. På bilderna i albumen varierar proportionerna ganska mycket, speciellt på omslagen. Inte minst skalan på hela raketen som är helt omöjlig att fastställa säkert utifrån källorna.

Snygga bilder och presentationer!

Utloggad CopMike

• Ordförande
  • Styrelsen
  • *
  • Fabuland forever!
  • Antal inlägg: 1 285
« Svar #4 skrivet: 26 januari, 2019 Kl:11.07 »
Verkligen snygg, bra klossat!

Utloggad micke

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Medlem i Cuusoo
  • Antal inlägg: 1 730
« Svar #5 skrivet: 26 januari, 2019 Kl:13.27 »
wow, så snyggt
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 4 531
« Svar #6 skrivet: 26 januari, 2019 Kl:18.05 »
Snyggt!
Uppenbarligen en farkost som satt sina spår i många legobyggares sinnen :)

Utloggad Videomajk

• Antal inlägg: 2
« Svar #7 skrivet: 26 januari, 2019 Kl:19.51 »
Hej
Tack för alla vänliga ord, de värmer!

Jättesnyggt. Intressanta lösningar på alla olika problem man har med den här modellen. Du har löst de på helt andra sätt än vad jag gjorde. Men din skala är lite mer behändig och du har fått till alla viktiga former.

Tack Godtfred. Jag har naturligtvis sett din modell, vilken är fantastisk, men den är alldeles för stor för mitt lilla hus =). Jag valde att bygga på ungefär samma princip som Apollo V-raketen, i kombination med andra raketer jag sett av de som bygger många Nasa-raketer. Jag tycker jag fick till det rätt bra. Det är bara konerna som ser lite konstiga ut, men de är nog det svåraste av allt att få till - det finns inte riktigt några bra bitar att tillgå för den formen i den här storleken.

Vet att det är svårt att få till proportionerna, men även veta vad som är rätt. På bilderna i albumen varierar proportionerna ganska mycket, speciellt på omslagen. Inte minst skalan på hela raketen som är helt omöjlig att fastställa säkert utifrån källorna.

Alldeles rätt - varenda bild man tittar på ser lite annorlunda ut. Det blir inte bättre av att många av de ritningar från albumet man hittar är egenkonstruerade och inte nödvändigtvis liktydiga med den bild som faktiskt finns tryckt i albumet. Jag började faktiskt med en sådan bild och det blev inte så bra, därav "MkII"-märket på denna modell.

Snygga bilder och presentationer!

Tack, jag gillar grafisk formgivning, även om det inte är min profession, och jag behövde några snygga forumbilder och bilder till instruktionerna.