Författare Ämne: [MOC] Marschorkester  (läst 542 gånger)

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 4 769
[MOC] Marschorkester
« skrivet: 19 januari, 2019 Kl:22.09 »
Här är ett projekt jag jobbat på i något år. Jag har spelat i många marschorkestrar, från musikskolan  till Arméns Musikkår Norrland 1994 och Gotlandsmusiken (tidigare Regionmusik), så gammal svensk militärmusik ligger mig varmt om hjärtat! Har tyvärr små förhoppningar att kunna utveckla bygget mer, en plan var att göra det till en ungdomsorkester och ställa upp i mästerbyggartävlingen, men det är liksom lite fel format på vägen och det skall (i mitt tycke) till lite mer än en hink minifigurer på en massa tiles till det. :)

Orkestern har BR-gubbens ben och kropp och kaptensmössan 12895pb01, som jag hittade i bulk i en fransk BL-butik med halva priset nån gång i höstas. Instrumenten är lite påhittade utifrån alla tillgängliga bitar som finns i Pearl Gold, det är väl i princip bara saxofonen som är gjord i närheten av ett riktigt instrument till utseendet. Jag fick vackert klämma fram tre Voldemort-påsar för att få tag i vita trumstockar. Bara själva orkestern var i princip klar när vi öppnade Swebrick Gotlands utställning på höstlovet, men eftersom det fanns lite utrymme kvar på borden tileade jag några moduverseplattor och satte dit publik också.

Avdelning framåt - marsch!

Utloggad Joacim

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Joacim Larsius
  • Antal inlägg: 894
SV: [MOC] Marschorkester
« Svar #1 skrivet: 20 januari, 2019 Kl:07.48 »
Ah härligt bygge! Nästan så man hör marschmusiken!

Utloggad Clarmo

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Bygger hellre än bra
  • Antal inlägg: 605
« Svar #2 skrivet: 20 januari, 2019 Kl:12.53 »
Snyggt! Jag kan också höra musiken  :)

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 5 854
    • BlockCAD
« Svar #3 skrivet: 21 januari, 2019 Kl:10.36 »
Jag gillar den skarpt! Med två valthornister i familjen är jag klart intresserad av att se närmare hur du har byggt instrumenten?

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #4 skrivet: 21 januari, 2019 Kl:10.39 »
Jag gillar den skarpt! Med två valthornister i familjen är jag klart intresserad av att se närmare hur du har byggt instrumenten?

Ska försöka ta några närmre bilder senare idag, men ha inte för stora förhoppningar...

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #5 skrivet: 22 januari, 2019 Kl:10.45 »
Här är ett valthorn, ett eufonium och en trombon...

Utloggad lindyhep

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 2 729
« Svar #6 skrivet: 22 januari, 2019 Kl:20.53 »
Jag tycker du har lyckats riktigt bra med instrumenten

All publik längs gatorna påminner om parad på SOF i Linköping men sen stör bilden av orkestern.....så där välorganiserat har ingen studentorkester jag varit med i någonsin gått iaf.... ::)

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #7 skrivet: 22 januari, 2019 Kl:21.23 »
Jag tycker du har lyckats riktigt bra med instrumenten

All publik längs gatorna påminner om parad på SOF i Linköping men sen stör bilden av orkestern.....så där välorganiserat har ingen studentorkester jag varit med i någonsin gått iaf.... ::)

Tack!

Pfft, studentorkester va? Det här är hederlig svensk marschmusik med ordning och reda (även om uniformen är fullständigt hittepå). Man ser att det är gammal svenskt bland annat på att musikerna håller instrumenten i höger hand och pendlar med vänster (till skillnad från tvärtom, som Arméns Musikkårer gör). Man kan också av regementstrumslagarens stav utläsa att musikkåren alldeles strax kommer att börja spela...

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 5 854
    • BlockCAD
« Svar #8 skrivet: 23 januari, 2019 Kl:10.46 »

Fick mig mer att tänka på Rose Parade i Pasadena - fattas bara en (eller hundra) karnevals-"float" och fem gånger större orkester.

Off Topic: Årets Rose Parade blev lite av en antiklimax - vi satt hemma i några timmar framför datorn och väntade på att Jennys kompisar i MUK skulle komma marscherande, och så kraschade en float, och MUK fick inte marschera förrän direktsändningen var slut (finns med på eftersändningarna, dock).

Utloggad bileam

• Betalande medlem 2019
  • *
  • Antal inlägg: 618
« Svar #9 skrivet: 23 januari, 2019 Kl:16.49 »
Riktigt snyggt, tycker jag som trumpetare, även om det var länge sedan det marcherades i nån större utsträckning. Gillar att fabulandtuborna får vara med!

Utloggad DanielEss

• Betalande medlem 2018
  • *
  • Antal inlägg: 88
« Svar #10 skrivet: 24 januari, 2019 Kl:12.27 »
Riktigt snyggt, tycker jag som trumpetare, även om det var länge sedan det marcherades i nån större utsträckning. Gillar att fabulandtuborna får vara med!

Jag har aldrig sett en Fabulandtuba utanför bilder och har därför undrat om minifigs kan hålla dem:)
Fantastiskt jobb med begränsningen till pearl gold! Har sett bilder av moc:ade valthorn och tromboner som använde sig av gula pneumatic-slangar, men det alternativet har man ju inte i din valda färg, som ju ger en mycket festligare och korrektare mässingskänsla. (Visst gjorde TLG kromade bygelhorn till kavalleriet en gång i världen? I min dark age, men det är väl de enda blåsinstrument de gjort förutom saxofonerna och ormtjusarens flöjt?)
Mycket imponerande iallafall - och trevligt med beskrivningen var bitarna kom från!
(Får hoppas trumslagarna inte oavsiktligt förvandlar någon åskådare till en groda eller nåt. Sånt kan - oemotståndlig ordvits - lägga sordin på stämningen...)

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2019
  • *
« Svar #11 skrivet: 24 januari, 2019 Kl:14.28 »
Fabulandtuborna sticker ut lite med sina gula nyllen, men det gick inte så bra att göra tubor i Pearl Gold, och när de nu finns så...

Hela femte rotepar har kromade horn 71342 som trumpeter, och framför dem går tre kornettister med uppochnervända 87996pb01.

Utloggad DanielEss

• Betalande medlem 2018
  • *
  • Antal inlägg: 88
« Svar #12 skrivet: 24 januari, 2019 Kl:17.33 »
Fabulandtuborna sticker ut lite med sina gula nyllen, men det gick inte så bra att göra tubor i Pearl Gold, och när de nu finns så...

Hela femte rotepar har kromade horn 71342 som trumpeter, och framför dem går tre kornettister med uppochnervända 87996pb01.

Nämen! Förlåt mig! Hur kunde jag missa dem? Jag var nog för fokuserad på hur du fått ihop de andra.:)
Clowntutorna är trevliga och det skulle inte förvåna mig om det kommer nån variant utan svarta bollar. De gjutna saxofonerna blev ju riktigt bra, synd att det bara är CMF-spelare som fått en med svart munstycke. Den officiella BYGGDA saxen från 10222 (Brickset) är väl inte den mest imponerande...:P (Fast banjon är rätt fin!)