Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] BM T 873

Startat av pehter aka ibbe, 06 november 2018 kl. 22:20

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

BM T 873 är en prototyp som togs fram under 60-talet i ett försök att ta fram en 4-hjulsdriven stortraktor.
Baserad på BM SM 870 trädlunnare, från en jordbrukstraktoren plockades trepunktslyft och hydraulik.
En egenhet med maskinen som den baserades på är att motorn sitter till höger om mittlinjen.

Styrning, drift samt trepunkt styrs med en Sbrick.


BM T 873 by pehter aka ibbe, on Flickr


BM T 873 by pehter aka ibbe, on Flickr


BM T 873 by pehter aka ibbe, on Flickr


BM T 873 by pehter aka ibbe, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Kwagge

Gul?!  ;)

Snyggt klossat!

Jesperrydhog

Bra byggd. Och snyggt. :)

o0ger

Wow! Verkligen läckert!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Silence101

Citat från: Kwagge skrivet 06 november 2018 kl. 22:33
Gul?!  ;)

Snyggt klossat!

Hjullastare var oftast gula från Volvo.
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

pehter aka ibbe

Citat från: Kwagge skrivet 06 november 2018 kl. 22:33
Gul?!  ;)

Snyggt klossat!

Japp, lovar att nästa bygge blir i en annan färg   8)

Citat från: Silence101 skrivet 07 november 2018 kl. 12:27
Citat från: Kwagge skrivet 06 november 2018 kl. 22:33
Gul?!  ;)

Snyggt klossat!

Hjullastare var oftast gula från Volvo.
Kwagge har något emot gula fordon, jag tror att jag har fått honom att mjukna lite  ;D

Generellt var entrepenadfordon gula för i tiden oavsett tillverkare.

Igentligen borde den här ha varit röd om den skulle ha serieproducerats eftersom den var en lantbrukstraktor men eftersom det var en prototyp valde dom troligtvis att behålla den gula färg från lunnaren som den baseras på.


Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

jalex

Snygg och realistisk! Vid första anblick såg det ut som en sådan leksakstraktor i metall.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Nextuz

#7
Riktigt bra fångat :D

Men jag kan inte säga att originalet var någon skönhet :p
https://www.youtube.com/watch?v=I_o5BYl8-Vo


pehter aka ibbe

Citat från: Nextuz skrivet 13 november 2018 kl. 14:07
Riktigt bra fångat :D

Men jag kan inte säga att originalet var någon skönhet :p


Tack.

Haha, det stämmer men det var inte därför jag byggde den  8)
Att ha motorn sidförskjuten var ju ingen fördel heller men det ger ju en väldigt karakteristiskt design.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

AndersI

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 13 november 2018 kl. 16:02Att ha motorn sidförskjuten var ju ingen fördel heller...


Någon sorts fördel måste det väl ha varit, annars hade de väl inte gjort den sådan? Det kan ju inte varit designavdelningen som bestämde det, snarare den tekniska sidan?

Illuwatar

Kan det vara för att ge föraren bättre sikt?


Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

pehter aka ibbe

Citat från: AndersI skrivet 14 november 2018 kl. 09:47
Någon sorts fördel måste det väl ha varit, annars hade de väl inte gjort den sådan? Det kan ju inte varit designavdelningen som bestämde det, snarare den tekniska sidan?

Citat från: Illuwatar skrivet 14 november 2018 kl. 10:19
Kan det vara för att ge föraren bättre sikt?

Varför motorn är sidförskjuten vet jag inte men sikten skulle kunna vara en anledning.

Nackdelen med att ha en stor gjutjärnsklump på ena sidan av mittlinjen är att tyngdpunkten också är förskjuten på motsvarande sätt. Vilken sidlutning den klarade var olika mellan höger och vänster vilket blir en stor nackdel vid skogskörning. Föraren var tvungen att vara uppmärksam vilken sida som marken lutade åt annars kunde ekipaget välta, hjälpte visst inte att lägga in en stor motvikt på vänstra sidan för att balansera upp.

Eftersom den designen inte följde med till generationen efter så måste den nackdelen övervägt eventuella fördelar  8)
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Illuwatar

Den skulle i alla fall passa bra även in DBG - som artilleri-dragare... (ja, jag kan se militärfordon i konstiga kontraptioner som denna). Synd att den svenska militär-gröna färgen inte har någon motsvarighet i Technics (och i System för övrigt)...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

pehter aka ibbe

Citat från: Illuwatar skrivet 14 november 2018 kl. 12:43
Den skulle i alla fall passa bra även in DBG - som artilleri-dragare... (ja, jag kan se militärfordon i konstiga kontraptioner som denna). Synd att den svenska militär-gröna färgen inte har någon motsvarighet i Technics (och i System för övrigt)...

Du är ca 50 år efter :)
Inte artilleri-dragare men det fanns en variant som körde fram ammunition till bandkanon 1  ;D
Tror att beteckning var AM 872, baserad på SM 871 som var skotarvarianten. Ett flak, annan kran och lite grön färg, färdig.
(Nej, jag snöar inte alls in på gamla märkliga maskiner...)

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=66&t=276791
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

martinator

Snyggt bygge. Påminner väldigt mycket om den sovjetiska traktorn Kirovets K-700. Man kan nästan tro att det pågick ett utbyte mellan våra stater på den tiden, medvetet eller omedvetet...  ;)


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.