Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Container-kran (huge ass thing - H.A.T)

Startat av mortil, 23 september 2018 kl. 22:08

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Ja ska se om jag kan fixa till lite småsaker på kranen.

Jag hade en tanke att byta ut snöret som drar vagnen fram och tillbaka till technic link kedja men är lite kluven.

Jag skickade bilder på kranen till en snubbe nere i europa som undrade hur jag gjort saker och han byggde sen en exakt kopia förutom just snörena utan han gick på kedja.  något jag tänkte göra när jag fick lugbulk ordern förra året. men då va de ju inge skoj längre :P

ska köpa fiskelina och se om det funkar bättre.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Magnus den store

För vems skull visar du upp kranen? Din, medlemmarna, eller besökarna?

  • Montera ner om du behöver delarna eller utrymme.
  • Arkivera den några år om du tröttnat på den och har plats.
  • Behåll den om publik på nya orter vill se den.
Jag ser inga problem med att behålla ett bygge i många år. Min vita skyskrapa har jag inga planer på att riva. Det är ett gammalt bygge men jag tycker inte att det gör något om den visas upp på nya orter.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mortil

Citat från: Magnus den store skrivet 25 januari 2021 kl. 20:22
För vems skull visar du upp kranen? Din, medlemmarna, eller besökarna?

  • Montera ner om du behöver delarna eller utrymme.
  • Arkivera den några år om du tröttnat på den och har plats.
  • Behåll den om publik på nya orter vill se den.
Jag ser inga problem med att behålla ett bygge i många år. Min vita skyskrapa har jag inga planer på att riva. Det är ett gammalt bygge men jag tycker inte att det gör något om den visas upp på nya orter.

Jag är väldigt kluven :P När den är nere så vill jag riva den.  men när jag bygger upp den så börjar jag direkt tänka på förbättringar.

Tycker det är kul att kunna visa att man kan bygga stora flashiga saker med Technic också :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Boathill

Behåll så länge du inte behöver bitarna, vilket du typ aldrig kommer ;)

Joacim

Citat från: mortil skrivet 25 januari 2021 kl. 23:33
Citat från: Magnus den store skrivet 25 januari 2021 kl. 20:22
För vems skull visar du upp kranen? Din, medlemmarna, eller besökarna?

  • Montera ner om du behöver delarna eller utrymme.
  • Arkivera den några år om du tröttnat på den och har plats.
  • Behåll den om publik på nya orter vill se den.
Jag ser inga problem med att behålla ett bygge i många år. Min vita skyskrapa har jag inga planer på att riva. Det är ett gammalt bygge men jag tycker inte att det gör något om den visas upp på nya orter.

Jag är väldigt kluven :P När den är nere så vill jag riva den.  men när jag bygger upp den så börjar jag direkt tänka på förbättringar.

Tycker det är kul att kunna visa att man kan bygga stora flashiga saker med Technic också :P
Där ligger nog svaret, så länge du känner att det finns att fixa med den så behåll den (gärna). Vi i publiken gillar stora maffiga byggen som du säger!

12vtrain

Citat från: mortil skrivet 25 januari 2021 kl. 18:06
Ja ska se om jag kan fixa till lite småsaker på kranen.

Jag hade en tanke att byta ut snöret som drar vagnen fram och tillbaka till technic link kedja men är lite kluven.

Jag skickade bilder på kranen till en snubbe nere i europa som undrade hur jag gjort saker och han byggde sen en exakt kopia förutom just snörena utan han gick på kedja.  något jag tänkte göra när jag fick lugbulk ordern förra året. men då va de ju inge skoj längre :P

ska köpa fiskelina och se om det funkar bättre.

Om du ska använda fiskelina, rekommenderar jag att du provar flätad lina, den har inget "minne" så kryllar sig inte på samma sätt, och den glider inte som nylonlinan gör, dessutom finns flätad lina i olika färger, och den torkar inte och spricker som nylonlinan gör när den blir gammal.

mortil

Citat från: 12vtrain skrivet 26 januari 2021 kl. 06:38
Citat från: mortil skrivet 25 januari 2021 kl. 18:06
Ja ska se om jag kan fixa till lite småsaker på kranen.

Jag hade en tanke att byta ut snöret som drar vagnen fram och tillbaka till technic link kedja men är lite kluven.

Jag skickade bilder på kranen till en snubbe nere i europa som undrade hur jag gjort saker och han byggde sen en exakt kopia förutom just snörena utan han gick på kedja.  något jag tänkte göra när jag fick lugbulk ordern förra året. men då va de ju inge skoj längre :P

ska köpa fiskelina och se om det funkar bättre.

Om du ska använda fiskelina, rekommenderar jag att du provar flätad lina, den har inget "minne" så kryllar sig inte på samma sätt, och den glider inte som nylonlinan gör, dessutom finns flätad lina i olika färger, och den torkar inte och spricker som nylonlinan gör när den blir gammal.

Har faktiskt kollat på flätad lina.  lite grövre så det inte ser förjävla mesigt ut.

Snöret jag har nu som drar vaggan fram och tillbaka har sträckt sig ca 4 cm på 2 meter har jag mätt det till . 

Det är ändå en likvärdig nylonsnöre som den typ Lego själva kör med.   Och det ställer till det när det sträcker sig .

Jag ska försöka bygga en bas till hela kranen med spår som den kan gå på.  förhoppningsvis kommer den gå jämnare och bättre då.  när man kör den nu så har den mage att glida isär eller åka ihop och det är inte så bra.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Wolcker

Du kan åka till en fiskebutik och köpa flätat lina per meter så du behöver itne köpa 200 m för 300 kr eller vad den nu kostar ^^
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Magnus den store

Citat från: Wolcker skrivet 27 januari 2021 kl. 09:47
Du kan åka till en fiskebutik och köpa flätat lina per meter så du behöver itne köpa 200 m för 300 kr eller vad den nu kostar ^^

Jag tror minsann att du underskattar hur stor kranen är. 200 meter är inte tillräckligt.  ;)
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mortil

Citat från: Magnus den store skrivet 27 januari 2021 kl. 16:24
Citat från: Wolcker skrivet 27 januari 2021 kl. 09:47
Du kan åka till en fiskebutik och köpa flätat lina per meter så du behöver itne köpa 200 m för 300 kr eller vad den nu kostar ^^

Jag tror minsann att du underskattar hur stor kranen är. 200 meter är inte tillräckligt.  ;)

PRECIS.. :P 

Det är lika bra köpa när man ändå håller på ;)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Då har jag nog satt lite mål med kranen.  förhoppningen är att den ska va fungerande tills Swebricks stora utställning 2021 :)  (Måtte den bli av)

Den är idag 162 cm hög som totalmått.  Detta ska jag försöka höja till över 180 cm  (mest för att få psykologisk påverkan på många att den är större än dom eller i ögonhöjd)

Bygga en bas på 48x48 basplattor (tror det blir billigast) typ 8 st  och bygga en "räls" där kranen kan gå på

Problemet jag har är att Power functions motorer går ju inte lika fort så frågan är om man ska uppgradera motorer på kranen (förutom på aggregatet) till nya Powered up.

Dessa ska väl vad jag vet driva lika mycket om man samkör dom ? Det innebär i så fall att införskaffa 2 st XL motorer och två L motorer.   Klippa kablarna på XL motorerna och göra rejält mycket längre egna kablar  (då kablarna idag består av en sjuhelskottas massa förlängningar.
Om jag inte kan hitta nån som vill hjälpa mig göra ett par rejält långa.

Sen lite andra ändringar också . förlänga kranarmen, förlänga vaggan som glider på kranen  osv.  (sistnämnda är för att få högre stabilitet)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreas E

Har du jämfört containerstorleken på kranen med Lasse D s Craddle carrier?

mortil

Citat från: andreas E skrivet 28 januari 2021 kl. 07:32
Har du jämfört containerstorleken på kranen med Lasse D s Craddle carrier?

Nepp
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

gjorde en miss när jag förlängde allt.  va lite väl trött.  klar kl02 så borde nog lagt mig egentligen.

Blev 5cm kortare än vad mitt mål va.



Väldigt nöjd att jag byggt den såpass modulär som den är.  Men desto större den blir desto svårare är det.

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreaseldh

Citat från: mortil skrivet 27 januari 2021 kl. 23:41
Den är idag 162 cm hög som totalmått.  Detta ska jag försöka höja till över 180 cm  (mest för att få psykologisk påverkan på många att den är större än dom eller i ögonhöjd)

Jag är 179 cm och vill gärna uppleva samma sak som Emma upplevde i Borlänge 2019!

Citat från: mortil skrivet 31 januari 2021 kl. 19:32
gjorde en miss när jag förlängde allt.  va lite väl trött.  klar kl02 så borde nog lagt mig egentligen.

Blev 5cm kortare än vad mitt mål va.

Mätte min ögonhöjd: 170 cm. Ja, det kan duga (men helst inte). Vet inte hur lång andli är, men under mina mätningar upptäckte jag (vad jag tror är) anledningen till varför IKEAs Billy-bokhyllor är just 202 cm: alla dörröppningar i min lägenhet är en lagom marginal högre. Eller med andra ord: Den övre gränsen för Lex Rivendell är 202 cm, så varför satsa lägre?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.