Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Container-kran (huge ass thing - H.A.T)

Startat av mortil, 23 september 2018 kl. 22:08

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Så.  ja... jag tror det kommer bli bland dom större technic byggena på Swebrick.  och det kommer helt klart bli det största jag har gjort.

Tanken är en kran, en sån som lyfter containrar från land till fartyg. 

CA mått 1.4m lång. 80cm bred och 1.2-1.5m hög

Än så länge så är ju själva krandelen klar med bommen som ska åka fram och tillbaka.  har börjat med ett ben för att få lite känsla hur dom ska va. 
Men har även börjat på en av själva bärarmarna som bommen åker på.


Ni får hålla till godo med en bild än så länge :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Joacim


Pekblom

Följer med spänning. Svårt att bygga så stort och få det stadigt.

mortil



Kollade hur mycket det skulle böja sig.  inte farligt.  där man ser att det viker sig som mest är en vikbar skarv och ytteränden kommer ju hållas upp av vajer (tråd)

En sån här arm är hittills nästan 1500 bitar.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Magnus den store

Ser rätt stabilt ut. Är den 1,4 m lång? Hur blir det när den belastas?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

mortil

Citat från: Magnus den store skrivet 24 september 2018 kl. 21:09
Ser rätt stabilt ut. Är den 1,4 m lång? Hur blir det när den belastas?

Blir ju ben på den på mitten typ ish och sen får ju ytteränden stöd ovanifrån i form av lina eller länkar ;)

Den är 152cm
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Sneekpeek på testmontering

Kommer hålla den någorlunda hemlig tills den blir helt klar nu.  men nån liten sneek peek lär det komma :P

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Tänkte försöka köra Premiären uppe i Borlänge om man får plats :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Wolcker

Skulle du inte kunna kombinera singelngående grejen med denna, alltså en jättespingelgående grej  =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

mortil

Citat från: Wolcker skrivet 12 december 2018 kl. 23:28
Skulle du inte kunna kombinera singelngående grejen med denna, alltså en jättespingelgående grej  =)
Singelgående ?

Denna kommer ju också kunna köra.  fast vääääldigt sakta och bara rakt fram
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Wolcker

Citat från: mortil skrivet 12 december 2018 kl. 23:55
Citat från: Wolcker skrivet 12 december 2018 kl. 23:28
Skulle du inte kunna kombinera singelngående grejen med denna, alltså en jättespingelgående grej  =)
Singelgående ?

Denna kommer ju också kunna köra.  fast vääääldigt sakta och bara rakt fram

Spindelgående, den du hade i Ängelholm första gången =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Boathill

Dags för nya WIP-bilder! :)

Hur mycket plats kommer behövas mellan två containers för att du skall få plats med lyftaggregatet? (gäller även reach stackern). Skall man ha två containers på en trailer tex så måste det ju vara X studs mellanrum så du kommer åt tänker jag.  Så man kan anpassa släp efter det tänker jag :)

mortil

Citat från: Boathill skrivet 23 januari 2019 kl. 13:08
Dags för nya WIP-bilder! :)

Hur mycket plats kommer behövas mellan två containers för att du skall få plats med lyftaggregatet? (gäller även reach stackern). Skall man ha två containers på en trailer tex så måste det ju vara X studs mellanrum så du kommer åt tänker jag.  Så man kan anpassa släp efter det tänker jag :)

3 studs mellan så är man ju på den säkra sidan :)  men 2 studs går fast då är det precision delux :P

Just nu har jag bara testat bygga ihop lite tvärstag och så men har plockat isär igen. (dög inte ).

kommer mer bilder när jag beställt från BaP och fått beställning .

Sitter lite i sjön när det gäller bitar :P ha byggt i ordning ben men utan paneler så är det inte mycket att ta kort på .
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mortil

Okej. här kommer väl en bild då :P  senaste två dagarna har jag experimenterat med krysskonstruktionen för att hålla kranen stabil.  inte det smidigaste kan jag säga.

Har även kortat ner benen en hel del. Men det kommer byggas ovanpå sen istället. Jag insåg att det kommer bli så jäkla högt att den kommer bli helvete att få stabil. 

Plus att jag sparade en massa bitar på att korta ner den lite. 

Och ärligt så tror jag ingen kommer tycka det är knepigt ändå för den blir så jäkla stor ändå.

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Boathill

Coolt! :) Hur många containers räknar du med att kunna stapla med nya höjden då? 3 eller 4?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.