Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Mästerbygge] Pettson och Findus (WIP)

Startat av Kvarnbacka, 06 augusti 2018 kl. 12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Kvarnbacka

Här kommer jag att lägga upp lite bilder på ett (sedan ganska lång tid tillbaka) pågående bygge: Pettson och Findus. Eftersom det råkar falla under temat för årets mästerbyggartävling så tänkte jag att jag kan använda bygget som ett bidrag till tävlingen. På så vis får jag dessutom en deadline för detta utdragna projekt.

Husen har stått mer eller mindre klara ett tag, så när som på tak och lite interiör. Moduverse-plattor (2x2 st) är under uppbyggande, och jag har börjat fylla trädgården med allehanda mer eller mindre underliga växter, för att försöka återskapa känslan från böckerna. Inslagen från "Rävjakten" kommer antagligen att bli mest framträdande på gården.






Emma

Wow detta har jag missat! Ska bli kul att se processen!

Kvarnbacka

Nu har bygget varit nästan klart ganska länge, så det kan vara dags för en uppdatering. Bygget innehåller detaljer från flera Pettson och Findus-böcker, inklusive en referens till Borlänge, som ju är värdstad för eventet i maj.  :)


Gubben Pettson och hans katt Findus bodde på en liten gård mitt ute i landskapet.


Några höns hade de i hönshuset...


...och gott om ved i vedboden... (vägg i vägg med utedasset)


...och allt annat som behövdes fanns i snickarboden.


Men stegen, den står bakom vedboden i Anderssons hage och där står också Anderssons ilskna tjur och använder stegen som huvudkudde.


Han lade på skivan och vevade igång. Det var en annan gubbe, som hette Jussi Björling, som sjöng en sång som heter "Till havs". (i bakgrunden: Gardinen fastnade i korgen och välte omkull den så att alla äggen trillade ut i en vattenpöl.)


...och så gick han till brunnen och fiskade upp nyckeln.


- Men jag tycker inte om en fem-tie nya potatisar och inte morötter heller. Kan vi inte sätta köttbullar istället?


Findus rusade upp på vinden, drog på sig spöklakanet, öppnade fönstret och slängde sig i linbanan och skrek: - DU SKA INTE JAGA RÄVAR!


Tält, sovsäck, ryggsäck, kaffekanna, uppfinningen som inte var riktigt färdig... Det tog lång tid att tänka ut och leta upp allt som skulle med.











Emma

Temat tilltalar mig verkligen, som det Petsson-fan jag är. Jag vet inte om barn idag läser Pettson, men vuxna kommer fastna och försöka hitta de olika scenerna! Bra jobbat!

o0ger

Jag har läst de där böckerna för mina barn flera gånger. Känner igen många scener. Snyggt byggt!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

fork

Snyggt, stor igenkänningsfaktor.
Läste själv aldrig Pettson och Findus som barn men mina barn gillar dom.
Ljudböckerna går varma i bilen när vi är ute och reser.

Kvarnbacka

Kul att det känns igen!
Jag brukar läsa böckerna ibland för mina barn, så de vet precis vad som pågår på dessa plattor.  :)

Gideon

Riktigt mysigt bygge med hög igenkänningsfaktor!

Gillar särskilt hur du fått till Findus :)
Gramofonen var läcker!

Betweenbrickwalls

Jag gillar solrosorna! Rolig användning av kakformarna  :)
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.