Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] GWR Olton Hall "Hogwarts Express"

Startat av -DoNe-, 18 maj 2023 kl. 12:50

Föregående ämne - Nästa ämne

-DoNe-

Till slut blev jag klar med mitt första tågbygge efter min 9-åriga frånvaro. Det är inget mindre än ett GWR Olton Hall lokomotiv med vagn, eller som det är något mer känt som: Hogwarts Expressen.
Detta är första tåget jag bygger helt i 8-wide. Postade för ett tag sedan mitt DB Class 01 lok byggt i studio.io men detta projekt har jag filat på lite längre och faktiskt fått byggt.

Använder mig av endast Lego-delar vilket medför att lokets hjul är för små, vevaxlarna (är inte säker på om det är den korrekta svenska termen) är något klumpiga och fönstren på vagnen är både fyrkantiga. Men det duger för stunden iaf (hoppas ni håller med).
...med det är mörkrött och det är väl lite fräsigt.
Vagnen har full interiör, fler bilder finns i kommentarerna.

Vet att det finns en hel del duktiga tågbyggare här så kritik och tips är mer än välkommet.

P.S rent allmänt starkt opinerade personer är givetvis välkomna de med.  ;)

IMG_8907.jpeg

IMG_8910.jpeg

IMG_8912.jpeg

-DoNe-

#1
IMG_8924.jpeg

IMG_8916.jpeg

IMG_8914.jpeg

robinnilsson403

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

MrUzagi

Oh, nu känner jag mig lite extra sugen på att öppna mitt Hogwarts Express-set.

Selander

#4
Supersnyggt ekipage, verkligen!
Det du kallar vevaxel heter 'koppelstång' på tågspråk  8)

Visst var det tänkt som en statisk displaymodell?
Utifrån vad jag kan se/föreställa mig/, så blir kurvtagning svårt för loket, kanske även med  3-parts "stor-radie" kurv varianter.... eller har du testat nåt sånt?
(ifall nån bygger en kopia för att köra med ....,)

-DoNe-

Citat från: robinnilsson403 skrivet 18 maj 2023 kl. 13:21Vackert!
Tackar!
Citat från: MrUzagi skrivet 18 maj 2023 kl. 13:54Oh, nu känner jag mig lite extra sugen på att öppna mitt Hogwarts Express-set.
Ligger den bara och skräpar? Sätt igång för sjutton.  ;)
Citat från: Selander skrivet 18 maj 2023 kl. 15:27Supersnyggt ekipage, verkligen!
Det du kallar vevaxel heter 'koppelstång' på tågspråk  8)

Visst var det tänkt som en statisk displaymodell?
Utifrån vad jag kan se/föreställa mig/, så blir kurvtagning svårt för loket, kanske även med  3-parts "stor-radie" kurv varianter.... eller har du testat nåt sånt?
(ifall nån bygger en kopia för att köra med ....,)
Ahh, koppelstång är numera tillagt i ordboken.

Huvudsakligen så kommer den stå endast som display. Men det är byggt målet att kunna köras. Har gjort en miss som gör att det inte går för tillfället: Leading Wheelsen (är det så enkelt som ledarhjulen på svenska?) har för lite utrymme att röra sig med så de spårar ur rätt snabbt på Legos standard kurvor.
Avståndet mellan flanged-driver hjulparen (väldigt mycket svengelska nu) är precis så långt det gick utan att det började gå trögt. Tendern har ett ledat hjulpar så den smyger runt fint.

Däremot ser vagnen i och med sin längd direkt komisk ut när den tar sig runt vanliga kurvor.  :P
IMG_9430.jpeg

Jesper_Lundgren



andreaseldh

Mycket vackert! Tror det är första gången jag har sett någon bygga bromsar (för det är väl det på mittersta av de stora hjulen?). Hur är vevstaken (ja, den som sitter utanpå koppelstången) fäst i framändan så att den kan röra sig på rätt sätt?

Selander

Citat från: -DoNe- skrivet 18 maj 2023 kl. 17:43
Citat från: robinnilsson403 skrivet 18 maj 2023 kl. 13:21Vackert!
Tackar!
Citat från: MrUzagi skrivet 18 maj 2023 kl. 13:54Oh, nu känner jag mig lite extra sugen på att öppna mitt Hogwarts Express-set.
Ligger den bara och skräpar? Sätt igång för sjutton.  ;)
Citat från: Selander skrivet 18 maj 2023 kl. 15:27Supersnyggt ekipage, verkligen!
Det du kallar vevaxel heter 'koppelstång' på tågspråk  8)

Visst var det tänkt som en statisk displaymodell?
Utifrån vad jag kan se/föreställa mig/, så blir kurvtagning svårt för loket, kanske även med  3-parts "stor-radie" kurv varianter.... eller har du testat nåt sånt?
(ifall nån bygger en kopia för att köra med ....,)
Ahh, koppelstång är numera tillagt i ordboken.

Huvudsakligen så kommer den stå endast som display. Men det är byggt målet att kunna köras. Har gjort en miss som gör att det inte går för tillfället: Leading Wheelsen (är det så enkelt som ledarhjulen på svenska?) har för lite utrymme att röra sig med så de spårar ur rätt snabbt på Legos standard kurvor.
Avståndet mellan flanged-driver hjulparen (väldigt mycket svengelska nu) är precis så långt det gick utan att det började gå trögt. Tendern har ett ledat hjulpar så den smyger runt fint.

Däremot ser vagnen i och med sin längd direkt komisk ut när den tar sig runt vanliga kurvor.  :P
IMG_9430.jpeg

Ja jag tyckte det såg ut som främre boggi på loket satt "blockerad"...främre boggi behöver kunna "flyta" i sidled för att det ska fungera med den hjulföljd du har på ditt lok. Så nån typ av ledad förbindelse utan att vara fäst i botten på loket....

-DoNe-

Citat från: Jesper_Lundgren skrivet 18 maj 2023 kl. 21:05Jäkla snyggt bygge, 😍😍
Tack så mycket!

Citat från: Emma S skrivet 18 maj 2023 kl. 21:27Oh, så snyggt!
Tackar!  ;D

Citat från: andreaseldh skrivet 19 maj 2023 kl. 15:09Mycket vackert! Tror det är första gången jag har sett någon bygga bromsar (för det är väl det på mittersta av de stora hjulen?). Hur är vevstaken (ja, den som sitter utanpå koppelstången) fäst i framändan så att den kan röra sig på rätt sätt?
Bromsar är vad de är. Kan ta en video imorgon!
Citat från: Selander skrivet 19 maj 2023 kl. 15:29
Citat från: -DoNe- skrivet 18 maj 2023 kl. 17:43
Citat från: robinnilsson403 skrivet 18 maj 2023 kl. 13:21Vackert!
Tackar!

Citat från: MrUzagi skrivet 18 maj 2023 kl. 13:54Oh, nu känner jag mig lite extra sugen på att öppna mitt Hogwarts Express-set.
Ligger den bara och skräpar? Sätt igång för sjutton.  ;)

Citat från: Selander skrivet 18 maj 2023 kl. 15:27Supersnyggt ekipage, verkligen!
Det du kallar vevaxel heter 'koppelstång' på tågspråk  8)

Visst var det tänkt som en statisk displaymodell?
Utifrån vad jag kan se/föreställa mig/, så blir kurvtagning svårt för loket, kanske även med  3-parts "stor-radie" kurv varianter.... eller har du testat nåt sånt?
(ifall nån bygger en kopia för att köra med ....,)
Ahh, koppelstång är numera tillagt i ordboken.

Huvudsakligen så kommer den stå endast som display. Men det är byggt målet att kunna köras. Har gjort en miss som gör att det inte går för tillfället: Leading Wheelsen (är det så enkelt som ledarhjulen på svenska?) har för lite utrymme att röra sig med så de spårar ur rätt snabbt på Legos standard kurvor.
Avståndet mellan flanged-driver hjulparen (väldigt mycket svengelska nu) är precis så långt det gick utan att det började gå trögt. Tendern har ett ledat hjulpar så den smyger runt fint.

Däremot ser vagnen i och med sin längd direkt komisk ut när den tar sig runt vanliga kurvor.  :P
IMG_9430.jpeg

Ja jag tyckte det såg ut som främre boggi på loket satt "blockerad"...främre boggi behöver kunna "flyta" i sidled för att det ska fungera med den hjulföljd du har på ditt lok. Så nån typ av ledad förbindelse utan att vara fäst i botten på loket....
Den är dubbelledad som det är nu, vilket fungerar fint för kurvtagningen förutsatt att man inte bygger dit stora cylindrar som hindrar rörelsen. Mindre smidigt från min sida...

Tror jag lättast löser det med att konfigurera om blind drivers och flanged driver hjulen så det istället är ett par flanged drivers och delar upp leading boggien så första hjulparet är fast monterat medan det främre kan röra sig fritt. Detta borde göra att jag kan behålla designen på cylindrarna på sidan.

Återigen så slänger jag mig med oerhört mycket svengelska, ursäktar för detta.  :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.