Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Hogwarts - stora salen

Startat av stej123, 02 juli 2018 kl. 19:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Jag staplar trans clear cheese slopes. Igen. Ett fönster som jag glömt bort.... dessutom det som är dubbelt så brett som övriga. 12 studs brett och 15 bricks högt. Kuuul. Passade i alla fall på att stapla medans jag tittade på smallfoot med familjens fredagsmys.

Emma

Nu är det mycket monotont byggande. Vi har löst det mesta, byggmässigt.

Nu ska bara bitarna på plats. För tillfället håller jag på att slumpmässigt placera ut tiles och plates på taket. En yta av ca 120×120 studs att täcka. På bilden är halva taket.

stej123

Citat från: Emma skrivet 07 juli 2020 kl. 14:15
Nu är det mycket monotont byggande. Vi har löst det mesta, byggmässigt.

Nu ska bara bitarna på plats. För tillfället håller jag på att slumpmässigt placera ut tiles och plates på taket. En yta av ca 120×120 studs att täcka. På bilden är halva taket.
Bra jobbat!

Emma

Så här långt har jag kommit på mitt och Stejs stora salen.

På torsdag kommer Stej hit med källaren, berget och det högsta tornet. Det som saknas på mitten.

Ska bli spännande att se om vi byggt rätt på var sitt håll.

Kanske blir vi klara redan nu till helgen!

BrickMe

Maffigt eller mäktigt, lite svårt att hitta lämpliga synonymer för att beskriva salen. Tror att maffigt och mäktigt beskriver det rätt bra ;)
Snyggt klossat Emma :)

Anders67

Wow, så imponerande stort och så mycket detaljer!

ColA

Så mäktigt bygge  :) vill se den live snart!!

Emma

Citat från: ColA skrivet 20 juli 2020 kl. 14:05
Så mäktigt bygge  :) vill se den live snart!!

Lw2020! Nä... just det...... så fort covid19 behagar släppa greppet om oss, ställer vi ut!

Emma

Vi bygger vidare!

CopMike


Emma

Interiören kommer på plats. Vi har just tilat klart golvet i källaren. 2500 tiles i runda slängar. Puh!

Gideon

Snyggt! Det blir mer liv när figurerna kommer på plats :)

Vad kör ni med för belysning?

Emma

Citat från: Gideon skrivet 26 juli 2020 kl. 00:19
Snyggt! Det blir mer liv när figurerna kommer på plats :)

Vad kör ni med för belysning?

I källaren har vi byggt in en julgransslinga.

I salen har vi inte byggt belysning än. Men jag har lifelites liggandes, så kanske blir det den lösningen.

Gideon

Citat från: Emma skrivet 26 juli 2020 kl. 07:56
Citat från: Gideon skrivet 26 juli 2020 kl. 00:19
Snyggt! Det blir mer liv när figurerna kommer på plats :)

Vad kör ni med för belysning?

I källaren har vi byggt in en julgransslinga.

I salen har vi inte byggt belysning än. Men jag har lifelites liggandes, så kanske blir det den lösningen.
Enkelt men med mycket bra resultat när jag ser bilderna på FB :)

Lifelites är bra för små inbyggda punktbelysningar (t ex i en eldstad), men ni behöver nog ha många LifeLites om det ska ge tillräckligt tryck för att lysa upp hela salen.

stej123


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.