Författare Ämne: [Moc] Polarexpeditionen 1897  (läst 1079 gånger)

Utloggad Record

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 3 868
[Moc] Polarexpeditionen 1897
« skrivet: 08 april 2018 kl. 18:12 »
Örnen har landat.
Efter ett fruktlöst försök att nå nordpolen nödlandar Samuel August Andrée, Nils Strindberg och knut Fränkel på packisen, de håller som bäst på att ge sig ut på en 88dagars tuff färd till fots under hårda förhållanden, som slutligen leder dom in i evigheten på Vitön.
(Ursäkta de episkt dåliga bilderna/kvaliteten, tänkte det är bättre ni ser det live i Huskvarna ;))

Det känns bra att kunna visa upp en ny Moc nu efter en mörk period på över 1,5 år :P
« Senast ändrad: 08 april 2018 kl. 18:25 av Record »
Friskt satsat, hälften vunnet..

Utloggad Ozp

• Administratör
  • *
  • Regionsansvarig Syd
  • Antal inlägg: 3 358
SV: [Moc] Polarexpeditionen 1897
« Svar #1 skrivet: 08 april 2018 kl. 19:12 »
Lite behändigare att ta med

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 026
    • Flickr
« Svar #2 skrivet: 08 april 2018 kl. 19:37 »
Intressant motiv! Tycker du har lyckats riktigt bra att fånga den kraschade ballongen och all utrustning som ligger utspridd.

Måste såklart passa på att tipsa om den fantastiska boken ”Expeditionen” av Bra Bea Uusma som går igenom alla kända fakta om denna otroligt dåligt förberedda och korkade expedition.

Just det, kul med den ”lokala” anknytningen. Andrée var ju från Gränna.
« Senast ändrad: 08 april 2018 kl. 22:09 av o0ger »
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Utloggad bileam

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 652
« Svar #3 skrivet: 08 april 2018 kl. 19:51 »
Snyggt! Detta ser jag fram emot att detaljstudera i Huskvarna.
Rekommenderar P3-dokumentären ”den dödsdömda expeditionen” som också ger mycket inblick i detta under av optimism och okunskap.

Utloggad CopMike

• Global Moderator
  • *
  • Fabuland forever!
  • Antal inlägg: 2 311
« Svar #4 skrivet: 08 april 2018 kl. 21:22 »
Snyggt klossat, kul val av scen och bra vibbar! Ser fram emot att se den live!

Måste såklart passa på att tipsa om den fantastiska boken ”Expeditionen” av Bra Uusma som går igenom alla kända fakta om denna otroligt dåligt förberedda och korkade expedition.
Är den bättre än boken som Bea skrev ;)?

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 5 041
« Svar #5 skrivet: 08 april 2018 kl. 21:37 »
Kul att du bygger igen!
Fint med lokal anknytning, denna har chans att slå stort i lokalpressen vid Vättern :-)

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 026
    • Flickr
« Svar #6 skrivet: 08 april 2018 kl. 22:08 »

Måste såklart passa på att tipsa om den fantastiska boken ”Expeditionen” av Bra Uusma som går igenom alla kända fakta om denna otroligt dåligt förberedda och korkade expedition.
Är den bättre än boken som Bea skrev ;)?

Självklart! (jag som ALLTID brukar kontrollera så min telefon inte autocorrectar! Grrrr!)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 404
« Svar #7 skrivet: 09 april 2018 kl. 19:19 »
Juste val av motiv!

Utloggad V.L.flower

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 494
    • Konstnär Viola Lindell
« Svar #8 skrivet: 09 april 2018 kl. 21:12 »
Av en slump har vi oxå varit på muséet i Gränna och studerat ;)... De var väl lite väl uppblåsta, så de fick det kallt om öronen.... om man säger så. ;). Nu ska Record bara klä sig tidsenligt, så e vi hemma... men tror dendär rocken blir lite väl varm...
« Senast ändrad: 09 april 2018 kl. 21:15 av V.L.flower »

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 743
« Svar #9 skrivet: 09 april 2018 kl. 21:29 »
Fint att se resultatet av min feedback, blev riktigt bra med enkla medel tycker jag. Och tidsenlig vargskinnspäls är naturligtvis ett tvång på utställningen!

Utloggad Record

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 3 868
« Svar #10 skrivet: 09 april 2018 kl. 22:16 »
Lite behändigare att ta med

Ja det är liksom dax att komma ner på jorden :)

Intressant motiv! Tycker du har lyckats riktigt bra att fånga den kraschade ballongen och all utrustning som ligger utspridd.

Måste såklart passa på att tipsa om den fantastiska boken ”Expeditionen” av Bra Bea Uusma som går igenom alla kända fakta om denna otroligt dåligt förberedda och korkade expedition.

Just det, kul med den ”lokala” anknytningen. Andrée var ju från Gränna.

Tack! Jag har inte läst boken men kollat en hel del fakta, att det blev en lokal anknytning till Huskvarna insåg jag inte för innan Viola påpekade det :).

Snyggt! Detta ser jag fram emot att detaljstudera i Huskvarna.
Rekommenderar P3-dokumentären ”den dödsdömda expeditionen” som också ger mycket inblick i detta under av optimism och okunskap.

Tack, det blir bra, det gör sig bättre i verkligheten än på mina dåliga bilder ;)
Har hört dokumentären flera gånger, den är en av de bättre P3 dokumentär gjort tycker jag.

Många tack, det kändes som det naturliga att avbilda i själva expeditionen :)

Kul att du bygger igen!
Fint med lokal anknytning, denna har chans att slå stort i lokalpressen vid Vättern :-)

Ja det är kul att ha lyckats få ihop nått nu när mitt andra stora projekt hamnat i malpåse. Vi får väl se om den gör nått avtryck ;).

Juste val av motiv!

Tack, känns kul att höra från ett riktigt byggproffs, tänkte på dig och dina Mariobanor när jag byggde på bakgrunden ;D

Av en slump har vi oxå varit på muséet i Gränna och studerat ;)... De var väl lite väl uppblåsta, så de fick det kallt om öronen.... om man säger så. ;). Nu ska Record bara klä sig tidsenligt, så e vi hemma... men tror dendär rocken blir lite väl varm...

Det är så sant som det är sagt, kul att vi hamnade där, det var ett riktigt bra museum. Synd att de inte hade min storlek på den rock som fanns att köpa :'(, en replica på exakt den Andree hade på sig, mycket snygg!

Fint att se resultatet av min feedback, blev riktigt bra med enkla medel tycker jag. Och tidsenlig vargskinnspäls är naturligtvis ett tvång på utställningen!

Du skall ha all heder för feedbacken, det blev bra resultat tycker jag, det var för övrigt mycket kul att du tittade förbi :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 404
« Svar #11 skrivet: 09 april 2018 kl. 23:02 »
HAHAHA. Jag tänkte också på mario. Och funderade på om du redan fått bulken med 3001or i medium blue.

Utloggad Nybohov Creation Ltd.

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Bäst i text. Svår att hata ännu svårare att älska.
  • Antal inlägg: 3 234
    • Mina Lego-byggen och inspirationskällor
« Svar #12 skrivet: 10 april 2018 kl. 08:03 »
--- Nu ska Record bara klä sig tidsenligt ---

Gör han inte det redan?
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Utloggad CopMike

• Global Moderator
  • *
  • Fabuland forever!
  • Antal inlägg: 2 311
« Svar #13 skrivet: 10 april 2018 kl. 08:10 »
--- Nu ska Record bara klä sig tidsenligt ---

Gör han inte det redan?
Frågan är vilken tid?

Utloggad andli

• Administratör
  • *
  • Antal inlägg: 3 189
« Svar #14 skrivet: 10 april 2018 kl. 08:26 »
Snyggt! och det fick mig att lyssna på P3 dokumentären..

Och jag ser tydliga likheter med dagens människor som ska förverkliga sig själv och köper en segelbåt och ska segla över atlanten, en del av dem verkar ha lika mycket erfarenhet av det som dessa grabbar av att flyga ballong.... Går det så går det!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.