Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Alien Prometheus (Ljusextrement)

Startat av Wolcker, 28 mars 2018 kl. 09:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Wolcker

Håller på med ett litet ljusprojekt. (Inte längre ett projekt utan klart.)

CitatTänk er beskådaren skall see en låda med en grotta i, i den så blinkar ljus så det lyser upp rummet lite. Man skall kunna se 3 st minifigs undersöka grottan fylld med alien ägg. Några vuxna aliens lurar i bakgrunden.

Färdiga bilder





Film på färdiga ljussättningen längst ner




Under liten har jag gjort lite WIP bilder.

Första bilden



I början tänkte jag sätta upp ställ där ljuset skulle sitta fast i.



Omgjord ljussättningsfix. Nu sitter ljushållarna på minifigen.



En liten bild på utifrån grottöppningen. Utan tak förstås.



Här är ljuset insatt i bygget. Notera trådarna långt på plattan.



Såhär ser locket ut.



Här är lite film på hur blinkadet fixas.

Första uppsättningen så vi ser hur ljuset skall fungera.
http://wolcker.com/wp-content/uploads/2018/03/VID_20180327_204033.mp4

Hela rummet är totalmörkt.
http://wolcker.com/wp-content/uploads/2018/03/vid_20180327_223136.mp4

Senaste filmen, i ljust rum
http://wolcker.com/wp-content/uploads/2018/04/20180418_193606.mp4





Jag använder mig av Arduino Uno för att programmera ljuset.





Synpunkter önskas
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Odidoma

Snyggt med ljusen! ser fram emot fortsättningen.

fillishave

Snyggt Kul med belysning! Att förstå mig på hur man kopplar ihop en Arduino med ett gäng mikroleds ligger högt upp på min lista för att spiffa upp min Lego-stad.
Kanske skulle bygga in fler öppningar på sidorna så att man kan betrakta det från fler håll när det är klart?

Classus

Kul scenario! Vad tror du om att ha en längre belysningstidtid då två minifigs tittar på äggen och sedan en kort "skräckstund" när den tredje lysdioden tänds åt andra hållet (eller kanske blinkar snabbt) och då ser man mamma/pappa alien stå precis bredvid dem?

Wolcker

Citat från: fillishave skrivet 28 mars 2018 kl. 15:52
Snyggt Kul med belysning! Att förstå mig på hur man kopplar ihop en Arduino med ett gäng mikroleds ligger högt upp på min lista för att spiffa upp min Lego-stad.
Kanske skulle bygga in fler öppningar på sidorna så att man kan betrakta det från fler håll när det är klart?

Du kan fråga mig om vad som hälst när vi är i Huskvarna. Då borde jag veta typ allt du behöver veta =)
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Wolcker

Citat från: Classus skrivet 28 mars 2018 kl. 19:27
Kul scenario! Vad tror du om att ha en längre belysningstidtid då två minifigs tittar på äggen och sedan en kort "skräckstund" när den tredje lysdioden tänds åt andra hållet (eller kanske blinkar snabbt) och då ser man mamma/pappa alien stå precis bredvid dem?

Kommer lägga in typ flera sec mörker l slingan också. Tänker sätta in uv och då behöver jag mörker för att få fram det.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Wolcker

Uppdaterat med 2 bilder, och en film.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Godtfred

Citat från: Classus skrivet 28 mars 2018 kl. 19:27
Kul scenario! Vad tror du om att ha en längre belysningstidtid då två minifigs tittar på äggen och sedan en kort "skräckstund" när den tredje lysdioden tänds åt andra hållet (eller kanske blinkar snabbt) och då ser man mamma/pappa alien stå precis bredvid dem?
Låter ungefär som Alien-filmrummet jag gjorde till förra utställningen. Tror jag hade 15W med blixtrande vita och UV-LEDar bakom ett tunt svart tyg. (=hopplöst att fota och de flesta missade nog poängen)


Fint bygge med tät atmosfär! Gillar tunga andhämtningen på sista filmen, ökar spänningen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.