Några moduverse-frågor

Startat av fillishave, 17 Mars 2018 kl. 22:46

Föregående ämne - Nästa ämne

fillishave

Så då är det dags för mig med att ge mig an det kostsamma moduverse-träsket men jag hade några frågor angående stabilitet.
Först och främt så har jag, efter att ha kollat runt på Bricklink, insett att jag kommer komma betydligt billigare undan om jag kör på 8x8-plattor istället för 16x16. Jag kommer använda mig av v4 av basplattan. Tror ni att det kommer ställa till det något med stabilitet om jag kör genomgående på 8x8 istället för 16x16?

Den andra frågan gäller vägarna (v3) där jag funderade på att byta ut majoriteten av bricks till 1x4 och 1x2 på varannan sida för att de ska hamna omlott. Ni som använder er av moduverse; tror ni att det dels kommer bli mindre stabilt och dels se sämre ut när det blir såpass många mer skarvar än med 1x6, 1x8 och 1x12 som i ritningen? Testade lite i LDD och där upplever jag det som att det känns för mycket som väggstruktur (i motsats till vägstruktur  ;) ) men LDD är ju inte direkt representativt för verkligheten. 1x4 verkar ge mest pluppar för pengarna på BL men vill ju inte beställa en herrans massa 1x4 LBG och sen inse att det både blir för instabilt och för fult!

Ozp

Jag har 1x4 i  de flesta av mina vägplattor

fillishave

Citat från: Ozp skrivet 17 Mars 2018 kl. 22:53
Jag har 1x4 i  de flesta av mina vägplattor
Och eftersom det inte hängde med något "men..." så antar jag att du är nöjd  ;D

Anders67

Att använda 8x8 istället för 16x16 blir ännu stabilare med tanke på att du måste ha mer 2x4 i skarvarna, det ska inte vara några problem.

Man kan med fördel blanda lite i vägmodulen, var inte rädd att bygga "sprickor" eller oljefläckar på vägbanan. Att du kör med 1x4 ska inte vara några problem men det kan bli stabilare med någon 1x8 eller så.

Nybohov Creation Ltd.

Jag var länge en Moduverse-skeptiker, men har gått över till den standarden, mest för vägarnas skull.

Jag gillar när det är skarvar och ser lite slitet ut, så ös på med allt du kan hitta. Blanda gärna in 30136/30137 och 2877 vända åt båda hållen. Även 4216 och till och med 2653 funkar i lagom dos. En liten otippad bit är 47457 som ger hack i vägbanan om den vänds med baksidan upp. Här har jag använt massor tillsammans med 11215

Klossfestivalen 2017 by LegoOzp, on Flickr

Med Moduverse-vägar kan du också göra vattenläckor:

Eller låta några lirare gå ner i ett manshål (personhål?):

Med slopes i alla möjliga vinklar kan du göra sprickor. Jag har testat med olika curved slopes, men det ser förfärligt ut.

Vill du ta ut svängarna med färger funkar gammelgrå för att ge ett slitet intryck. (Vissa kommer att hävda att det ser för taskigt ut att blanda ny- och gammelgrå, men de har fel.)

När det gäller själva basplattan ser jag till att ytterkanten är grå, sedan fyller jag dem med all skit jag har: stora plates i helt fel färger (de ska ju ädå byggas över) och stadgar med bricks av alla möjliga storlekar och kulörer. Jag brukar bunkra upp på begagnade 6212, 4202, 4204, 4201 och 2356 när tillfälle ges,
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

fillishave

Citat från: Anders67 skrivet 17 Mars 2018 kl. 23:12
Att använda 8x8 istället för 16x16 blir ännu stabilare med tanke på att du måste ha mer 2x4 i skarvarna, det ska inte vara några problem.

Man kan med fördel blanda lite i vägmodulen, var inte rädd att bygga "sprickor" eller oljefläckar på vägbanan. Att du kör med 1x4 ska inte vara några problem men det kan bli stabilare med någon 1x8 eller så.

Toppen! Tackar. Ja en av anledningarna till att jag vill börja använda moduverse är ju just alla möjligheter till roligare modifikationer på vägarna än jag har nu. Kommer inledningsvis vara tvungen att köra på enkelriktade 16x32-vägar. Kombinationen Lego-stad och lägenhet i Stockholms innerstad tillsammans med fru, fyra barn, katt och hund är inte helt ideal ur ett utrymmesperspektiv om vi säger så...  ;)

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 17 Mars 2018 kl. 23:34
Jag var länge en Moduverse-skeptiker, men har gått över till den standarden, mest för vägarnas skull.
Ja samma för min del! Öppnar upp sig massor av roliga möjligheter när det inte bara är en basplatta mellan Legovärlden och den bistra trähylleverkligheten

CitatJag gillar när det är skarvar och ser lite slitet ut, så ös på med allt du kan hitta. Blanda gärna in 30136/30137 och 2877 vända åt båda hållen. Även 4216 och till och med 2653 funkar i lagom dos. En liten otippad bit är 47457 som ger hack i vägbanan om den vänds med baksidan upp. Här har jag använt massor tillsammans med 11215
Toppen, tack för superbra tips! Skulle varit tydligare med att jag tänker använda 1x4 som bas bara för att se till att jag kan bygga över huvud taget. Nästan allt mitt LBG och gammelgrå har gått åt till annat.

CitatEller låta några lirare gå ner i ett manshål (personhål?):
Ja! En av de första sakerna jag tänkte att jag vill göra! Är det snotade 1x4-bågar? Vägbrunn tror jag bestämt vi säger här i Sverige även om personhål låter mycket mer fantasieggande.

CitatVill du ta ut svängarna med färger funkar gammelgrå för att ge ett slitet intryck. (Vissa kommer att hävda att det ser för taskigt ut att blanda ny- och gammelgrå, men de har fel.)
Ja de har tveklöst fel. I min stad ska det inte vara några preussiskt perfekta vägar när allt är klart i alla fall.

CitatNär det gäller själva basplattan ser jag till att ytterkanten är grå, sedan fyller jag dem med all skit jag har: stora plates i helt fel färger (de ska ju ädå byggas över) och stadgar med bricks av alla möjliga storlekar och kulörer. Jag brukar bunkra upp på begagnade 6212, 4202, 4204, 4201 och 2356 när tillfälle ges,
Ja jag ser barnsligt mycket fram emot att äntligen få möjligheten att använda alla sönderslitna och bleknade bitar och plattor som ligger i mina radioutseende-kassar här hemma.

Stort tack för det utförliga svaret!

Nybohov Creation Ltd.

Skoj att kunna ge tips och kanske inspirera, det är det Swebrick är bäst på.

Själva hålet täcks av en 60474 med botten upp, så bågarna är två stycken 1x6. Det finns flera varianter och jag minns inte vilken jag använde. Tror att det funkar med 15254 och 12939 men inte med 3307 (som har en förstärkning i bågen).
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

fillishave

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 18 Mars 2018 kl. 09:08
Skoj att kunna ge tips och kanske inspirera, det är det Swebrick är bäst på.

Själva hålet täcks av en 60474 med botten upp, så bågarna är två stycken 1x6. Det finns flera varianter och jag minns inte vilken jag använde. Tror att det funkar med 15254 och 12939 men inte med 3307 (som har en förstärkning i bågen).
Verkligen, få ställen på the interwebs som har så prestigelöst god stämning som Swebricks
Ditt korv-bygge ligger för övrigt på min topplista från Klossfestivalen  :)

fillishave

Såhär ser det ut än så länge. 7 modulhus överförda till moduverse, 2 kvar + Assembly Square som jag tänker att jag smäller upp på två plattor och bygger till en liten park eller nåt. Fick inte plats med hel bredd på gatorna så det fick bli en specialare. Fördelen är ju att det kommer vara väldigt lätt att bredda gatorna om jag får plats för det i framtiden.
Ska göra lite mer sprickor och sånt också i gatorna men ville få upp allt först och sen bygga vidare.
Tänkte sätta upp en blå 32x32 och en 16x32 basplatta längst bort också för att få känslan av en himmel istället för min extremt tråkigt fula garderobsvägg som är där nu.
Nu ska jag bara lista ut hur jag kan på någon slags magiskt sätt få ett mycket större dedikerat rum att bygga upp min stad i...

Manne

Ser bra ut.. snarlikt min egen gata i byggrummet.. vi har samma problem , får inte riktigt plats med allt man vill ha framme..

Med Vänlig Hälsning Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr