Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Vinterlandskap

Startat av Full Plate, 08 mars 2018 kl. 23:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Full Plate

Tänkte att jag skulle få till åtminstone ett, men förhoppningsvis flera bidrag till den senaste Rebrick tävlingen som har temat natur (och minifigs, men det är inte min grej ;)). Dock har jag precis tömt nästan hela min arsenal av grönt på mitt bidrag till Mästerbyggartävlingen, så jag tänkte att jag kunde börja med ett vinterlandskap istället. Har ju kanske inte samma potential att bli maffigt, då det mesta ligger gömt under snötäcke, men jag tror det kan få en viss charm.

Först ut, en liten frusen damm nere i högra hörnet. Testade runt lite med olika nyanser för isen, och slutade på trans-black ovanpå LBG. Lite snötäckt is längs stranden då jag tänkte att blåsten fått snös att samlas där. Förberett för en liten bäck som ska komma in på ett ställe också.


Classus

Det här ska bli spännande att följa! Vad är det för vit bit vid isen som har en avfasning?

crowwlime_

Citat från: Classus skrivet 09 mars 2018 kl. 06:41
Det här ska bli spännande att följa! Vad är det för vit bit vid isen som har en avfasning?

Är det denna du menar? 15070 Plate, Modified 1 x 1 with Tooth Vertical

o0ger

Nej, jag tror han menar 27263
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

crowwlime_

#4
Citat från: o0ger skrivet 09 mars 2018 kl. 09:06
Nej, jag tror han menar 27263

Haha Ja den är ju lite mer avfasad!  ::)
Tänkte inte på den då det syntes så tydligt vilken bit det var, medans tanden hade svårare vinkel ;)



Oavsett, Ska bli intressant att följa detta. Snö och vinterlandskap skiljer sig ju en del mot det lummiga & livfulla som växter ger!

Classus


Peter S

Citat från: Classus skrivet 09 mars 2018 kl. 10:10
Citat från: o0ger skrivet 09 mars 2018 kl. 09:06
Nej, jag tror han menar 27263

Ja precis, tack för svaret!
Jag tror du får i hemläxa att plugga bricklink...  8)
Det tar ett tag men är sååå värt det. Inte för att man någonsin blir fullärd... Men om man ska bygga egna grejer kan det vara bra att veta vad man kan utgå ifrån.

Classus

Nu vet jag i alla fall att jag ska söka på "cut corner" nästa gång jag ser en sådan fas. :)

drdoddo

Smutt, ser som vanligt fram emot slutresultatet 😀👍. Tror trans-black blir bra som frusen sjö/damm (alt trans-blue på svart botten?). 

Full Plate

Citat från: Classus skrivet 09 mars 2018 kl. 06:41
Det här ska bli spännande att följa! Vad är det för vit bit vid isen som har en avfasning?
Tackar! :) Du fick ju god hjälp angående biten. Jag får bli lite snabbare ;)

Citat från: crowwlime_ skrivet 09 mars 2018 kl. 09:08
Oavsett, Ska bli intressant att följa detta. Snö och vinterlandskap skiljer sig ju en del mot det lummiga & livfulla som växter ger!
Tack :) Jepp, det är lite annat tänk. Man får försöka undvika att göra det plottrigt, vilket man inte behöver oroa sig för så mycket i sommarlandskap. Dags att bredda sig lite ;)

Citat från: drdoddo skrivet 09 mars 2018 kl. 17:20
Smutt, ser som vanligt fram emot slutresultatet 😀👍. Tror trans-black blir bra som frusen sjö/damm (alt trans-blue på svart botten?). 
Tack Andreas! Jag har sett över isen lite efter att fått en del kommentarer om det. Kommer nog köra tre lager istället för två för att få till lite skinande nyans, men utan att studsen på undre lagret blir för framträdande.

Full Plate

Mycket med TRU idag, men hunnit pilla lite med bygget ändå :)

Har byggt upp en liten sluttning upp från sjön och lagt till lite buskar här och var. Tänkte ha lite träd på vänster sida så provade på att få till en mellanstor gran.

Bytte nyans på isen. Är nu tre lager - trans-black på trans-clear på black. Blir lite mer skimmrande och studsen på undre lagret är inte lite framträdande.


fillishave

Spännande! Ska bli kul att se slutresultat. Med ditt track record har jag svårt att tro att det blir annat än grymt  :)

eon

Stilig snötäck gran till vänster.

Full Plate

Citat från: fillishave skrivet 11 mars 2018 kl. 21:08
Spännande! Ska bli kul att se slutresultat. Med ditt track record har jag svårt att tro att det blir annat än grymt  :)
Tackar! Förhoppningsvis kan jag leverera :) Det känns ganska annorlunda att försöka bygga så slätt som möjligt. I mina "vanliga" byggen brukar jag sträva efter motsatsen.

Citat från: eon skrivet 11 mars 2018 kl. 22:29
Stilig snötäck gran till vänster.
Tack! Det kommer lite bättre bilder på den alldeles strax :)

Full Plate

En lite närmre titt på några träd jag byggt för landskapet. De är ganska stabila och kan till och med vändas upp och ner utan problem (vilket är mer än jag kan säga om många av mina andra träd :P).

Jag gillar formen och fullheten av tekniken. Ska försöka se om jag kan få till lite grönt in emot mitten där det kanske inte kommit till någon snö, men kan bli tekniskt klurigt.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.