Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Andreas mysterielådor

Startat av andreaseldh, 25 december 2017 kl. 16:02

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Det börjar bli svårare att hitta på skramlande julklappar till släkten, systerns barn har kommit upp i Dark Age och de övriga är "vuxna". Årets Lego-klapp blev mysterielådor.


DSC04707 by Andreas Eldh, on Flickr


PC170424 by Andreas Eldh, on Flickr

Fem personer fick samma uppsättning klossar, men endast en del-instruktion var.

  • 24 st 3001 Brick 2 x 4
  • 6 st 3032 Plate 4 x 6
  • 2 st 3031 Plate 4 x 4
  • 6 st 87079 Tile 2 x 4
Del 1

DSC04702 by Andreas Eldh, on Flickr

Del 2

DSC04703 by Andreas Eldh, on Flickr

Del 3

DSC04704 by Andreas Eldh, on Flickr

Del 4

DSC04705 by Andreas Eldh, on Flickr

Del 5

DSC04706 by Andreas Eldh, on Flickr

Precis som jag misstänkt i förväg, var skepsisen stor i början men byttes till förväntan allteftersom fler mysterielådor delades ut. När alla julklappar var utdelade satte vi oss kring ett bord för att bygga. När alla var klara med sin del, skickade vi den egna instruktionen vidare ett steg tills alla hade byggt alla delar. Men då fanns det fortfarande klossar kvar, så nu gällde det att försöka lista ut vilka delar som skulle kunna byggas en gång till.

Vilka dessa var och vad slutresultatet blev tänker jag inte avslöja här, utan det låter jag er kära Swebrickare klura ut själva. När ni tror er ha kommit på ett svar, skicka det då som PM till mig, svara inte här i tråden!

Lycka till!

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 25 december 2017 kl. 16:02

  • 24 st 3001 Brick 2 x 4
  • 6 st 3032 Plate 4 x 6
  • 2 st 3031 Plate 4 x 4
  • 6 st 87079 Tile 2 x 4

Ett litet förtydligande: Dessa bitar räcker till en fullständig modell, så ni behöver alltså inte bekymra er om att vi var just 5 personer denna gång.

andreaseldh

Grattis till Peter S som var först med att skicka in rätt svar. Men vad det rätta svaret är, kommer jag inte att avslöja förrän 2018 så att fler får chansen att bygga och gissa. Lycka till, ni har en knapp vecka på er!

andreaseldh

Ni ska få en ledtråd: Varför har "Del 1" en plate på undersidan?

andreaseldh

Gott nytt år! Här kommer facit: Jag skänkte pengar till Röda korset.

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 01 januari 2018 kl. 13:55
Gott nytt år! Här kommer facit: Jag skänkte pengar till Röda korset.

Gah! Jag var så nära!!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Jag tyckte det var svårt, eftersom det var så få ledtrådar. Behövde fråga ifall det var typ tetris-klossar som skulle byggas ihop alla fem för att bli något större, men det var det inte. Anade att färgen hade någon betydelse så jag funderade på kossor och dubbeldäckare också...

Kwagge

Citat från: Peter S skrivet 02 januari 2018 kl. 09:29
Jag tyckte det var svårt, eftersom det var så få ledtrådar. Behövde fråga ifall det var typ tetris-klossar som skulle byggas ihop alla fem för att bli något större, men det var det inte. Anade att färgen hade någon betydelse så jag funderade på kossor och dubbeldäckare också...

Jag var med inne på en jultallrik.. vet inte varför..  ;D

andreaseldh

Citat från: Peter S skrivet 02 januari 2018 kl. 09:29
Jag tyckte det var svårt, eftersom det var så få ledtrådar.

Ja det var ju givetvis lättare för oss som var flera personer och jag kunde säga vilka som var inne på rätt spår. Det är inte alltid så lätt att översätta en gruppövning till en frågesport på nätet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.