Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Arvo's Porsche 911 Targa

Startat av jemakrol, 22 december 2017 kl. 12:33

Föregående ämne - Nästa ämne

jemakrol

Jag gav mig i kast med Arvos senaste design, Porschen. Kändes som ett spännande komplement till de officiella set i samma skala och med samma tema (se denna lilla tråd: http://www.swebrick.se/index.php?topic=10407 ).

Sagt och gjort, mitt första bygge av Arvos gav jag mig in helt aningslöst och även om det var vissa bitar som var "dryga" så är det nog inget mot vad andra Arvomodeller innehåller.



Det är klart... valet av fyra archs i tan som inte producerats i något set kändes lite... ambitiöst men en ebayorder och 300:- senare var även de hemma. Funderade länge på att byta färg på inredningen men bestämde mig för att det vore kul att köra helt "original".



Annars då? Bygget är rättframt och manualen så exemplariskt och pedagogiskt gjord att den får till och med legos egna (som håller hög kvalitet imho) att kännas yxiga. Både sex och sextonåring hjälpte till att bygga.

https://lh3.googleusercontent.com/c22QzDT5xamitr3x_4vuHY7tsS5uj0uxfGrdYX69qdUsZzb7pC0-h-U0bA_QWH2EyHgZLmOBCT7WIuuy1N4DE-gAHl1XWnh9Waz_3KxyERp0PKNDh16AnpYfHQeHH4CFADPxPgayqUs

Om man jämför med Legos egna modeller "i klassen" så är denna om möjligt ännu bättre och snyggare gjord. Detaljerna och passningen är i mitt tycke helt underbar.



Jag fuskade på ett ställe. I karrossen mot insidan av dörrens bakre kant skall det sitta en 'Tile, modified 3 x 2 with hole' (48995). Då jag tyckte de fyra bågarna i tan var exklusivt nog kände jag mig för snål för att pynta 2 x 450 för dessa två bitar. Lösningen jag valde var inte en vanlig tile 2 x 2 som bröderna föreslår i manualen utan jag köpte för 10-20 kr stycket två nyckelringar med samma bit på med tryck och förvandlade denna till en utan. Duger för mig och för någon som inte vet om det är det mycket svårt att se skillnad på en vanlig 48995 och en 48995pb*. :)



Över lag mycket imponerad och nöjd med bygget, de är duktiga Arvos! Jag har snart alla bitar till deras Xenomorph med, ska bli kul! Totalt tog det 1.5 mån att bricklinka de 866 bitarna fördelat på 15 ordrar/köp och priset landade på ca 1650 plus knappa 300 i porto. Rekommenderas verkligen om man tycker om bilarna i den storleken!


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.