[WIP] Mästerbyggarbidrag 2017: Steel Wheel Forest

Startat av klosskillen, 12 november 2017 kl. 09:20

Föregående ämne - Nästa ämne

klosskillen

Här tänkte jag presentera mitt bidrag till Mästerbyggartävlingen 2017. Det har titeln Steel Wheel Forest.

Jag har sedan ett tag tillbaka hållit på med ett trädbygge, vilket passade väldigt bra in på temat för tävlingen. Ursprungligen var det tänkt att bli ett Star Wars-träd, alltså för Endor. Men efter att ha byggt ett tag fick jag ambitionen att bygga för Lego Ideas, vilka portförbjöd nya Star Wars-byggen så jag fick tänka om. Och kanske blev det mer intressant att välja ett eget tema med en egen byggteknik/-estetik.

Temat blev att försöka bygga ett "mekaniskt träd", alltså kombinera ett levande träd med kugghjul, axlar och andra technicdelar. Det innebar förstås en utmaning att få det att se bra ut, men fördelen var att det sannolikt var enklare att bygga in lekfunktioner.

Det färdiga Lego Ideas-projektet kan beskådas på

https://ideas.lego.com/projects/5348ee1c-ac2e-40a2-8415-f35773b0f11d

(Se även Lego Ideas-mappen.)

Men jag tänkte börja från början och steg för steg beskriva min byggprocess upp till idag. Sedan återstår att bygga trädet på två moduverse-plattor, och där finns ju ytterligare utrymme för fantasin.

Tanken från början var att använda gångjärn (2x2x1-bitar) och skapa en månghörning. Trevande försök med en elva- eller tolvhörning byttes ut till en åttahörning. M.h.a. "brackets" byggde jag sedan på bark med vertikala plattor.

Jag tyckte bygget blev okej, men då jag bestämde mig för att delta i Lego Ideas höjdes ribban rejält vad gällde stabilitet och lekfunktioner. Avgörande var att jag fick för mig att trädet skulle gå att öppna på mitten. Jag var tvungen att plocka isär delar av trädet och bygga upp på nytt. Dessutom ställde det nya krav på att det skulle se trevligt ut inuti, vilket skulle bli svårt med dåvarande gångjärnskonstruktion. Se bifogade bilder.

Det hela ledde till att jag rev trädet för att bygga en ny version. Mer om detta senare...

klosskillen

Fortsätter här min prestation av mitt tävlingsbidrag till Mästerbyggartävlningen 2017.

Tänkte den här gången presentera version två av mitt träd. Jag gjorde nu en skiss i LDD över något som kom att påminna en hel del om Ewok Village. Byggtekniken med 2x2x1-gångjärn var kvar. Dock försökte jag snygga till insidan av trädet lite med en spiraltrappa. Denna trädversion klev kortare och bredare med en plattform mitt på. Men det blev för tungt på ena sidan, inte helt lyckat.

Min flickvän gav mig idén att ha med en hängbro som skulle fällas ut när trädhalvorna öppnades. Jag gillade idén men kände först att den skulle vara för komplicerad att realisera. När jag hade byggt till toppen där hängbron skulle vara ville jag ändå göra ett försök. Men då hängbrons plattformar bara skulle vridas ett kvarts varv medan trädhalvorna vreds ett halvt varv vardera, behövde jag introducera en kugghjulsmekanism. Visste först inte hur jag skulle dölja kugghjulen på ett snyggt sätt då det inte finns så mycket kugghjul på Endor. Men då jag sedan slaktade Endor-temat var det just dessa kugghjul som jag tog fasta på - Steel Wheel Forest var född. 

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Magnus den store

Japp, ser lovande ut. Jag skulle dock inte rekommendera basplatta utan något stadigare som moduverse.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

klosskillen

Tackar! Ska bygga på moduverse så småningom, men då den nuvarande versionen byggdes för Ideas ville jag hålla ner antalet bitar så basplattor fick det bli (plus att jag inte kände till moduverse när jag började bygga  ;)).

Myko


klosskillen

Och fiffigare är det i nästa version (den nuvarande)  ;). Där går spiraltrappan att snurra m.h.a. ett kugghjul på utsidan av trädet.

klosskillen

Här är den tredje delen av mitt trädbygge Steel Wheel Forest, vilken kommer beskriva något som åtminstone utvändigt liknar mycket den version jag lagt upp på Ideas.

Jag bytte ut 2x2x1-gångjärnen mot att istället använda vertikala plattor som bark både invändigt och utvändigt. Detta gav ett trevligare utseende. Dock fick jag "klumpar" mitt på trädsidorna där platta gångjärn mellan de vertikala barksidorna fanns. Detta har jag löst i en senare version (där trädet också blev svart inuti - träffat av blixten!). Den snurrbara spiraltrappan har börjat ta form även om vridfunktionen med ett kugghjul på utsidan ännu inte är på plats i denna version.

När jag hade kommit upp till toppen av trädet visste jag inte riktigt hur jag skulle avsluta det hela - det fick inte bli för stort då den övre gränsen var 3000 bitar. Samtidigt kunde trädet inte bara sluta med en avhuggen stam. Eller kanske kunde det det? Mest av en slump hade jag köpt på mig stora runda sågblad (som jag trodde var mycket mindre :) ), och fick idén att helt enkelt placera ett sådant i toppen (och på ena sidan av trädet). Vad som fick pryda trädets topp ovanför detta sågblad blev en helikopter, överväxt med löv och ett spindelnät. Det var i denna helikopter trädets invånare en gång hade anlänt för att såga ner det...

Teabox

Jag gillar konceptet. Härligt kreativt :)

klosskillen

Tackar! Det har definitivt varit kul att bygga! Fortsättning följer... ;)

Nextuz

Fantastiskt :D älskar den ingrodda helikoptern :D
Kommer de film på snurrandet? ;)

klosskillen

Tack, roligt att du uppskattar bygget!

Här är en demonstrationsvideo:


swestar

Citat från: klosskillen skrivet 29 november 2017 kl. 19:03
Tack, roligt att du uppskattar bygget!

Här är en demonstrationsvideo:

Underbart bygge!  :D
Mina Egna Byggen flickr
Instagram


klosskillen

Har nu vaknat ur vinterdvalan och tänkte presentera nästa steg i mitt bidrag i Mästerbyggartävlingen. Vilket är att bygga en omgivning till trädet på moduverse-plattor. Tänkte först nöja mig med två plattor, varav trädet skulle uppta halva utrymmet, men har sedan bestämt mig för att använda fyra plattor. Väntar dock på en del beställda bitar för att kunna slutföra projektet, men här är i alla fall några bilder på vad jag gjort hittills.


Forest Surrounding 8 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 7 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 6 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 5 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 4 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 3 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 2 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 1 by Henrik Jansson, on Flickr

Forest Surrounding 9 by Henrik Jansson, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.