Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Håveruds slussar som GBC

Startat av andreaseldh, 19 augusti 2017 kl. 22:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Detta kan bli galet bra.

Vad kommer järnvägsbron att fylla för funktion?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 21 augusti 2017 kl. 21:12
Detta kan bli galet bra.

Vad kommer järnvägsbron att fylla för funktion?

Tack!

Det finns många funktioner, men tyvärr ingen vettig:

  • Krångligare mekanik
  • Dito programmering
  • En löjligt ranglig sak som definitivt kommer vara till besvär på utställningar
Eller möjligen för att den finns där i original...

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 21 augusti 2017 kl. 20:58
Det råkade visst bli en järnvägsbro också!

Den blev snygg! Bör absolut vara med, om den inte ställer till det för funktionen.

Nextuz

Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D

andreaseldh

Citat från: Nextuz skrivet 22 augusti 2017 kl. 09:49
Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D

Nu har jag råkat bygga en smalspårig bro, men jag har en tidigare MOC som borde vara lätt att bygga om till rälsbuss :D :D

BerraBZ


Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 22 augusti 2017 kl. 10:54
Citat från: Nextuz skrivet 22 augusti 2017 kl. 09:49
Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D

Nu har jag råkat bygga en smalspårig bro, men jag har en tidigare MOC som borde vara lätt att bygga om till rälsbuss :D :D

... som fraktar bollar?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 22 augusti 2017 kl. 10:54
Citat från: Nextuz skrivet 22 augusti 2017 kl. 09:49
Med Legospår på bron så kan GBC och tåglandskap byggas ihop :D

Nu har jag råkat bygga en smalspårig bro, men jag har en tidigare MOC som borde vara lätt att bygga om till rälsbuss :D :D
Strålande :D

andreaseldh

#23
Idag byggde jag en spärr för att bron ska stanna korrekt i sina båda ändlägen. Ja bilderna är elektroniska, för trots att jag nu faktiskt både äger och har lärt mig hantera en bra kamera så valde jag att kopiera min plastbyggda provmodell hellre än att fotografera den. Jag får väl skylla på den inte har lika snygga färger och använder 32184 istället för 32249?

andreaseldh

Upptäckte en intressant detalj på järnvägsbron! Rälsen från höger i bild hänger i luften ovanför motvikten och vilar på klaffens rotationsaxel. Så måste det vara, för om man la rälsen direkt på motvikten så skulle risken finnas att ett tåget trycker ner motvikten och faller ner i utrymmet emellan. Om jag tar med denna detalj på min egen bro, så skulle jag kunna använda riktig räls istället för tile. Enda nackdelen blir då att min vänstra bropelare skulle bli helt utan räls och dom båda rälsstumpar som sticker ut ovanför den öppna klaffen skulle bli tre knoppar långa istället för som nu bara en. Vad tycker ni, ska jag ge det ett försök?

Bildlänk till min nuvarande bro

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 00:37
Vad tycker ni, ska jag ge det ett försök?

Som om jag skulle kunna låta bli att pröva i alla fall?

Måste tyvärr meddela att det inte går. Här har jag en knopps lucka mellan den fasta rälsen och klaffen när den ligger nere, men det krockar när man lyfter. Och jag vill inte göra luckan större.

På ett vis känns det skönt, för nu slipper jag bygga rälsbussen.

crowwlime_

Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 02:23
Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 00:37
Vad tycker ni, ska jag ge det ett försök?

Som om jag skulle kunna låta bli att pröva i alla fall?

Måste tyvärr meddela att det inte går. Här har jag en knopps lucka mellan den fasta rälsen och klaffen när den ligger nere, men det krockar när man lyfter. Och jag vill inte göra luckan större.

På ett vis känns det skönt, för nu slipper jag bygga rälsbussen.

Om du flyttar bak axeln 1-2 studs under den fasta rälsen så borde problemet lösas eller?

// Kåkan

andreaseldh

Citat från: crowwlime_ skrivet 23 augusti 2017 kl. 09:17
Om du flyttar bak axeln 1-2 studs under den fasta rälsen så borde problemet lösas eller?

Ja minsann! Precis vid smärtgränsen för för långt överhäng så fungerar det. Det fungerar även med en stud mindre överhäng, men då blir marginalen vid denna passage noll och intet. Får se vilket överhäng jag väljer när jag gör ett provbygge i plast.

Jag vill inte köra någon rälsbuss över en skarv på en stud, men jag skulle kunna bygga en som bara står och ser snygg ut!

Nextuz

Borde väl gå om man kör en halv bricks mellanrum? :)

crowwlime_

Citat från: andreaseldh skrivet 23 augusti 2017 kl. 13:09


Ja minsann! Precis vid smärtgränsen för för långt överhäng så fungerar det. Det fungerar även med en stud mindre överhäng, men då blir marginalen vid denna passage noll och intet. Får se vilket överhäng jag väljer när jag gör ett provbygge i plast.

Jag vill inte köra någon rälsbuss över en skarv på en stud, men jag skulle kunna bygga en som bara står och ser snygg ut!

Om du bygger upp så att axeln är ovanför hävarmen så kan du bygga helt utan glapp mellan rälsarna. Dock kkanske du känner att det blir för mycket bitar runt rälsen då, eller har du tänkt att bygga in med väggar?

//Kråkan

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.