Vad ska man bygga för GBC, när man redan har fått näst flest röster för
Lustiga huset under omröstningen i
Halmstad och ett specialpris för
Musikmaskinen i
Linköping? Tanken har funnits länge men nu känner jag äntligen att jag har fått upp en sådan fart att jag törs presentera projektet:
Håveruds slussar inklusive halva akvedukten!
Precis som med Lustiga huset, så kommer jag inte att göra en skalenlig kopia utan nöja mig med att försöka fånga den arkitektoniska andan. Dalsland center, den stora ljusgula byggnaden, kommer jag att lägga parallellt med kanalen och de båda slusskamrarna gör jag lika stora. Att jag bara tar med halva akvedukten är mest för att den blir så praktisk som utlopp till nästa GBC i slingan

Forsen kommer tyvärr inte med, troligen inte järnvägsbron heller. Ända sedan jag var TFOL har mitt största intresse varit mekanik och detta kommer i första hand att vara en GBC, landskapet kommer i andra hand.
Modulen kommer att styras av Mindstorms och det behövs tre motorer. Motor nr 1 öppnar den nedersta porten och bollarna strömmar in. Motor nr 2 höjer vattennivån i slusskammaren samtidigt som den sänker nivån i nästa kammare. Enkel följd av aquamekanikens lagar vid lika stora kammare. Motor nr 3 öppnar mittenporten och bollarna byter kammare. Tillbaka till nr 2 igen som nu höjer i denna kammare och samtidigt sänker i den första. Jag vet inte om denna typ av multitasking är vanlig inom slussningsväsendet, men det ger ett effektivt flöde och sparar in en motor. När den övre kammaren har sin hösta nivå är det dags att öppna den sista slussporten och i samma effektivitetsanda gör jag nu detta samtidigt som jag öppnar den nedersta porten, alltså motor nr 1 igen. Mindstormsenheten har fyra utgångar, så att styra tre portar och två kammare separat går alltså inte. Men jag skulle kunna ta bort
en av effektiviseringarna för att få det mer verklighetstroget.
Eller så kanske jag verkligen bygger järnvägsbron också, den är ju faktiskt öppningsbar!
Bilderna nedan är en principskiss för slussportarna respektive det mekanisk höjbara "vattnet" i kamrarna. Det krävdes många försök innan jag fick tillräcklig lyfthöjd kombinerat med utrymmessnål mekanik. Det bygger alltså på en
saxlift. Anledning är att jag av slitageskäl helst vill undvika saker som glider i rännor, det hade annars gått att göra löjligt enkelt med en ränna och en kuggstång. Min vana trogen bygger jag på sandwichplattor, men den nedre kammaren byggs alltså i en grop. Lex Rivendell får nog stryka på foten, detta monster blir 56 knoppar brett (exkl. akvedukten). Faktiskt ganska exakt lika brett som Lustiga huset och Musikmaskinen tillsammans. Och jag har heller ingen koll på hur jag ska bygga för att underlätta service. Ni får håll till godo med dessa elektroniska bilder tills vidare, det kommer (som alltid) att kosta en del att få ihop bitarna.