Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Propellermössa

Startat av andreaseldh, 02 augusti 2017 kl. 18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

När vi träffades på Grönan var det många som tyckte om min propellermössa, men beklagade samtidigt att den inte var motoriserad.


P8020334 by Andreas Eldh, on Flickr

Som alltid när det gäller tekniska lösningar, antog jag utmaningen och köpte en diskret mössa* ...


P8020339 by Andreas Eldh, on Flickr

... och en förvånansvärt kort bitlista:

P8020336 by Andreas Eldh, on Flickr

Men jag borde ha konsulterat denna sajt innan jag köpte motorn. Varvtalet är nämligen blygsamma 35 varv per minut, så ni som saknar en rörlig film kan jag meddela att det inte är så stor skillnad jämfört med dessa stillbilder.

* Sedan återstår att bestämma sig för vilken mössa jag ska motorisera.


andreaseldh

Citat från: Emma skrivet 02 augusti 2017 kl. 22:05
Så sött!

Tack!

Citat från: andreaseldh skrivet 02 augusti 2017 kl. 18:59
* Sedan återstår att bestämma sig för vilken mössa jag ska motorisera.

Som om någon någonsin har hört talas om en diskret propellermössa?


P8030341 by Andreas Eldh, on Flickr

Jag har tyvärr ingen möjlighet att filma just nu men vi träffas ju på MoS på lördag, så kom ihåg att ta med smart-phone!

Nybohov Creation Ltd.

Schysst!

Med en längre sladd kan du ha betteriboxen i ryggan.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Vi får se om jag vidareutvecklar, jag är ju inte nöjd med varvtalet heller. Infästningen av batteriboxen blev förresten något mer komplicerad än mitt första utkast, då det visade sig att:

  • Boxen hade dålig clutch power
  • Det var svårare än jag trodde att sätta plattorna rakt på en böjd skärm
Och båda problemen förvärrades dessutom av att jag hade gjort hålen lite för nära varandra. Men trevligt nog så räckte det att sätta längre axlar och en ytterligare Technic plate på ovansidan. Med hjälp av denna styrning blev clutch power tillräcklig. Däremot ville jag inte göra nya hål till infästningen närmast kontakten, så där fick det bli att skarva axlarna istället. Dessa bitar användes:

Myko


Ozp


Emma



Zilmrud

För alla som inte hade förmånen att få se den Live på Brand Store i MoS igår får nöja er med ett videoklipp!
;)  ;D  :o  :P




//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

ColA

Citat från: Zilmrud skrivet 06 augusti 2017 kl. 20:14
För alla som inte hade förmånen att få se den Live på Brand Store i MoS igår får nöja er med ett videoklipp!
;)  ;D  :o  :P





Den är ju grym men går det få upp lite fart på proppelern?

andreaseldh

Tack Zilmrud för filmen!

Nej tyvärr ColA_30, det är motorns originalvarvtal. Jag försökte bygga en växel kvällen innan som visserligen fick upp farten, men det såg löjligt klumpigt och överarbetat ut så jag tyckte det blev bättre och elegantare så här.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.