Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

FAQ: Lego-ordlista

Startat av Nextuz, 24 januari 2009 kl. 17:43

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Varför inte tillskott till nyordslistan - stadds.

Skafte

Citat från: dalle skrivet 28 juni 2023 kl. 13:49Varför inte tillskott till nyordslistan - stadds.
I så fall en stadd - flera staddar.

andreaseldh

Jag är inte stadd att hålla med. Föredrar "knoppar", men accepterar* även "pluppar" och "studs".

* Är detta svenskans mest svårstavade¤ ord, två "c" efter varandra men båda med olika uttal?

¤ Alltså med märkligaste korrelation mellan stavning och uttal.

Gideon

[offtopic]
Citat från: andreaseldh skrivet 28 juni 2023 kl. 15:35* Är detta svenskans mest svårstavade¤ ord, två "c" efter varandra men båda med olika uttal?

¤ Alltså med märkligaste korrelation mellan stavning och uttal.
Höjer med "genre".

[/offtopic]

andreaseldh

[offtopic]
Ny tråd skapad!
[/offtopic]

CopMike

Eleven lille Pelle läste högt: "Go-ethe var en stor poet."
Läraren - "Nej nej - Oe ska uttalas Ö".
Eleven lille Pelle - "Jaha... Göte var en stor Pöt."


Myko

"Prickar" är helt fel i mina ögon (öron?), en prick är tvådimensionell!

byStfn

Citat från: Myko skrivet 29 juni 2023 kl. 10:35"Prickar" är helt fel i mina ögon (öron?), en prick är tvådimensionell!
Jag har valt att inte ta diskussionen när det har uppkommit :P

dalle

Wineyardklass = Hysénklass. Efter betyget 6 st getingar av 5 möjliga, som fotbollsspelaren Glenn Hysén fick i betyg i tidningen Expressen efter en landskamp mot England.

Gideon

Citat från: dalle skrivet 15 mars 2024 kl. 14:36Wineyardklass = Hysénklass. Efter betyget 6 st getingar av 5 möjliga, som fotbollsspelaren Glenn Hysén fick i betyg i tidningen Expressen efter en landskamp mot England.
Särskilt förekommande för att beskriva tak med klurig geometri!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.