Författare Ämne: [MOC] Spruce  (läst 1036 gånger)

Utloggad Full Plate

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 373
[MOC] Spruce
« skrivet: 06 februari 2018 kl. 23:35 »
Istället för att jobba på mitt mästarbyggar-bidrag, som jag borde, så fick jag för mig att bygga en lite bas för de två granar som jag byggt för bidraget. Man måste ju följa inspirationen dit den tar en ;)

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 5 662
SV: [MOC] Spruce
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2018 kl. 00:10 »
Fint! Ska bli kul att se hela bygget sen.
Mina MOCs finns även på flickr - Min karaktär i Bortom Sol är: Jetsune "Sun" Dorje

Utloggad Nybohov Creation Ltd.

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Bäst i text. Svår att hata ännu svårare att älska.
  • Antal inlägg: 2 867
    • Mina Lego-byggen och inspirationskällor
« Svar #2 skrivet: 07 februari 2018 kl. 08:14 »
Väldigt tät och fin gran!

Jag har gjort några halvdana försök att fläta ihop löven, men inte lyckats så bra.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Utloggad Zilmrud

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Parts Monkey
  • Antal inlägg: 832
    • Min flickr sida med MOCs
« Svar #3 skrivet: 07 februari 2018 kl. 10:16 »
Riktigt snygga granar!
//Peter Z:a Ilmrud (Zilmrud)

https://www.flickr.com/photos/zilmrud/

Utloggad Full Plate

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2018 kl. 13:12 »
Tackar :)

Väldigt tät och fin gran!

Jag har gjort några halvdana försök att fläta ihop löven, men inte lyckats så bra.

Jag minns att jag försökte fläta löv för ett trädbygge tidigare och det gick inte alls då, men nu föll allting bara på plats av någon anledning.

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 1 999
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2018 kl. 08:43 »
Fantastiska träd! Sitter alla löv fast i stud(s)? Eller är vissa inkilade utan att sitta fast på annat sätt? Hur stor andel av varje i så fall? Hur många löv behöver studfäste för att allt inte bara ska flytta sig okontrollerat.

Skumt att prata om löv när det borde vara barr. Men det är ju löv.....

Utloggad Full Plate

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2018 kl. 10:08 »
Fantastiska träd! Sitter alla löv fast i stud(s)? Eller är vissa inkilade utan att sitta fast på annat sätt? Hur stor andel av varje i så fall? Hur många löv behöver studfäste för att allt inte bara ska flytta sig okontrollerat.

Skumt att prata om löv när det borde vara barr. Men det är ju löv.....

Tack Emma!

I runda tal sitter 0% av löven fast i studs :) Löven är ihopflätade i "ringar" av olika storlekar som jag sen trär på trädet, och varje ring vilar på ringen under. Understa ringen vilar på ett antal droid arms som sticker ut från stammen och stabiliseras dessutom av att jag har trätt ett lego snöre genom några av löven och klämt fast det mellan ett par connectors som jag använder som inre support. De övre ringarnas inre diameter är dessutom liten nog att de kläms fast runt stammen vilket ger lite extra stabilisering. Överst har jag 3 löv ihopflätade för att få en spets på granen, dessa sitter sen ganska stabilt fastklämda runt en "connector ände".

Det låter som att det inte är särskilt stabilt men det är det faktiskt, vilket är lite ovanligt för mina träddesigner ;) Jag och mina barn har vält dem ett antal gånger och ingenting har trillat av eller gått sönder. Det går faktiskt att lyfta trädet i löven, men jag brukar lyfta i roten för säkerhets skull.

Jag kanske slänger ihop en liten tutorial på trädet någon gång, för det är egentligen en ganska lätt process. Om man inte räknar in yx-barken då ;)
« Senast ändrad: 09 februari 2018 kl. 10:25 av Full Plate »

Utloggad drdoddo

• Betalande medlem 2020
  • *
  • lego star wars och steampunk for life
  • Antal inlägg: 1 241
« Svar #7 skrivet: 09 februari 2018 kl. 10:38 »
"Oväntat" nog ännu ett exemplar på vackra träd från herr Full Plate  ;)
Satt å funderade på hur pass stabila de var, så tack för förtydligande. Tycker även att dina stammar fungerar väldigt bra till granar.