Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Micropolis 2016 tävling - omröstning

Startat av Anders67, 26 december 2016 kl. 16:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilka byggen tycker du är vinnare i Micropolis 2016 tävlingen

1a tävlingsbidraget - Nybohov Creation Ltd.
2 (2.4%)
2a tävlingsbidraget - drdoddo
3 (3.6%)
3e tävlingsbidraget - Perhed
12 (14.3%)
4e tävlingsbidraget - janho
7 (8.3%)
5e tävlingsbidraget - embe
1 (1.2%)
6e tävlingsbidraget - drdoddo
7 (8.3%)
7e tävlingsbidraget - Nybohov Creation Ltd.
14 (16.7%)
8e tävlingsbidraget - Full Plate
22 (26.2%)
9e tävlingsbidraget - Stigge72
1 (1.2%)
10e tävlingsbidraget - Nybohov Creation Ltd.
4 (4.8%)
11e tävlingsbidraget - Godtfred
10 (11.9%)
12e tävlingsbidraget - Magnus den store
5 (6%)
13e tävlingsbidraget - embe
2 (2.4%)
14e tävlingsbidraget - Magnus den store
22 (26.2%)
15e tävlingsbidraget - embe
0 (0%)
16e tävlingsbidraget - Nybohov Creation Ltd.
3 (3.6%)
17e tävlingsbidraget - Peter S
3 (3.6%)
18e tävlingsbidraget - Magnus den store
12 (14.3%)
19e tävlingsbidraget - Magnus den store
8 (9.5%)
20e tävlingsbidraget - o0ger
16 (19%)
21a tävlingsbidraget - embe
0 (0%)
22a tävlingsbidraget - Full Plate
46 (54.8%)
23e tävlingsbidraget - Skafte
21 (25%)
24e tävlingsbidraget - MattiasKr
8 (9.5%)

Antal personer som röstat: 84

Omröstningen har avslutats: 06 januari 2017 kl. 17:26

Anders67

1a tävlingsbidraget - Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 november 2016 kl. 09:46
Jag inleder lite försiktigt med någon form av torn, kanske för rymdforskning, eller så är det ett vattentorn, eller kanske en restaurang med storslagen utsikt.


Micropolis Space Tower by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Micropolis Space Tower by Nybohov Creation Ltd., on Flickr


Micropolis Space Tower by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Jag såg på Facebook att byStfn sökte efter och började ana oråd, så det var lika bra att få upp detta bygge på momangen.

Anders67

#1
2a tävlingsbidraget - drdoddo

Citat från: drdoddo skrivet 13 november 2016 kl. 18:08
Första försöket i detta tema. Kunde inte komma på någon ståtlig byggnad så jag börjar med raka motsatsen, ett fallfärdigt ruckel. Eller som mäklarna säger "perfekt hus för den händige, visst renoveringsbehov, etc".




Anders67

#2
3e tävlingsbidraget - Perhed

Citat från: Perhed skrivet 22 november 2016 kl. 21:30
Okej jag får väl anse mig vara färdig med mitt bidrag till tävlingen. Jag har byggt en skyskrapa. Det är tänkt att den ska vara en äldre skyskrapa i en storstadsmetropol. Dess bästa glans dagar är nu förbi. En gång i tiden så var denna byggnad ansedd som stor och ståtlig. Nu för tiden så drunknar dess stjärnglans i metropolens alla moderna superhöga och flashiga skyskrapor.

Jag fick lov att slakta Big Ben (eller aldrig bygga det) som jag fick med mig ifrån Give. Så i stort sett alla bitar i själva skyskrapan är från det setet. Den är också ihålig så jag håller på att experimentera med belysning








Anders67

#3
4e tävlingsbidraget - janho

Citat från: janho skrivet 24 november 2016 kl. 19:37
Här kommer ett bidrag till. Min första micropolis byggnad, en liten kyrka...

church1

church2

Jag tror inte att jag får vinna när jag ser vad är redan postat man jag tar gärna emot kritik till förbätring.

Anders67

#4
5e tävlingsbidraget - embe

Citat från: embe skrivet 25 november 2016 kl. 21:22
Mitt bidrag är en del av en konstpark, olika installationer,

Lego micropolis contemporary art by em - be, on Flickr

Lego micropolis contemporary art by em - be, on Flickr

Lego micropolis contemporary art by em - be, on Flickr

Anders67

#5
6e tävlingsbidraget - drdoddo

Citat från: drdoddo skrivet 26 november 2016 kl. 13:48
Bidrag nr 2, lite mer omsorg på detta bygge ;)
SMC Skyskraper by Andreas Lenander, on Flickr
SMC Skyskraper by Andreas Lenander, on Flickr
SMC Skyskraper by Andreas Lenander, on Flickr


Anders67

#6
7e tävlingsbidraget - Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 26 november 2016 kl. 16:36
Här är mitt andra bidrag till tävlingen – ett flerbostadshus inspirerat av husen på Hökmossevägen vid Telefonplan, där jag bodde ett par år. Tanken är att bygga ut till minst sex moduler med kuperad terräng.

Garage mot gatan och en trappa som leder upp till entrén:

RIMG1864 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Garageportarna har stått som ett utkast på en hylla i bygghörnan i över ett år. Nu kom jag äntligen till skott och fick till ett bygge där de ingår. Porten är nedsänkt en plate och indragen en halv plate (tror jag):

RIMG1869 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Entré på baksidan av huset:

RIMG1875 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Anders67

#7
8e tävlingsbidraget - Full Plate

Citat från: Full Plate skrivet 27 november 2016 kl. 10:11
Den svenska idyllen har kommit till Micropolis i form av en faluröd stuga med vita knutar. Måste ha någonstans att fira midsommar ju :)







Anders67

#8
9e tävlingsbidraget - Stigge72

Citat från: Stigge72 skrivet 03 december 2016 kl. 00:47
För en tid sedan "hittade" jag en öppning mellan två bitar och funderade ett tag på hur man skulle kunna använda den. Till slut kom jag på att den skulle passa som kyrkport, men resten av kyrkan lät vänta på sig. Mitt under flyttbestyren, och med en stor del av legobeståndet nerpackat, har jag till slut lyckats få till ett bidrag till tävlingen.







Anders67

#9
10e tävlingsbidraget - Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 03 december 2016 kl. 19:36
Jag har länge tänkt bygga en byggnad i någon slags brutal-funkis och efter mycket sökande på det där Internet hittade jag den perfekta förlagan – Drömmarnas hus.

Det sägs att byggnaden var den mest moderna i Dresden då den invigdes 1963. Det finns inte så mycket information om byggnaden, förutom en intervju med arkitekten, som vid invigningen gärna lade ut orden.

– Jag ville göra en pampig byggnad och valde mörk betong som grundmaterial för att framhäva kvalitéer som förtroende, stabilitet, trygghet och beständighet. För att byggnaden inte skulle bli för massiv, har jag lättat upp fasaden med en rad detaljer i en betydligt lättsammare nyans av grått.

– Hela tanken med byggnaden var att visa den ingenjörskonst som finns i landet. Jag menar, en betongklump kan vem som helst skapa, men här har strävan varit att bygga så krångligt som möjligt – därav namnet Drömmarnas hus.

Framsidan:

RIMG1887 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Baksidan:

RIMG1890 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Entrén, från sidan:

RIMG1893 (2) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Anders67

#10
11e tävlingsbidraget - Godtfred

Citat från: Godtfred skrivet 03 december 2016 kl. 21:59
Rivning pågår!








Anders67

#11
12e tävlingsbidraget - Magnus den store

Citat från: Magnus den store skrivet 08 december 2016 kl. 17:27
Mitt första bidrag i tävlingen

Palpatine Tower








Arkitekturhöjd:119,8 m  43,66 bricks
Antennhöjd:128,9 m  47 bricks
Bredd/djup:18,3 m  8 studs
Byggår:1971 
Våningsplan:37

Två av mina favoritskyskrapor är Chicagos svarta jättar Willis Tower och John Hancock Center. Därför har jag själv velat bygga en svart, glänsande skyskrapa. Namnet och logotypen på fasaden skvallrar om att det är Sith-orden och Galaktiska Imperiet som huserar i byggnaden.

Jag har valt en ganska enkel design på tornet. För att skapa lite liv i fasaden har jag använt fönster (60592) för att skapa indragna balkonger. Jag har också tre teknikplan för värme, ventilation, sanitet, el, it, hissrum och allt vad det kan vara. Dessa plan är byggda med grille brick istället för glas, för att visa på en annan användning och annan fasadtyp. Vidare är lobbyn och takvåningen indragna en halv brick. Tornet är krönt med ett takfönster (3960pb013), två antenner och två turntable-baser (3680). Ena antennen är Siths klassiska trans-röda färg och jag tänker mig att den är belyst i rött. Turntable-baserna föreställer ventilation.

Hela tornet är delbart i tre moduler för smidig transport. Väggarna har byggts i två lager där jag har trans-black ytterst och ett svart lager innanför. Anledningen är att jag inte vill ha en någon genomsikt. Det kräver lite fler bitar men resultatet blir också snyggare (imho).


Överblick


Detaljbild på taket med tekniska installationer och det mäktiga takfönstret.


Glasstaty av Kejsar Palpatine. Entrén är rensad från all växtlighet för att inte skymma eller förringa den store ledaren Kejsar Palpatine. Växter är ej heller förenligt med Galaktiska Imperiets värdegrund.

Anders67

#12
13e tävlingsbidraget - embe

Citat från: embe skrivet 08 december 2016 kl. 19:29
Mitt andra bidrag,
Vi var för första gången i Legobutiken i Mall of Scandinavia, jag fyllde en bägare med svarta bitar, resultatet blev följande byggnad, har inte kollat skalan men tycker det ser vettigt ut.


Lego micropolis building by em - be, on Flickr

Lego micropolis building by em - be, on Flickr

Lego micropolis building by em - be, on Flickr

Anders67

#13
14e tävlingsbidraget - Magnus den store

Citat från: Magnus den store skrivet 09 december 2016 kl. 16:32
Mitt andra bidrag i tävlingen och ett försök till brutalism.

Stalig byggnad








Arkitekturhöjd:34,8 m  12,66 bricks
Antennhöjd:45,7 m  16,66 bricks
Bredd/djup:27,4 m  12 studs
Byggår:1959 
Våningsplan:Antagligen 7 men officiella uppgifter saknas.

Det är någon form av myndighetsbyggnad men verksamheten är okänd. Den omges av diverse barriärer för att hindra bilar att forcera fasaden. Taket är utrustat med kommunikationsutrustning och fläktar för ventilationen.

Jag gillar inte kanten på cirka en halv plate som finns på slopes, så för att få en jämnare övergång, i den lutande fasaden, har jag förskjutit respektive rad med 1,5 plates. Se den vänstra respektive den högra detaljen i andra bilden.


Statlig byggnad men okänd verksamhet.


Förklaringar på engelska.


Taket med dess tekniska utrustning.

Anders67

#14
15e tävlingsbidraget - embe

Citat från: embe skrivet 13 december 2016 kl. 22:53
Mitt tredje bidrag. Arkitektritat hus med någon form av växter. Jag tror jag ska köpa Architecture Studio till mig själv i julklapp,  :)

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

Lego micropolis Villa Plastic Art by em - be, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.