Moduverse-plattor i större storlekar?

Startat av ToeBee, 06 November 2016 kl. 16:44

Föregående ämne - Nästa ämne

ToeBee

Hej,

Jag är helt ny på det här forumet (och även nybliven "återfallsbyggare"), men har googlat runt forumet i jakt på trådar om lite större "basplattor" än std 32x32 moduverseplattan som finns detaljerat beskriven på forumet. Därför tänkte jag drista mig till en fråga  ::), men om någon kan svara med en länk så gör gärna det  :)

Jag tänkte få till ett lite "större" landskap, i ett par olika våningar, baserat på Minecraftlegot. Nu är ju storleken något högst relativt  :-[ men jag har från början haft siktet inställt på att använda std Lego basplattor på 48x48, och kanske få ihop 3 stycken av dessa. Sedan så upptäckte jag moduverseplattan (32x32) som beskrivs här på forumet, och tyckte att det var trevligt med det modulära tänkandet. Jag kan även tänka mig att en moduverseplatta blir lite mer stabil (transport) än en tunn original byggplatta. Stämmer det?

Det går ju att bygga modulärt även med original byggplattor, men jag är sugen på att bygga lite mer "proffsigt"  :P  och skulle därför vilja ge mig på moduversemodulen.

Då Minecraftmodellerna är relativt stora, så går inte alla in på en 32-bredd (även om man moddar dem), utan det skulle nog egentligen ge en nybörjare som mig lite mer "manöverutrymme" om jag kunde ha en lite större basplatta (nej, inte inne på microbyggen ännu, det här ska bli en "rejäl" ersättare till dotterns dockskåp  8) ). Därför undrar jag om det finns några beskrivningar eller tips på hur man får till lite större basplattor, med bibehållen stabilitet. T.ex 48x48, eller kanske 40x40?

Tacksam för tips och feedback  :)

/Tobbe

Manne

Bygger jag tågspår så brukar jag försöka köra dubbel moduverse på längden helt enkelt , då blir det 32x64 som absolut är smidig att ha med o göra ändå fast den är så pass stor så håller den formen ändå.

Byggtekniken är samma i princip.. blir tre inre kryss istället för ett.

Med vänlig hälsning, Manne
Nybörjare igen som gärna bygger med plast..
Mannesalt, on Flickr

Anders67

Kan även rekommendera MILS standarden, basplatta + 1 brick + 1 plate
http://www.abellon.net/MILS/

Denna använde vi i Medeltids CB'et och en snarlik till Postapokalyptiskt CB - fördelen är en stabil platta med helt flat underrede, en av nackdelarna är att det finns ett beränsat utbud av basplattor i olika storlekar som gör att man oftas blir bregränsad i 16x16 storlek och uppåt i steg om 16 studs.
En av fördelarna med Moduverse är att den är framtagen för SNOTade vägbanor på 2 bricks höjd=5 plates vilket passar bra till modulhus / city landskap och att man kan anpassa storleken enklare om man så vill.
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

ToeBee

Tack för MILS-tipset, det var ju något sådant jag hade i åtanke  :)

Emma

Jag bygger på "dubbel moduverse". 32 x 64. Den är kompatibel med andra plattor eftersom jag behållit technicbrickor på samma platser som om det skulle vara två 32 x 32 bredvid varann.

Om du ska bygga själv och inte länka ihop det med någon på annan plats så kan du ju använda vilken storlek du vill. Bygg som moduverse, men med vilka mått du vill. Du kan ju bygga en moduverse på steroider och skala upp den till 48 x 48, om du vill.

Ett tips kan ju vara att om du ändå ska bygga basplattor typ moduverse, så är det smidigt att bygga dem enligt den standard som finns redan från början. Då har du färdigbyggda plattor när du senare river och bygger nytt.
Region Mitten

ToeBee

Citat från: Emma skrivet 06 November 2016 kl. 18:47
Om du ska bygga själv och inte länka ihop det med någon på annan plats så kan du ju använda vilken storlek du vill. Bygg som moduverse, men med vilka mått du vill. Du kan ju bygga en moduverse på steroider och skala upp den till 48 x 48, om du vill.

Jupp, det var något sådant jag tänkte mig, men ville se om jag kunde hitta tips på att göra det så stabilt som möjligt (så att även en 7-åring kan flytta runt på modulerna). Jag tror därför att MILS-upplägget blir bra, då lär det bli stabilt, samtidigt som jag kan använda "technic-pins" för att koppla ihop delarna.

andli

Det är inte alltid helt lätt att få pinsen att glida på plats. Är bordet ojämnt blir det än värre...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Peter S

Citat från: andli skrivet 06 November 2016 kl. 21:52
Det är inte alltid helt lätt att få pinsen att glida på plats. Är bordet ojämnt blir det än värre...
Vi är några som börjat sätta en Technic brick med Axelhål bakom pin-hålet för att enklare kunna styra plattorna. Då kan man fortfarande använda Pins (om man måste), men kan också använda axlar. Sätt gärna ett stopp bakom axelhålet för att inte riskera att axeln försvinner in. Använd då 4 pluppar långa axlar.

Magnusengstrom

Hej och välkommen.

Ja moduverse plattan är stadigare än en byggplatta.

Här kommer en ldd fil på en 48x48 platta. 16x16 plattorna har jag inte lagt på för man kan välja själv vilken färg man vill ha.
färgerna inne i plattan måste inte vara grå, kan vara regnbåge. Har byggt på modifikationen som en del i föreningen har gjort på plattorna med 1x2 brick med kryss i.
En skillnad i bitar mot vanlig 32x32 platta är att det är 2x14 plattor i också.
Den sida man vill ha ut kan man bygga med bara bricks och utesluta technic bricken.

Man kan även har två-fem bricks mellan plattorna i botten och 16x16 plattorna, så kan man göra avgrunder och annat roligt.

Emma

Citat från: Peter S skrivet 06 November 2016 kl. 23:31
Citat från: andli skrivet 06 November 2016 kl. 21:52
Vi är några som börjat sätta en Technic brick med Axelhål bakom pin-hålet för att enklare kunna styra plattorna. Då kan man fortfarande använda Pins (om man måste), men kan också använda axlar. Sätt gärna ett stopp bakom axelhålet för att inte riskera att axeln försvinner in. Använd då 4 pluppar långa axlar.

Det ska jag också börja med. Tack för tipset!
Region Mitten

ToeBee

Citat från: Magnusengstrom skrivet 07 November 2016 kl. 10:40
Hej och välkommen.

Tack & tack för infon  :)

Ser ut som att man måste lära sig använda LDD  ??? :)

Emma

Citat från: ToeBee skrivet 07 November 2016 kl. 11:07
Hej och välkommen.

Inget måste. Men många gör det. Det går ju att skissa analogt också, som Lordofflintstone visade i en annan tråd! Eller bara hålla allt i huvudet!
Region Mitten

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: ToeBee skrivet 07 November 2016 kl. 11:07
Hej och välkommen.

Jag bygger inget i LDD, men plockar gärna isär vad andra har byggt och delat med sig. Det kan vara lärorikt.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Joacim

Som Emma (mfl) skriver jag använder också moduverse platta till mina byggen men moddar dom efter behag, kom bara ihåg att ha hålen på rätt ställe så man kan sätta ihop med andra byggare. Själv har jag en botten som är 1x4 plattor (32x128 pluppar) och en som är 2x2 plattor (64x64 pluppar) . Bara technic hålet sitter på rätt plats så löser sig det oavsett storlek. Rätta mig om jag har helt fel tack.

CarlJ

Nån som har en pdf eller .io för 64x64 moduverse platta? :)