Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stud.io (nytt LEGO-byggar-program)

Startat av Teabox, 31 oktober 2016 kl. 13:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Eva

är det Stud.io som gäller nu? vill inte ha något avancerat. bara klossa.

o0ger

Citat från: Eva skrivet 18 juni 2020 kl. 00:37
är det Stud.io som gäller nu? vill inte ha något avancerat. bara klossa.

Ja, LDD är för krångligt att installera och har inte uppdaterats på minst ett år.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 18 juni 2020 kl. 06:09
Citat från: Eva skrivet 18 juni 2020 kl. 00:37
är det Stud.io som gäller nu? vill inte ha något avancerat. bara klossa.

Ja, LDD är för krångligt att installera och har inte uppdaterats på minst ett år.

LDD går att köra utan att installera det, om man packar ur det ur själva installeraren :)

Larry Lars

#63
Citat från: Nextuz skrivet 18 juni 2020 kl. 09:27
Citat från: o0ger skrivet 18 juni 2020 kl. 06:09
Citat från: Eva skrivet 18 juni 2020 kl. 00:37
är det Stud.io som gäller nu? vill inte ha något avancerat. bara klossa.

Ja, LDD är för krångligt att installera och har inte uppdaterats på minst ett år.

LDD går att köra utan att installera det, om man packar ur det ur själva installeraren :)

När jag använder Extended i LDD så finns nya bitar med, men inte halvnya bitar. Finns det något sätt att veta att man får med allt som lagts till.

När jag försökte använda Stud.io för något år sedan förvånades jag över hur oanvändbart och krångligt det verkade vara för mig som var van med LDD. Har Stud.io förbättrats något på senare tid?
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

o0ger

Citat från: Nextuz skrivet 18 juni 2020 kl. 09:27
Citat från: o0ger skrivet 18 juni 2020 kl. 06:09
Citat från: Eva skrivet 18 juni 2020 kl. 00:37
är det Stud.io som gäller nu? vill inte ha något avancerat. bara klossa.

Ja, LDD är för krångligt att installera och har inte uppdaterats på minst ett år.

LDD går att köra utan att installera det, om man packar ur det ur själva installeraren :)

Jo, jag vet. Men som sagt, krångligt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Larry Lars skrivet 18 juni 2020 kl. 11:07
Citat från: Nextuz skrivet 18 juni 2020 kl. 09:27
Citat från: o0ger skrivet 18 juni 2020 kl. 06:09
Citat från: Eva skrivet 18 juni 2020 kl. 00:37
är det Stud.io som gäller nu? vill inte ha något avancerat. bara klossa.

Ja, LDD är för krångligt att installera och har inte uppdaterats på minst ett år.

LDD går att köra utan att installera det, om man packar ur det ur själva installeraren :)

När jag använder Extended i LDD så finns nya bitar med, men inte halvnya bitar. Finns det något sätt att veta att man får med allt som lagts till.

När jag försökte använda Stud.io för något år sedan förvånades jag över hur oanvändbart och krångligt det verkade vara för mig som var van med LDD. Har Stud.io förbättrats något på senare tid?

Det är mycket bättre nu tycker jag. Det du ska göra först är att mappa om rotate left och rotate right så det blir som LDD. Sen ska du lära dig att trycka på TAB för att få fram bitmenyn. Det  kommer nog dock aldrig få lika bra snap som LDD.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

PlasticFantastic

Hej! Nån som fått Stud.io att funka på en iPad Pro -eller är det för tungt tro?

byStfn

Citat från: PlasticFantastic skrivet 11 december 2020 kl. 00:49
Hej! Nån som fått Stud.io att funka på en iPad Pro -eller är det för tungt tro?

Såvitt jag vet finns inte stöd för Ipad alls. Värt att kika in den onlinebaserade Mecabricks även om jag personligen har svårt för den..

andreaseldh

Technic-axlar och bitar att fästa i dessa, exempelvis krysshålen i smala Liftarm, kan man skjuta kontinuerligt. Resultatet när jag bygger blir att det ser slarvigt ut. Jag skulle vilja ha en inställning som enbart tillåter steg om 1/2 stud. Eller finns den inställningen redan? I så fall, hur hittar man den?

Magnus den store

Funkar inte Connect-funktionen för det?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 03 juni 2021 kl. 13:46
Technic-axlar och bitar att fästa i dessa, exempelvis krysshålen i smala Liftarm, kan man skjuta kontinuerligt. Resultatet när jag bygger blir att det ser slarvigt ut. Jag skulle vilja ha en inställning som enbart tillåter steg om 1/2 stud. Eller finns den inställningen redan? I så fall, hur hittar man den?
Har du testat snap och grid? Testa att sätta grid size till medium:

CitatMedium

Medium moves an element in increments of one half stud in all directions.
https://help.bricklink.com/hc/en-us/articles/360045236473-All-about-the-Studio-toolbar


Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Vet inte om ni har sett det men nu finns det lysande färger i Studio. De är längst ner i färgpaletten. De syns bara när man renderar. Det finns glowing neon, luminous soft, luminous och translucent.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Jag saknar 86876 i programmet. Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta för nya bitar att komma in?

Ja jag vet att man lika gärna kan använda 3700 + 4274, men jag vill hellre använda 86876.

o0ger

#73
Citat från: andreaseldh skrivet 14 februari 2022 kl. 08:37
Jag saknar 86876 i programmet. Någon som har koll på hur lång tid det brukar ta för nya bitar att komma in?

Ja jag vet att man lika gärna kan använda 3700 + 4274, men jag vill hellre använda 86876.

Det vet jag inte, men det finns ju ett forum där man kan göra part requests: https://forum.bricklink.com/viewforum.php?f=6&sid=2945f6cfbfb3796f4d2dffacfd2bdfa7

Du kan också bygga biten själv i Partdesigner i väntan på att den dyker upp: https://www.bricklink.com/v3/studio/partdesigner.page
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

VictorW

Har gjort min första modell i Stud.io, finns det några tips på hur man ska göra byggbeskrivningen. hade ju en förhoppning om att den skulle göras automatiskt :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.