Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Jättefint Andreas, även imponerande hastighet på tonerna. Gillar också allt rassel. Synd däremot att biljudet/interferensen finns kvar.  Men jag säger inget så kanske inte andra som lyssnar märker något... Hoppas du löser det, för jag antar att det inte låter så i verkligheten.

andreaseldh

#136
Ja det är kvar, men betydligt mindre än förut. Även några förlupna bollar som spelar egna toner. Men nu orkar jag inte göra några fler försök, utan vill koncentrera mig på nästa projekt: Rockvideon! Om någon är nyfiken*, så använde jag dessa inställningar på inspelningen:

  • 96 kHz
  • 24 bitar
  • wav
I Audacity gjorde jag inga ändringar under redigeringens gång, men när slutresultatet skulle sparas som mp3, fick det bli följande ändringar:

  • 48 kHz
  • 320 kbps
En sista redigering gjorde jag senare i Sound Forge, där jag justerade mp3-filens volym till 75 %.

Ja hastigheten var också ett intressant problem. De snabbaste tonerna i detta stycke är 0,125 sekund, vilket råkar vara samma som för Catchy Song. Men där var jag fiffig nog att se till att det alltid är olika motorer som spelar i så snabb följd. Det kunde jag inte göra här, men jag hade ett till ess i rockärmen. Hittills har jag kört alla motorerna på 50 % hastighet, så en enkel ökning till 100 % för dessa toner löste problemet!

*Samma inställningar även om ingen är nyfiken.

Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 14 januari 2021 kl. 00:22
Ja det är kvar, men betydligt mindre än förut. Även några förlupna bollar som spelar egna toner. Men nu orkar jag inte göra några fler försök, utan vill koncentrera mig på nästa projekt: Rockvideon! Om någon är nyfiken*, så använde jag dessa inställningar på inspelningen:

  • 96 kHz
  • 24 bitar
  • wav
I Audacity gjorde jag inga ändringar under redigeringens gång, men när slutresultatet skulle sparas som mp3, fick det bli följande ändringar:

  • 48 kHz
  • 320 kbps
En sista redigering gjorde jag senare i Sound Forge, där jag justerade mp3-filens volym till 75 %.

Ja hastigheten var också ett intressant problem. De snabbaste tonerna i detta stycke är 0,125 sekund, vilket råkar vara samma som för Catchy Song. Men där var jag fiffig nog att se till att det alltid är olika motorer som spelar i så snabb följd. Det kunde jag inte göra här, men jag hade ett till ess i rockärmen. Hittills har jag kört alla motorerna på 50 % hastighet, så en enkel ökning till 100 % för dessa toner löste problemet!

*Samma inställningar även om ingen är nyfiken.

Du ska helt klart vara nöjd med det där :)
känns inte som att något kommer att spela det på en ultra hifi-anläggning :D

andreaseldh

Och här är äntligen rockvideon!


AndersI


the_brickaholic

Sjukt imponerande. 😍
Instagramkonto = @the_brickaholic

byStfn

Makalöst!!

andreaseldh

Tack för alla glada tillrop!

Ni som kan svenska har ju redan läst om alla vedermödor jag hade med denna videoinspelning, men för min internationella publik har jag gjort en Bakom kulisserna-video med engelsk prat. I slutet av den får ni höra hur det egentligen lät under inspelningen.


andreaseldh

Varför tänkte jag inte på detta tidigare? Synnerligen praktiskt när man snabbt vill ladda alla rören.


P1191120 by Andreas Eldh, on Flickr

Som exempelvis mellan tagningarna på dagens video. Gissar att folk kommer vilja höra Karamellfen live.


andreaseldh

Vet inte om jag kommer att göra någon skylt åt Karamellfen (live-versionen är ju lite speciell), men så här kan den komma att se ut i så fall.

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 20 januari 2021 kl. 11:34
Vet inte om jag kommer att göra någon skylt åt Karamellfen (live-versionen är ju lite speciell), men så här kan den komma att se ut i så fall.
Snygg lösning på K:et!

Teabox


andreaseldh

#147
När jag skickade in "Veckans erbjudande" till Landet Runt, passade jag även på att skryta lite/göra smygreklam. Min tröja blev tyvärr utsuddad, men datumen för vår utställning i Hässleholm lästes upp!

Jag är med lite grann i inledningen och sedan vid räkneverk 07:07.
https://www.svtplay.se/video/30911862/landet-runt/landet-runt-avsnitt-14-9?id=8p3RzaY

Godtfred

Snyggt Andreas!

ColA

Ja vad ska man säga, du är skön på ditt egna speciella vis  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.