Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

GBC Musikmaskin

Startat av andreaseldh, 12 juli 2016 kl. 21:14

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Det började med en video på Youtube...

Citat från: Nextuz skrivet 02 mars 2016 kl. 12:11
Utmaning? :D Svenskar dessutom :)

Vid 1.29 kan vi kanske relatera till det ;)


...med en musikmaskin av trä, med stålkulor och vibrafontangenter, men som programmerades av Lego. Jag tänkte direkt att den skulle kunna göras helt i Lego, med klockspelstangenter som enda icke-Lego. Diskussionen fortsatte på GBC-tråden från inlägg #339 till #404. Jag byggde två bottenplattor á 32x48 knoppar, kollade möjligheterna att köpa lösa klockspelstangenter och väntade på att Lego skulle släppa de cirkulära kuggstängerna från till försäljning.

Men ett stort problem var bollmatningen. Jag kunde inte komma på något bra sätt att släppa en (och bara en) boll i taget i tillräckligt hög hastighet, och skissade på en konstruktion med flera tangenter per ton:

  • 2 låga C
  • 2 F
  • 3 G
  • 2 A
  • 5 Bb
  • 1 högt C
Totalt 15 tangenter! Programmeringscylindern skulle kräva 384 Technic-stänger, 768 gummikopplingar 45590 och lika många kryssbussningar 43093.

Men nu har jag äntligen kommit på en bättre bollmatning, med hjälp av Knob Wheel 32072! När axeln roterar ett kvarts varv framåt släpps en och bara en boll ut. Men när den roterar bakåt släpps ingen boll ut, eftersom den bakre väggen är lägre. Rotationen får mig dessutom att tänka på att man skulle kunna styra bollmatningen med Mindstormsmotorer. Man kan koppla en motor till två intilliggande toner, genom att se till att dom går åt olika håll. För sex toner räcker det alltså med tre motorer. Nu är frågan: Tycker ni att det är fusk att använda Mindstorms?

Nybohov Creation Ltd.

Jag fattar inte hur du lyckas klura ut allt!

Mindstorms är ju Lego, så varför skulle det vara fusk?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

andreaseldh

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 12 juli 2016 kl. 21:25
Mindstorms är ju Lego, så varför skulle det vara fusk?

Nej det stämmer ju, men jag tänkte att det kanske fanns någon oskriven regel om att en GBC helst bör vara helt mekanisk?

mortil

har för mig jag sett GBC som använt mindstorm. 

hoppas du lyckas för de kommer ju bli helt awesome :)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreas E

Är helt ok att använda Mindstorms

pehter aka ibbe

Citat från: andreaseldh skrivet 12 juli 2016 kl. 21:14

..
Nu är frågan: Tycker ni att det är fusk att använda Mindstorms?

Nopp, bara ett annat medel att flytta bollen.

Har använt några RCX:er i en modul, Minus har kört med en NXT. Har lagt undan RCX i GBC, främst för att det var lite omständigt att behöva programmera enheterna före varje start, NXT har nackdelen att det krävs batteribyte då & då.
Häftigt när det funkar, lite omständigt att felsöka när det strular ;)

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Stigge72

Mindstorms är helt ok. Klockspelstangerna är jag mer skeptisk till, men i det här fallet kan det kanske tillåtas.

Jag har själv haft tankar på att göra en GBC-modul som "plingar", men det föll på att jag inte lyckades få till något bra med lego. (Jag hade faktiskt diskussioner med ett par medlemmar på en träff, som gav en idé, som sedan framfördes till Kim, men nä...

Peter S


andreaseldh

Citat från: Peter S skrivet 14 juli 2016 kl. 12:46
X1220 kanske?

Min kollega vid GBC-bordet i Örebro hade med en sån bil. Extremt svårt att se att den var Lego.

Citat från: Stigge72 skrivet 14 juli 2016 kl. 12:08
Mindstorms är helt ok. Klockspelstangerna är jag mer skeptisk till, men i det här fallet kan det kanske tillåtas.

Ja det vore rent löjligt svårt att få till rena, klara och rätta toner med enbart Lego (om man bortser från att tuta med Mindstormsenhetens högtalare). Synd att Lego inte gjorde någon xylofon på träleksakstiden. Jag har förresten köpt äkta Lego-snöre för uppsättningen av tangenterna. Annars när det gäller snöre, tycker jag personligen att det räcker om det är svart och lika tjockt som Legos egna.

andreaseldh

Nu har jag byggt hela bollmatningen i LDD, 394 bitar. Här om dagen beställde jag två extra tangenter, så nu behöver jag bara ladda magasinet med som mest 6 bollar istället för 15.

andreaseldh

Nu har jag gjort klart tangentfästet i LDD, 297 bitar. Tangenterna ska vila på snören uppspända mellan de uppstickande Technic-stängerna och hållas på plats av bar. Gropen i mitten ska tjäna som resonanslåda och eventuella missljud elimineras med gummiupphängningen. Men än så länge endast i teorin, alltså.

Med riktiga klossar har jag även börjat skissa på den inledande bollhissen, film kommer förhoppningsvis snart...

andreaseldh

Redan nu faktiskt!

Jag hade från början tänkt göra en bredbandig hiss, d.v.s. två larvband i bredd, men det visade sig vara ganska onödigt. Inspiration till konstruktionen är min namnes Tyska flaggan, modul nr 10 i Halmstad. Den går ju i stort sett vågrätt, jag ville se hur brant man kunde bygga. Eftersom jag bygger med klossar och Studs up, så provade jag först om 75 grader, som slope 3684c, kunde fungera. Det gjorde det tyvärr inte. Nästa vinkel, 65 grader slope 3678b, fungerade alldeles utmärkt! Innan jag hade letat fram 5L-stänger för att fylla hela bandet, provkörde jag den med bara två. Redan då lyckades den tömma inkorgens 30 bollar på strax under 30 sekunder på lägsta PF-hastigheten.

På första filmen har jag 8 stänger på bandet och 30 bollar i korgen. Lägsta PF-hastigheten.



Film nummer 2. Fortfarande 30 bollar, men nu högsta hastigheten!



Men varför måste jag ha en så löjligt snabb hiss? Jo, jag måste ju magasinera så många bollar som möjligt för att kunna spela melodin. Och när jag spelar melodin matar den ut 30 bollar på 14 sekunder, om jag då kör återmatning med denna löjligt lilla inkorg (men som faktiskt följer standarden) så gäller det att tömma snabbt.

mortil

Citat från: andreaseldh skrivet 17 juli 2016 kl. 15:53
Redan nu faktiskt!

Jag hade från början tänkt göra en bredbandig hiss, d.v.s. två larvband i bredd, men det visade sig vara ganska onödigt. Inspiration till konstruktionen är min namnes Tyska flaggan, modul nr 10 i Halmstad. Den går ju i stort sett vågrätt, jag ville se hur brant man kunde bygga. Eftersom jag bygger med klossar och Studs up, så provade jag först om 75 grader, som slope 3684c, kunde fungera. Det gjorde det tyvärr inte. Nästa vinkel, 65 grader slope 3678b, fungerade alldeles utmärkt! Innan jag hade letat fram 5L-stänger för att fylla hela bandet, provkörde jag den med bara två. Redan då lyckades den tömma inkorgens 30 bollar på strax under 30 sekunder på lägsta PF-hastigheten.

På första filmen har jag 8 stänger på bandet och 30 bollar i korgen. Lägsta PF-hastigheten.



Film nummer 2. Fortfarande 30 bollar, men nu högsta hastigheten!



Men varför måste jag ha en så löjligt snabb hiss? Jo, jag måste ju magasinera så många bollar som möjligt för att kunna spela melodin. Och när jag spelar melodin matar den ut 30 bollar på 14 sekunder, om jag då kör återmatning med denna löjligt lilla inkorg (men som faktiskt följer standarden) så gäller det att tömma snabbt.

jäklar den fick bort bollarna fort på :)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

andreaseldh

Nu finns även en säkerhetsanordning som hindrar att den startas åt fel håll och fastnar. För i så fall lyfter motorn bort sig själv. När den går framåt strävar motorn istället nedåt och lägger sig alltså ännu stadigare på plinten.

mortil

Citat från: andreaseldh skrivet 18 juli 2016 kl. 14:41
Nu finns även en säkerhetsanordning som hindrar att den startas åt fel håll och fastnar. För i så fall lyfter motorn bort sig själv. När den går framåt strävar motorn istället nedåt och lägger sig alltså ännu stadigare på plinten.

den va smart den.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.