Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOD 10253 Not Quite That Big Ben

Startat av andreaseldh, 25 juni 2016 kl. 21:02

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Till tonerna av Haydns Londonsymfoni bygger jag Big Ben, men något förminskad. Jag är ju egentligen bara intresserad av klocktornet, så jag bygger fasaden till vänster 16 knoppar kortare. Ursprungligen hade jag tänkt minska 24 knoppar, genom att till att börja med byta ut två plattor 16x16 mot en 8x16, men jag hade ingen av den nyare ljusare gröna nyansen. Kanske lika bra det, för fasaden skulle tappa proportionerna fullständigt. Nu tar jag alltså bara bort en av 16x16-plattorna och jag behöver heller inte använda några bitar utifrån. Här nedan ses Work In Progress efter påse nr 1 och bitar som blivit över.

andreaseldh

Påse 2 klar!

Boathill

Smart ide! Är det för att bygga något roligare av resten av bitarna eller för att spara plats?

andreaseldh

Mest för att spara plats. Men så småningom ska jag även försöka se till att den kan visa korrekt tid, med timvisare på två av urtavlorna och minutvisare på de andra två.

andreaseldh

Påse 3 klar!

En ytterligare moddning jag har gjort är att byta en friktionsbussning 18651 mot en axel 6587 för att visarna ska löpa lätt. Och plattan 11213 har jag bara tryckt på till hälften eftersom den tryckte för hårt på kugghjulet 6589.

andreaseldh

Påse 4 klar!

Plattan 11213 skulle det ju förstås byggas på. Men närmast över sig skulle den ha en ram 64799, så det var ju bara att byta plats på dom. Kugghjulet 6589 ligger fortfarande tryggt på sin plats och riskerar inte att ramla bort.

andreaseldh

Påse 5 var bara två ytterligare våningar på tornet.

Magnus den store

Little Ben. Det ser ganska bra ut med de där Door Rail platsen. Det blir till att skaffa några sådana för ett framtida Pluppsala-bygge. Trist att Lego fuskar med udda färger bakom fasaden.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Jag tror färgvalen bakom kulisserna är av pedagogisk karaktär. Det är väldigt mycket tan och skulle bli löjligt svårt att hitta bitarna om dom inte var färgkodade.

Påse 6 var taket på sidobyggnaden och mer greebling. Nu är det bara en påse kvar, urtavlorna och allt ovanför.

Magnus den store

Jo, så är det säkerligen. Det ser bara så fult ut när andra färger syns i skarvarna.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

ByggareDan

Ser ju ut att bli ett maffigt bygge även om du minskat ner det lite.
Mycket Tan blir det ju som du sa, så att om det inte var olika färger bakom fanns det nog risk att allt bara flöt ihop i bruksanvisningen och vart svårbyggt.

/ByggareDan

andreaseldh

Ja, men nån måtta får det vara. Alla 87087 är Reddish Brown, vilket gör dom lätta att hitta, men dom syns ju tyvärr när man snottar tile på dom. I klocktornet är det rena rama regnbågsbygget, med bitar i 9 signalfärger:

  • Svart
  • Blått
  • Mörkblått
  • Flat Silver
  • Grönt
  • Light Bluish Gray
  • Reddish Brown
  • Trans-Clear
  • Vitt
Och nu är jag färdig, här är ett diskbänksrealistiskt foto!

andreaseldh

Som den klockoman jag är, kommer jag givetvis försöka få min käre Ben att visa korrekt tid. Eftersom hålet i urtavlan är så litet, tänkte jag visa timmarna på två av urtavlorna och minuterna på de andra två. Idag har jag provbyggt en modell för hur jag tänker mig att själva överföringen till urtavlorna ska gå till. På en annan plats (kanske sidobyggnaden) delar jag upp minuterna och timmarna på två olika axlar, som kommer löpa lodrätt genom tornet istället för den ursprungliga ensamma. Minutaxeln kopplas till det röda skarvstycket, vinkelväxeln kopplar till högra urtavlan och de andra kugghjulen kopplar till en tänkt urtavla till vänster. Timmarna kommer på samma sätt till det gröna skarvstycket och kopplas med vinkelväxeln till den bortre urtavlan. Här får vi tänka oss fler kugghjul ovanför den blåa balken som kopplar vidare till en urtavla närmast betraktaren.

janho

Spännande att följa det här projektet!

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 27 juni 2016 kl. 20:55
Som den klockoman jag är, kommer jag givetvis försöka få min käre Ben att visa korrekt tid.
Spännande! Ser fram emot vad du kan bygga in!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.