Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOD 10253 Not Quite That Big Ben

Startat av andreaseldh, 25 juni 2016 kl. 21:02

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Citat från: CopMike skrivet 29 juni 2016 kl. 09:31
Citat från: andreaseldh skrivet 27 juni 2016 kl. 20:55
Som den klockoman jag är, kommer jag givetvis försöka få min käre Ben att visa korrekt tid.
Spännande! Ser fram emot vad du kan bygga in!
GMT?

Teabox

Kul idé att bygga en mindre version :)

andreaseldh

Första delmålet är redan klart, nämligen två rattar på baksidan för att styra timmar respektive minuter. För att få igenom två axlar byggde jag om mellanvåningarna på detta sätt, alla nya delar är gula. Technic plate 2x6 kommer från översta våningen, där de inte används längre.

andreaseldh

Min första version med kugghjul Z8 10928 kopplade i vinkel mot Z12 32270 funkade inte så bra. Nu har jag bytt till 6589. Nackdelen var att jag då blev tvungen att flytta en av kopplingarna mellan urtavlorna upp till Big Bens (klockan som ringer alltså) rum. Lite oturligt med tanke på att det är just den som har gett tornet dess smeknamn. Planen nu är att försöka bygga kopplingarna i våningen under istället. Igår byggde jag en modell för utväxlingen från minuter till timmar, får se om jag kan få den på foto också.

andreaseldh

Efter att ha rotat runt i många lådor, hittade jag till slut tillräckligt många kugghjul för att bygga färdigt. Programmet var lätt ordnat, det var ju bara att anpassa Stadshustornets program till de nya förhållandena. Nu visar Little Ben korrekt svensk sommartid med minuterna på den norra och södra urtavlan, och timmarna på östra och västra. Så snart jag får låna en bra kamera ska jag lägga upp fler och snyggare foton, även från insidan! Big Ben själv står just nu tyvärr på gårdsplanen framför byggnaden, får se om jag bygger om slutväxlarna så han får komma tillbaka till sin plats högst upp i tornet.

jalex

Citat från: andreaseldh skrivet 10 juli 2016 kl. 17:55
Efter att ha rotat runt i många lådor, hittade jag till slut tillräckligt många kugghjul för att bygga färdigt. Programmet var lätt ordnat, det var ju bara att anpassa Stadshustornets program till de nya förhållandena. Nu visar Little Ben korrekt svensk sommartid med minuterna på den norra och södra urtavlan, och timmarna på östra och västra. Så snart jag får låna en bra kamera ska jag lägga upp fler och snyggare foton, även från insidan! Big Ben själv står just nu tyvärr på gårdsplanen framför byggnaden, får se om jag bygger om slutväxlarna så han får komma tillbaka till sin plats högst upp i tornet.

Coolt! Vore intressant med en video också som visar när visarna rör på sig.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.