När jag hade fått mina LED-lister med tre sektioner (nio lampor) visade det sig att det var för trångt att rymma dem i vissa byggen. LED-listerna går att klippa så länge du gör det vid markeringen. Till varje diod hör ett motstånd (de syns på bilden som små svarta rektanglar). Det går att använda de enstaka dioderna, men då måste det till ett motstånd.
I ett bygge ville jag ha tre sektioner, men med lite mellanrum för att kunna sätta de lite med kompakt. Det var då lödkolven kom in i mitt liv.
Att tvingas löda kan få den mest stabile att svettas, men det är faktiskt inte lika svårt som man kan tro. Det viktigaste är att ha ett lod (lödmetall) som smälter vid låg temperatur. Om det innehåller bly smälter det enklare än om det är blyfritt. (Lod med bly lär vara förbjudet inom industrin, men tillåtet för hemmabruk.)
Mitt första lod var blyfritt och jag fick värma så länge att LED-dioderna började lysa svagt. De funkade dock när jag väl hade fått dit sladdarna (och kopplat plus till plus och minus till minus). Om inte annat visar detta att LED-listerna tål en rätt ovarsam behandling.
Så, köp/låna/sno en lödkolv (gärna på 30 W snarare än på 15 W) och lite lod med låg smältpunkt och prova!
Kjell & Company har en liten
Kom igång med lödning som kan vara en bra start.
Videor som visar hur man löder finns på det där Internet, sök på "soldering" eller "soldering tutorial" på t.ex. Youtube.