Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Inscannade broschyrer och reklamblad från förr

Startat av jalex, 13 april 2016 kl. 14:27

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Citat från: janhansson skrivet 11 mars 2021 kl. 21:54
Jag fick tag på en tågkatalog för 1983, som nu också är scannad.
Är det förresten någon som vet om det finns tågkataloger på svenska för några fler årtal? 1982 och 1984 kanske borde finnas?
Tillägg: fler årtal än 1981, 1983, 1985 och 1986 menar jag då alltså.

Jag hittade svaret på min egen fråga i form av en katalog för 1982. Det året kom det inga nyheter, så det kom nog tågkataloger varje år.
Det verkar som att Lego använde varje omslag två gånger, så gissningsvis ser 1984 års katalog ut som den för 1983.


janhansson

Jag har scannat ett gäng kataloger till. Det är vårkatalogen 2001, höstkatalogen 2008, vårkatalogen 2014 (TRU-versionen), och höstkatalogen 2015 (BR-versionen som har med piratseten).








janhansson

Jag har fått tag på en katalog för 1989, dock inte den som listas på Bricklink utan en annan som har samma omslagsbild som Legolandkatalogen från samma år. Visserligen står det "Årets Nyheter" på omslaget, men det är en 40-sidig katalog som verkar komplett (även icke-nyheter alltså). Samtidigt har jag minnen av att ha läst katalogen som listas på Bricklink.
Fanns det två huvudkataloger 1989? Är det någon som har koll på det här?





pehter aka ibbe

Kunde inte låta bli och gräva i "arkivet" och den jag har från -89 är med samma framsida som är listad på BL.
Efter en snabb genombläddring så kunde jag inte se någon skillnad på innehållet, såg tom ut att vara från samma tryckeri  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

janhansson

Intressant, då har de väl tryckt upp samma katalog med olika omslag i något reklamsyfte kanske.
Tack för att du kollade!

janhansson

Jag har fått tag på en ny laddning gamla kataloger och annat!

Här kommer Legos prislista för 1988. På den tiden rymdes allt på två A5-sidor. Länk nedan.


Magnus den store

Oj, betalade jag så lite för de laglösas träd och grotta?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Du får dubbla siffrorna för att motsvara dagens penningvärde (KPI har gått upp med en faktor 1.89 sedan 1988).

janhansson


janhansson

Här kommer den andra versionen av 1989 års katalog. Den enda stora skillnaden är ju omslagsbilden, men det finns ett par småskillnader hur man placerat text.


janhansson

Jag har fått hem några kataloger m.m. från 60-70-talet. Här kommer Sagan om flickan som byggde sitt eget dockhus  från 1973.


janhansson

Här kommer katalogerna för 1966, 1968, 1972 och 1973.





janhansson

Jag fick tag på 1991 års utgåva av en katalog som heter LEGO News, och verkar vara riktad mot leksaksbutiker.
Lite annorlunda formuleringar, sedan verkar det framgå när på året olika nyheter skulle lanseras.



andreaseldh

Citat från: janhansson skrivet 08 september 2021 kl. 22:49
Jag fick tag på 1991 års utgåva av en katalog som heter LEGO News, och verkar vara riktad mot leksaksbutiker.
Lite annorlunda formuleringar, sedan verkar det framgå när på året olika nyheter skulle lanseras.

Ett tydligt exempel på att inte bara Google utan även människor kan göra dåliga översättningar. Eller har översättarna skolat om sig till programmerare? Hur som helst så skulle jag föredra att kalla lanseringsperioderna för vågor istället.

janhansson

Citat från: andreaseldh skrivet 09 september 2021 kl. 11:33
Ett tydligt exempel på att inte bara Google utan även människor kan göra dåliga översättningar. Eller har översättarna skolat om sig till programmerare? Hur som helst så skulle jag föredra att kalla lanseringsperioderna för vågor istället.

Jag funderade faktiskt ett tag, men kunde inte avgöra om det var en översättningsmiss eller avsiktligt. :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.