Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Inscannade broschyrer och reklamblad från förr

Startat av jalex, 13 april 2016 kl. 14:27

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

#60
Servicekatalogerna för 1987 och -88.




janhansson

#61
1981 och 1982 års "mediumkataloger"



mechamike

aaaaah 1981, ett år av besvikelser.. (och då var det ändå 3 år kvar tills Orwells dystropi skulle inträffa)

11 år gammal drömde jag om och   (kusinerna fick OCH  på julafton som salt i såren).

Själv kunde jag detta mörka år bara kamma hem ,, och medan min ybgre bror fick , .. och

Samtliga set finns dock numera kvar i min omsorg då de inte alls hade blivit slängda som det sas av min yngre brors ex utan dök upp i en plastpåse vid en flytt för ett par år sedan.
?


Eriol

Citat från: mechamike skrivet 26 augusti 2020 kl. 10:19
aaaaah 1981, ett år av besvikelser.. (och då var det ändå 3 år kvar tills Orwells dystropi skulle inträffa)

11 år gammal drömde jag om och   (kusinerna fick OCH  på julafton som salt i såren).

Själv kunde jag detta mörka år bara kamma hem ,, och medan min ybgre bror fick , .. och

Samtliga set finns dock numera kvar i min omsorg då de inte alls hade blivit slängda som det sas av min yngre brors ex utan dök upp i en plastpåse vid en flytt för ett par år sedan.

Jag hade ju också ett ganska stort antal set som fanns i 1981-års katalog när jag var liten, bla som hade en lång livslängd eftersom det tydligen släpptes redan 1976. Var det absolut sista setet med de gamla stela minifiggarna?

janhansson

#65
Och här kommer mellanstora katalogen för 1988


janhansson

#66
Mellanstora katalogen för 1987 blev klar nu också




Ibland blir det fel i översättningen :)

CopMike


andreaseldh

Citat från: Eriol skrivet 26 augusti 2020 kl. 13:44
Jag hade ju också ett ganska stort antal set som fanns i 1981-års katalog när jag var liten, bla som hade en lång livslängd eftersom det tydligen släpptes redan 1976. Var det absolut sista setet med de gamla stela minifiggarna?

Ja, det stämmer! 1982 kom det tre nya båtar med rörliga figurer: , och .

janhansson

#69
Här kommer den lilla katalogen för 1985


CopMike

Fortsatt bra jobb, alltid kul att titta tillbaka och minnas :D!

Citat från: janhansson skrivet 27 augusti 2020 kl. 22:33
Här kommer den lilla katalogen för 1985
Alla såg så glada ut på den tiden, dom är verkligen pepp att vara på förstasidan ;D!

janhansson

Citat från: CopMike skrivet 28 augusti 2020 kl. 10:17
Fortsatt bra jobb, alltid kul att titta tillbaka och minnas :D!

Citat från: janhansson skrivet 27 augusti 2020 kl. 22:33
Här kommer den lilla katalogen för 1985
Alla såg så glada ut på den tiden, dom är verkligen pepp att vara på förstasidan ;D!

Katalogerna och idéböckerna var bland det roligaste med Lego - alla scener som visserligen inte gick att bygga p.g.a klossbrist, men som man kunde drömma om, och försöka bygga något eget av de roligaste grejerna.

ingels

#72
 Är glad över chansen att kunna bläddre bland äldre kataloger, har sett lite gamla set som man har kvar att bygga ibland allt lös-Lego. Är ju betydligt roligare att katalog bläddra än att få upp svetten årsvis på Bricklink eller Brickset
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

janhansson

Citat från: ingels skrivet 28 augusti 2020 kl. 13:15
Är glad över chansen att kunna bläddre bland äldre kataloger, har sett lite gamla set som man har kvar att bygga ibland allt läs-Lego. Är ju betydligt roligare att katalog bläddra än att få upp svetten årsvis på Bricklink eller Brickset

Ja, man får ju mer sammanhang med katalogerna - dels genom att se set som fanns att köpa samtidigt, utan att nödvändigtvis ha varit nya samma år, dels genom diaramorna.

andreaseldh

Råkar du ha kataloger så du kan fylla det nuvarande gapet 1976-1980? Speciellt är jag intresserad av 1977 och 1978; sista året före resp. första året med de nya minifigurerna.

Säljs kataloger på BrickLink och i så fall hur hittar man dom?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.