Författare Ämne: Har gjutmärken i Legobitar blivit större/tydligare med åren?  (läst 362 gånger)

Utloggad byStfn

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Hufvudstaden.
  • Antal inlägg: 2 359
    • Bricks by Stfn @ Flickr
Har gjutmärken i Legobitar blivit större/tydligare med åren?
« skrivet: 05 januari 2021 kl. 11:16 »
Efter att försökt övertyga en person på facebook huruvida gjutmärken ska synas eller ej så börjat jag undra - har gjutmärkena blivit tydligare med åren? Och är det extra tydliga gjutmärken i just setet i fråga (Tree house)?

Någon som kan analysera det med framförallt de mörka färgerna Dark blue, Dark orange och reddish Brown? Framförallt - är det någon som reflekterat över detta?

Utloggad janhansson

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 229
    • Min Legosida
SV: Har gjutmärken i Legobitar blivit större/tydligare med åren?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2021 kl. 12:57 »
Jag har funderat på att gjutmärkena verkar vara tydligare på dagens klossar jämfört med gamla från 80-90-talet. På en del gamla klossar kan jag inte hitta några märken alls. Många nutida klossar har också gjutmärken som avviker i färg från själva klossen (t.ex. gröna 2*4 klossar är ljusare vid gjutmärket.) Det skulle kunna ha att göra med nya färger och material kanske?

Jag har inte koll alls på skillnader de senaste åren, men det känns inte så långsökt att tro att det kan vara samma sak.
Eventuellt också skiillnad mellan olika produktionsanläggningar (om vissa set är värre) kanske?

Tilägg: kan inte slitage på gjuformarna också orsaka sådant här, det skulle också kunna förklara skillnader över tid...
« Senast ändrad: 05 januari 2021 kl. 13:02 av janhansson »

Utloggad Edde

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Hallå!
  • Antal inlägg: 166
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2021 kl. 13:04 »
Placeringen på gjutmärkena spelar ju roll, sitter de på antistuds syns de oftast inte till exempel. Även på studs är det inte ovanligt att de byggs osynliga. Tydliga gjutmärken på hade jag för mig bara var en grej förr i tiden, inget jag riktigt märkt av på modeller efter ungefär 80-talet. På 70-talet var det väldigt tydligt eftersom de satt på sidan av bricks, vilket de flesta modeller då bestod av. Ser på min senaste modell att alla bitar, ljusgrå och tan inkluderat, har tydliga gjutmärken på sidan av bitarna eller på studs. Det är dock inget jag tänkt på eftersom de flesta inte syns.

Utloggad Nextuz

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 869
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2021 kl. 13:50 »
När biten ritas så ritar man även in exempelvis gjutmärket, då har man en speciell stud där loggan har ett litet hål i sig.
Att gjutmärket kan bli ljusare har med ABS-plasten och göra. Gjutpunkten är ju en brottmarkering och där ABS böjs eller bryts så blir den vitare.

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 6 163
    • BlockCAD
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2021 kl. 18:33 »
Är det inte också så, att gamla bitar har hunnit bli lite slitna, nåcot som borde påverka gjutmärket mer än resten av biten?