Författare Ämne: Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips  (läst 159094 gånger)

Utloggad Tornet

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 191
SV: Bricklink - Samlingstråd för frågor och tips
« Svar #870 skrivet: 14 maj 2021 kl. 17:18 »
Jag blir så irriterad när figurer säljs nya och är ihopsatta utan att hen skrivit att dom är det... inte nog med det så trycker hen dessutom ner alla i samma påse.

Ja, ny minifig är för.mig icke ihopsatt. Om den av.någon anledning satts.ihop och sedan direkt lagts i (egen) påse skulle jag möjligen kalla den ny men skriva notering om att dne är monterad.
Men någonstans är väl definitionen av "ny" inte allmän och glasklar, tycker jag.mig förstå.

Utloggad Nybohov Creation Ltd.

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Bäst i text. Svår att hata ännu svårare att älska.
  • Antal inlägg: 3 390
    • Mina Lego-byggen och inspirationskällor
« Svar #871 skrivet: 15 maj 2021 kl. 10:59 »
Jag fattar sällan hur sökresultat som ska vara "best match" kan vara så dåliga?
Hur kan inte 15573 eller 3794b hamna överst när jag söker på "jumper"?
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Inloggad Magnus den store

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 4 827
    • Flickr: Magnus the Great
« Svar #872 skrivet: 15 maj 2021 kl. 12:31 »

Du hittar åtminstone biten under fliken 'Part (16)'. Söker man på erling så blir det ännu sämre. Bricklink behöver förbättras i många avseenden. Samtidigt kommer jag antagligen ogilla när det sker.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Utloggad Nybohov Creation Ltd.

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Bäst i text. Svår att hata ännu svårare att älska.
  • Antal inlägg: 3 390
    • Mina Lego-byggen och inspirationskällor
« Svar #873 skrivet: 15 maj 2021 kl. 15:22 »

Du hittar åtminstone biten under fliken 'Part (16)'. Söker man på erling så blir det ännu sämre. Bricklink behöver förbättras i många avseenden. Samtidigt kommer jag antagligen ogilla när det sker.

Om du söker på något som inte finns inlagt är det inte konstigt att du inte får en träff.
Max 300; tecken återstår: 211
Bilder i din signatur får inte vara större än 100x40 pixels

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 745
« Svar #874 skrivet: 15 maj 2021 kl. 19:06 »
Jag blir så irriterad när figurer säljs nya och är ihopsatta utan att hen skrivit att dom är det... inte nog med det så trycker hen dessutom ner alla i samma påse.

Undermåligt om de säljs som nya.

Utloggad StellaoBosse

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 8
« Svar #875 skrivet: 27 augusti 2021 kl. 23:29 »
Hej!

Jag är ny som säljare på Bricklink och skall nu skicka iväg min första beställning utanför EU och skall bifoga en "Commercial Invoice" tillsammans med frakthandlingarna.
Man skall uppge "Country of Origin" för varan, menar man då Sverige där jag skickar ifrån eller där fabriken som tillverkat Legot ligger?
Varukoden som jag hittar som närmast beskriver godset är 9503 00 35 00 "Andra bygsatser och byggleksaker av plast", kan denna tänkas duga eller finns det någon annan som lämpar sig bättre?

Om någon har erfarenhet av att fylla i en sådan här handling för export utanför EU och  vill dela med sig tar jag gärna emot tips eller t.ex. exempel på ifylld handling.

Bifogar mallen som Postnord har.

Tack på förhand!

Utloggad ColA

• Styrelsen
  • *
  • Bricks In Tyresö
  • Antal inlägg: 1 959
« Svar #876 skrivet: 28 augusti 2021 kl. 05:23 »
Country är = SE
Kod har jag aldrig fyllt i då den uppgiften är frivillig och jag har skickat några orders. Man fyller i att det är sålda varor alternativt annat (står lite olika på olika handlingar) och så beskriver man innehållet. Jag skriver alltid Plastic toys.

Utloggad StellaoBosse

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 8
« Svar #877 skrivet: 30 augusti 2021 kl. 20:02 »
Killen på Posten såg ut som ett frågetecken när jag skulle lämna in paketet och frågade om bifogade handlingar var korrekta. Ingen aning sa han och tyckte att jag skulle ringa kundtjänst istället.

Kundtjänst säger emot det som står skrivet på webben vid bokning, där framgår det att man utöver själva tulldeklaration som man fyller i vid bokningen även skall bifoga en "Commercial Invoice" i 3 exemplar om värdet är över 2000 kr eller om paketet skall skickas utanför EU.
Kundservice säger dock i telefon att "det behövs nog bara om det är över 2000 kr i värde".
Varför blir man då uppmanad uttryckligen att dessa dokument skall bifogas när man går vidare och skall spara sin fraktsedel?

Nu åkte paketet iväg utan de extra dokumenten så får väl se om det kommer fram som det skall.

Nästa mardröm blir väl när det är dags att fakturera olika momssatser inom EU när/om man kommer upp till tröskelvärdet per år..

Utloggad Paddan

• Antal inlägg: 13
« Svar #878 skrivet: 31 augusti 2021 kl. 22:07 »

Ja, ny minifig är för.mig icke ihopsatt. Om den av.någon anledning satts.ihop och sedan direkt lagts i (egen) påse skulle jag möjligen kalla den ny men skriva notering om att dne är monterad.
Men någonstans är väl definitionen av "ny" inte allmän och glasklar, tycker jag.mig förstå.

Jag satt själv och tänkte hur bitar med stickers kan säljas som nya?
Någon har satt fast en stickers kanske helt snett och det förstör ju allt som kallas för "ny bit"

Även med kartong, en ny kartong som man säljer kan ju öppnas på ett dåligt sätt och då som köpare tycker man kartongen är kass.
Ska kartonger säljas som nya eller ej?

Utloggad CopMike

• Global Moderator
  • *
  • Scala forever!
  • Antal inlägg: 2 794
« Svar #879 skrivet: 01 september 2021 kl. 21:18 »
Kundtjänst säger emot det som står skrivet på webben vid bokning, där framgår det att man utöver själva tulldeklaration som man fyller i vid bokningen även skall bifoga en "Commercial Invoice" i 3 exemplar om värdet är över 2000 kr eller om paketet skall skickas utanför EU.
Kundservice säger dock i telefon att "det behövs nog bara om det är över 2000 kr i värde".
Varför blir man då uppmanad uttryckligen att dessa dokument skall bifogas när man går vidare och skall spara sin fraktsedel?
Följ inte kundtjänst råd utan det som står om CN23:
Citera
CN23
CN 23 är en tulldeklaration för samtliga postpaket samt för brevförsändelser över 2 000 kronor som inkluderar en säkerhetsdeklaration. CN 23 gäller även för postpaket samt brevförsändelser under 2000 kronor som skickas i handelssyfte. Tejpa dokumentet direkt på det du ska skicka eller lägg i plastficka som du fäster på försändelsen.

På Bricklink, gå till den order du jobbar med och klicka på ordernumret/ID så att du får upp ordern. Högerklicka sen för att få upp Bakåt, Läs in igen, Spara som ... och Skriv ut .... Välj Skriv ut och 3 exemplar så är du hemma! Bifoga i plastficka på ordern.