Swebrick

Öppet forum => Din hjälp i LEGO-världen => Digitala Verktyg och Appar => Ämnet startat av: janhansson skrivet 22 februari 2021 kl. 21:40

Titel: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: janhansson skrivet 22 februari 2021 kl. 21:40
Jag testar lite för digitalt bygge som innehåller en hexagonal struktur.
Första testet blev att göra en platt sexhörning med alla vinklar lika, vilket funkade med lite strul i Stud.io.
Dock så skulle jag vilja att det var ett jämnt antal pluppar mellan två av de parallella sidorna, så att man kan bygga ihop för ökad stabilitet.
Då måste man "trycka ihop" figuren lite, eftersom det felar på några tiondels plupp.

(https://www.swebrick.se/index.php?action=dlattach;topic=16056.0;attach=72872;image)

Frågan är nu - går det att göra över huvud taget? Det går ju bara att justera en vinkel åt gången, och även om jag skulle räkna fram
hur stora vinklarna borde bli så kommer det nog att skilja något lite mot exakt tal, så gångjärnen kommer nog inte att klicka? 
Detta i Stud.IO, men finns det något annat verktyg som klarar det bättre?
Måste man fuska med denna sortens kontruktioner i fallet digitala byggen?
 
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: Ozp skrivet 22 februari 2021 kl. 21:44
Ska det inte gå att fästa mot något på undersidan så kan du bygga vilka vinklar du vill. Vinklarna ska vara 360 / 6 = 60° så går det jämnt upp.
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: o0ger skrivet 22 februari 2021 kl. 22:35
https://brick.camp/en/tech/hinged-32x28-hexagon
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: janhansson skrivet 22 februari 2021 kl. 23:08
Ska det inte gå att fästa mot något på undersidan så kan du bygga vilka vinklar du vill. Vinklarna ska vara 360 / 6 = 60° så går det jämnt upp.

Vinklarna blir 120 grader, men problemet är att man inte kan fästa både den närmaste sidan och den bortre i samma platta utan att ändra på vinklarna eftersom det inte blir ett jämnt antal knoppar mellan dem. Då får man ändra vinklarna något lite, vilket känns tveksamt att det funkar.
Med riktiga klossar vore detta inget problem alls dock, utan det är bara det digitala som ställer till det.

https://brick.camp/en/tech/hinged-32x28-hexagon

Är den bilden gjord i något LEGO-CAD-program tro?
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: o0ger skrivet 23 februari 2021 kl. 07:20
Är den bilden gjord i något LEGO-CAD-program tro?
Ja, MLCAD troligtvis.

Men jag förstår inte ditt problem? Det är väl bara att bygga ihop hexagonen i LDD?
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: o0ger skrivet 23 februari 2021 kl. 07:32
Måste hexagonen vara samma dimension som din första bild? Vad ska du använda den till?

Det borde gå att räkna ut rätt vinklar.
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: o0ger skrivet 23 februari 2021 kl. 07:51
Byggde just denna i LDD. Sidorna är 15 pluppar. Avståndet från en sida till motsatt sida är 26 pluppar. Alla vinklar är exakt 60 grader.
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: janhansson skrivet 23 februari 2021 kl. 22:46
Hmmm, jag får kolla på det lite mer. Jag undrar dock om det där skulle funka i Stud.io. LDD verkar mindre benäget att snappa bitar mot rutnätet, kanske är även toleranserna större där...?
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: o0ger skrivet 24 februari 2021 kl. 07:51
Samma struktur byggd i Studio. Det var inga problem.
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: Ozp skrivet 24 februari 2021 kl. 07:57
Du slog mig.

Jag byggde upp den en plate för att inte fastna i basplattan, sen ställde jag in första hingeplaten på -60 grader. Sen kopierade jag bara plate och hinge till nästa segment.
Titel: SV: Bygga hexagonal struktur
Skrivet av: LelleB skrivet 24 februari 2021 kl. 18:49
När jag labbar med liknande brukar jag göra en submodel av i det här fallet hinge och plate, sen kopierar jag den. Då ändras alla hinges när man ändrar en. Dock kan man behöva flytta efter hela varvet när man ändrat vinkeln.